English version of this page

Sky & Scene: trender i musikkulturen (avsluttet)

Vi har forsket på publikums live-opplevelser og bruken av nye digitale musikktjenester i perioden 2010-2016. Hovedfunn fra prosjektet er oppsummert her. Vitenskapelige publikasjoner oppdateres også etter prosjektet nå er avsluttet.

Mange unge mennesker er blide på en festival. Banner.

Forskningsprosjektet har hatt to hoveddeler:

Sky: Strømmetjenester og musikk i nettskyen

Skjermen på en mobil som holdes av en hånd. Foto.

Delprosjektet Sky undersøkte betydningen av strømmetjenester som WiMP og Spotify, og hvordan publikum fant og delte musikk gjennom sosiale medier.

  • Lyttere i Norge er verdensledende på strømming: omlag 7 av 10 bruker strømmetjenester
  • Smarttelefonen er blitt hovedmediet for streaming siden 2012
  • Spillelister er utbredt og gir nye måter å høre musikk på

Scene: Festivaler og levende musikk

Mange unge mennesker på festival med hendene i været. Foto.

Delprosjektet Scene undersøkte betydningen av live-musikk og live-opplevelsen i nåtidens musikkultur

  • Publikum jakter på sterke og sjeldne opplevelser gjennom live-musikk
  • Mobiler brukes i stor grad til å ta bilder og dele innhold på sosiale medier
  • Mobilbruk og sosiale medier er blant de tydeligste endringene i publikumsatferd de siste årene
  • Øyafestivalen og andre store mediehendelser fører til sterk vekst i strømming av relaterte artister

Emneord: Streaming, strømmetjenester, festivaler, konserter, live-musikk, digital musikk, digitalisering
Publisert 23. jan. 2014 16:58 - Sist endret 20. apr. 2020 14:21

Kontakt

Anne Danielsen: +47-48214002
Arnt Maasø: +47-41420825