Klassisk konsert i regi av UiO-forskere er «Årets begivenhet» i Danmarks Radio

26. oktober 2021 gikk en helt spesiell «vitenskapskonsert» med Den Danske Strygekvartet av stabelen i København. Nå har konserten vunnet Danmarks Radios pris for «Årets begivenhet».

En strykekvartett framfører musikk med elektroder og måleinstrumenter på

MusicLab er et innovasjonsprosjekt mellom RITMO og Universitetsbiblioteket. Målet er å utforske nye metoder for forskning, utdanning og formidling. MusicLab Copenhagen ble gjennomført i samarbeid med Den Danske Strygekvartet i oktober 2021, hvor musikerne fremførte verk med måleinstrumenter på hode og kropp. Foto: Danmarks Radio.

Å spille og å lytte til musikk endrer vår bevissthet, og øker livskvaliteten vår. Det er utgangspunktet for et langvarig samarbeid mellom musikkfilosofen Simon Høffding og Den Danske Strygekvartett . Arbeidet kulminerte i konserten MusicLab Copenhagen i oktober 2021, hvor forskere fra RITMO-senteret ved Universitetet i Oslo deltok aktivt.

En vitenskapelig musikkopplevelse

Portrett av Alexander Refsum Jensenius
Prisutdelingen finner sted fredag 4. februar og markeres i dansk radio og tv. Professor Alexander Refsum Jensenius fra RITMO  tar imot prisen sammen med prosjektleder Simon Høffding, som tidligere har vært postdoktor ved RITMO.

Ved hjelp av disipliner som fenomenologi, musikkvitenskap, musikkteknologi og eksperimentell psykologi, brukte forskerne konserten til å undersøke spørsmål knyttet til det de kaller absorberende musikkopplevelser.

Målet er å forstå hvordan sinnet og kroppen er engasjert hos musikere og i publikum under intense tilstander, slik som en klassisk musikkonsert.

– Vi ville gi publikum en konsert med høy kunstnerisk kvalitet, samtidig som vi utførte eksperimenter med utøvere og publikum, sier Jensenius.

Dette gir forskerne et uvanlig innblikk i tankene til profesjonelle musikere under en konsert, og en forståelse av samspillet mellom sinn og kropp.

Vitenskapen bak framføringen

Mens publikum nøt en klassisk konsert, målte forskerne hvordan pulsen varierte og pusten var synkronisert mellom de fire kvartett-medlemmene og utvalgte publikummere.

– Vi jobber nå med å se på relasjoner mellom de ulike datasettene vi har samlet inn og sammenstiller dette med informasjonen fra intervjuer med musikerne og spørreskjemaer fra publikum, forklarer Jensenius.

– Målet er å se på sammenhenger mellom grad av absorpsjon, oppmerksomhet og tankevandring hos både musikere og publikum.

Her kan du lese om konserten og se strømming

«De dyktigste musikerne kan spille uten å tenke». Les intervju med Simon Høffding  fra 2020.

Av Ellen Evju Jahr
Publisert 3. feb. 2022 15:59 - Sist endret 4. feb. 2022 13:51