Har utviklet et internasjonalt og forskningsnært studietilbud

– Screen Cultures er et initiativ for å få humaniora sterkere tilbake i kommunikasjonsforskningen, som lenge har vært preget av samfunnsfagene, sier leder Steffen Krüger.

Foto av mange skjermer som lyser i et mørklagt galleri, publikum ser på.

På workshop med Screen Cultures får studentene møte internasjonale kunst- og kulturaktører, og blant annet utforme utstillingsdesign. Illustrasjonsfoto: Maxim Hopmann / Unsplash.

Screen Cultures er en av fem faglig prioriterte satsinger ved HF i perioden 2019-2023. Ambisjonen er å samle de humanistiske miljøene som holder på med forskning på  skjerm, og kople dem sammen med andre miljøer for å oppnå gode synergier og en mer samordnet innsats til beste både for humaniora og forskningen for øvrig.

En viktig bit av dette er å utvikle et studietilbud tett knyttet til forsknings-aktivitetene, på et høyt internasjonalt nivå.

– Vi har i de første tre årene satset mye på studietilbudet, men har også rukket å initiere flere nye forskingsprosjekter som har fått ekstern finansiering, forteller Krüger.

Portrett av Steffen Krüger
Steffen Krüger forteller at Screen Cultures har startet relativt forsiktig med 20 studenter, men utvider programmet til høsten slik at tilbudet kan gis til flere. Foto: Privat.

Stolt av det nye masterprogrammet

– Den største suksessen så langt er helt klart det nye masterprogrammet vårt: Screen Cultures. Det er vi ganske stolte av. Det innebærer koordinering på tvers av flere institutter, noe jeg må si krever en nokså heroisk innsats med det eksisterende systemet ved UiO.

– Vi har vårt fjerde kull til høsten, og vi har klart å rekruttere internasjonale studenter fra øverste nivå, til et program som knapt har sin like noe sted i Norden og hvor estetikk spiller en viktig rolle.

– På kurset Screen Aesthetics som ledes av Tim Vermeulen, har vi for eksempel invitert ledere fra ulike internasjonale kunst- og kulturinstitusjoner til workshoper hvor studentene selv lagde blant annet utstillingsdesign.

– Mange forskere ved ulike institutter er involvert, og vi føler vi har fått til et riktig godt læringsmiljø som tiltrekker seg ikke bare studenter, men også stadig flere forskere.

Mange prosjekter på gang etter korona

Les om de andre faglig prioriterte satsingene:

– Utfordringene med Covid-19 ble mange og store. Vi ble rammet i det som skulle vært selve initieringsfasen av masterprogrammet vårt. Da ble Zoom litt utilstrekkelig. Og jobben med programmet ble en bratt motbakke.

– I tillegg føler vi at framdriften på nettverks- og prosjektfronten som vi hadde planlagt for de første to årene er kommet først nå, siden så mange ideer om møteplasser et cetera ble liggende på is.

– Til gjengjeld er det virkelig på plass nå: delprosjekter blir til som perler på en snor og vi må nettopp av den grunn foreta skifte i ledelsen, siden jeg blir opptatt med et prosjekt knyttet til Senter for tverrfaglig kjønnsforsking.

– Heldigvis får jeg avløsning av ERC-finalisten Taina Bucher, som gleder seg til å føre satsingen videre, forteller Krüger.

Stor internasjonal konferanse i 2023

– Planen for den siste perioden av satsingen blir enkelt sagt å ta vare på den gode framdriften vi nå har på forskningsfronten, konsolidere masterprogrammet vårt, og samtidig begynne å planlegge avrundingen av Screen Cultures.

Det skal skje blant annet gjennom å være vertskap for en stor internasjonal konferanse på UiOs campus i 2023, en av de største i sitt slag.

– Mange av de som i dag er involvert i Screen Cultures ønsker å jobbe videre sammen, så det er fortsatt for tidlig å se enden på dette. Og det vi holder på med er veldig gøy, avslutter Krüger.

Av Arve Fløystad-Thorsen
Publisert 24. mai 2022 16:07 - Sist endret 25. mai 2022 14:18