Jobb innen kommunikasjon, forlag, media, PR

Bildet kan inneholde: gul, font.

Mange av de flinkeste folkene i denne bransjen har bakgrunn fra HF. Kanskje drømmer du om en jobb i et forlag eller et kommunikasjonsbyrå. Kombinerer du en faglig spennende bakgrunn med relevante aktiviteter utenom studiene, kan du bli en aktuell kandidat.

Tidligere studenter som jobber i bransjen

  • Kommentator

    Som kommentator i Aftenposten har jeg sjansen til å nå ut til mange med meningene mine. Og jeg får brukt både studiene i kinesisk og filosofi. Det er utrolig spennende og tilfredstillende, sier Therese.

  • Redaksjonssekretær, litteraturkritiker og forfatter

    «På HF lærer du mye som kan brukes overalt – og samfunnet i dag har virkelig behov for folk som kan språk, historie og ser de lange linjene», sier Carline.

Arbeidsgiverne mener

Arbeidsgivere generelt legger aller mest vekt på personlig egnethet når de ansetter. Av de formelle kriteriene er formelt utdanningsnivå, faglig spisskompetanse og arbeidserfaring de som tillegges størst vekt ved ansettelse av nyutdannede.

Aktuelle studieprogrammer

Mange av HF-kandidatene i bransjen har bakgrunn fra disse studiene:

Er du interessert i denne bransjen?

Studieveilederen på ditt program kan hjelpe deg med valg av emner og veilede deg til å finne smarte aktiviteter å engasjere deg i. Bransjeforeninger kan også gi deg mer bransjerelevant informasjon.

Finn ut mer om bransjen

Arbeidsoppgaver i jobben

I denne bransjen er de viktigste arbeidsoppgavene for HF-kandidater med mastergrad: 

Graf: journalistikk og redaksjonsarbeid 53 prosent, kommunikasjonsarbeid og pr 39 prosent, salg, markedsføring og reklame 17 prosent, produksjon for radio, TV, musikk og nett 17 prosent og prosjektledelse og prosjektarbeid 15 prosent. Kilde: UiOs kandidatundersøkelse 2018.