Jobb innen kommunikasjon, forlag, media, PR

Bildet kan inneholde: gul, font.

Mange av de flinkeste folkene i denne bransjen har bakgrunn fra HF. Kanskje drømmer du om en jobb i et forlag eller et kommunikasjonsbyrå. Kombinerer du en faglig spennende bakgrunn med relevante aktiviteter utenom studiene, kan du bli en aktuell kandidat.

Tidligere studenter som jobber i bransjen

  • Portrett av Maria Horvei Redaktør og kritikar

    Både som redaktør og kritikar må du snakke frå ein kvalifisert ståstad, frå ein kunnskapsrik posisjon. Der har utdanninga mykje å seie, meiner Maria Horvei, kunsthistorikar og redaktør i Vinduet, Gyldendals tidsskrift for litteratur.

  • wiese-kristian-wikborg-200x209 Redaktør

    Gjennom studiene fikk jeg trening i å tenke selvstendig og stole på egen dømmekraft, samt god innsikt i det litterære feltet og forlagsbransjen, sier Kristian Wikborg Wiese. Han har en master i litteraturformidling og jobber som redaktør i Spartacus Forlag.

Arbeidsgiverne mener

Arbeidsgivere generelt legger aller mest vekt på personlig egnethet når de ansetter. Av de formelle kriteriene er formelt utdanningsnivå, faglig spisskompetanse og arbeidserfaring de som tillegges størst vekt ved ansettelse av nyutdannede.

Aktuelle studieprogrammer

Mange av HF-kandidatene i bransjen har bakgrunn fra disse studiene:

Er du interessert i denne bransjen?

Studieveilederen på ditt program kan hjelpe deg med valg av emner og veilede deg til å finne smarte aktiviteter å engasjere deg i. Bransjeforeninger kan også gi deg mer bransjerelevant informasjon.

Finn ut mer om bransjen

Arbeidsoppgaver i jobben

I denne bransjen er de viktigste arbeidsoppgavene for HF-kandidater med mastergrad: 

Graf: journalistikk og redaksjonsarbeid 53 prosent, kommunikasjonsarbeid og pr 39 prosent, salg, markedsføring og reklame 17 prosent, produksjon for radio, TV, musikk og nett 17 prosent og prosjektledelse og prosjektarbeid 15 prosent. Kilde: UiOs kandidatundersøkelse 2018.