Mer om kommunikasjon, forlag, media, PR

Det er store forskjeller på de ulike aktørene innenfor denne bransjen. Rammebetingelsene og utviklingen innen eksempelvis aviser, mediehus og forlag er ulike, men kompetanse på digitale formidlingsverktøy og sosiale medier er sterkt etterspurt hos alle.  

Aktuelle bransjeforeninger og virksomheter

Alle virksomheter er på jakt etter kandidater som kjenner deres bransje. Nettsidene til bransjeforeningene kan være et lurt sted å sjekke for å finne ut hvilke bedrifter/virksomheter som er medlemmer, hva de er opptatt av, hvordan de rekrutterer og også konkrete stillingsutlysninger:

Eksempler på stillingstitler når det lyses ut jobber i bransjen:

  • Informasjonskonsulent
  • Journalist
  • Prosjektleder
  • Researcher
  • Reporter
  • Kommunikasjonsrådgiver
  • Webredaktør
  • Medieanalytiker
  • Multimediadesigner
  • Forlagsredaktør
  • Digital redaktør
  • Språkkonsulent

Alle eksemplene er hentet fra medlemmer i alumnusnettverket for tidligere HF-studenter.

Forskjell på bachelor og master

Med bachelorgrad kan du få jobb i mange av de samme bransjene som kandidater med master, men det er ofte en tydeligere sammenheng  mellom innholdet i utdanningene og arbeidsoppgavene i jobben for masterkandidater enn for bachelorkandidater.

Arbeidsgivere i statsforvaltningen og i kunnskapsorganisasjoner ansetter hovedsakelig medarbeidere med mastergrad.

 

Smarte studievalg underveis

Mange arbeidsgivere i bransjen benytter seg av praktikant- og traineeordninger. Det er en viktig rekrutteringsarena for mange virksomheter. På den måten blir de godt kjent med praksisstudenten, noe som kan gi et konkurransefortrinn ved senere ansettelser.

Vite mer?

Snakk med en veileder som kan hjelpe deg å gjøre smarte valg underveis, slik at du er best mulig rustet til å møte arbeidslivet når du har fullført studiene dine ved HF.