Historiefaget er faget om fortiden. I praksis er det sjeldent enighet om hvordan fortiden skal forstås og presenteres.
Uenighetene kan være forankret i ulike verdenssyn, politiske overbevisninger, ståsted, erfaringer.
Eksisterer det i det hele tatt noe som binder historiefaget sammen på tvers av kulturelle, politiske, religiøse, sosiale og geografiske skiller? Og lærer elever og studenter det samme om hvordan vi kommer fram til kunnskap om fortiden?
Mål
Vi ønsker å utforske historiefaget med brede perspektiver fra blant annet historiedidaktikk, antropologi, utviklingspsykologi og historiefilosofi.
Gruppen undersøker hvordan historiefaget blir praktisert og presentert på skoler og ved universiteter forskjellige steder i verden.
Vi ønsker med dette å bidra med en utdypende forståelse av hva historiefaget er i dag, og hvorvidt det bygges på et felles grunnlag.
Forskergruppen tar sikte på å:
- være en møteplass for forskere og studenter som interesserer seg for historiefilosofi og historiedidaktikk
- utvikle og støtte forskningsprosjekter om historieundervisning i skolen og høyere utdanning, i fortid og nåtid, globalt og i Norge
Forskningsområdene, spørsmål og mål for forskergruppen gir rom for stor tverrfaglighet.