Aktuelle forskningssaker fra 2011

Publisert 8. sep. 2011 14:24

Nordmenn som skriver russisk benytter langt færre konverb enn russiske morsmålsbrukere. De behersker grunnbetydninger av russiske konverb, men har problemer med nyanser som avhenger av konteksten.

Publisert 29. aug. 2011 17:04

Forfatteren Paul Valéry etterlot seg et gedigent verk av notater som han førte hver morgen gjennom hele sitt voksne liv. – Det formløse spiller en viktig rolle i disse notatbøkene, sier Øystein Tvede.

Publisert 18. aug. 2011 12:29

Studenter ved UiO skriver engelsk på en mer personlig måte enn engelsktalende studenter, sier Hilde Hasselgård. Hun både forsker på språket og underviser nye studenter i grammatikken.

Publisert 17. juni 2011 09:18

Henrik Ibsens dramaer kan både være lange og infløkte. De første italienske oppsetningene av «Enrico Ibsen» derimot, hadde både velkjente skikkelser, passe lengde og dempa tematikk.