English version of this page

Innføringen av Ibsens dramaturgi i Buenos Aires og dens baner (ca. 1890-1930): konfigurasjonen av et realistisk teaterfelt

En gjesteforelesning av Juan Cruz Forgnone (Universitetet i Buenos Aires)

Mot slutten av 1800-tallet, midt i den prekonstitutive fasen av teaterfeltet i Buenos Aires, ønsket den argentinske hovedstaden Henrik Ibsen velkommen. De første lokale oppsetningene ble presentert av italienske, franske og spanske kompanier takket være det solide turné-systemet i landet.

Trianguleringen mellom det norske repertoaret, den «sentrale» representasjonen av de viktigste europeiske teaterhovedstedene og Buenos Aires-publikummet satte i gang en relativt tidlig, men også fragmentert importprosess. For å feire det nasjonale hundreårsjubileet, ble Ibsens stykker satt opp av gjestende utenlandske kompanier, men også av innflyttede grupper og lokale, profesjonelle kompanier. Denne nasjonaliseringsprosessen forsterket imidlertid den første tendensen til å prioritere Ibsens realistiske verk. Forfatterens tidligere fantastiske og historiske repertoar ble sjelden satt opp på teatrene, til tross for interessen det hadde vakt i det litterære feltet og i den liberale pressen helt fra århundreskiftet.

Innføringen av ibsensk realisme i et land med deklamerende skuespill var grunnleggende i etableringen av et realistisk teaterfelt, hvis immanens fikk en enestående kontinuitet i argentinsk teaterhistorie.

///

Juan Cruz Forgnone (Buenos Aires, Argentina) er forsker i teaterhistorie, teaterregissør og lektor.

Han er PhD-stipendiat ved CONICET, med hovedkontor ved Teaterforskningsinstituttet (UNA). Han tar doktorgrad i kunsthistorie og kunstteori, og forsker på de sceniske, tekstuelle og journalistiske innføringsprosessene av Henrik Ibsens dramaturgi i Buenos Aires mellom 1890 og 1930.

Han har en master i teaterregi fra Universidad Nacional de las Artes (Kunsthøyskolen) og bachelor i operaregi fra Instituto Superior de Arte del Teatro Colón (Teater Colóns Kunsthøyskole).

I de siste årene har han bearbeidet og iscenesatt en del Ibsen-stykker. I 2018 deltok han i Festival Porvenir, med en adaptasjon av Lille Eyolf. I 2017 iscenesatte han El canto invisible (Den usynlige sangen), en versjon av Olaf Liljekrans på Timbre 4 og Teatro Beckett. Dette verket ble valgt ut av Bienal de Arte Joven de Buenos Aires (Buenos Aires Ung Kunst Biennale), og regien ble kortlistet i kategorien ‘Debut’ for Trinidad Guevara Prisen. I 2016 hadde han premiere på Peer Gynt i Portón de Sánchez, en forestilling han mottok María Guerrero-prisen i regi i kategorien ‘Debut’.

Arrangementet foregår på spansk

Jorge J. Locane