Podkast: Oppmerksomheten din koster bare noen dollar i timen

Nå jobber tech-bransjen med hvordan de kan tjene på tiden du sover.  

to kvinner og en mann snakker med hverandre.

– Tech-plattformene vet mer om deg enn det du vet selv, sier Vinoth Vinaya i podkasten Universitetsplassen. Her med Trine Syvertsen (t.v.) og programleder Hedda Ovidia Stølen.

Foto: Vebjørn Løvås/UiO.

– Kampen om oppmerksomheten vår har blitt mer intens enn vi noensinne har kunnet forestille oss, sier Trine Syvertsen, medieforsker ved Universitetet i Oslo. 

Hun er gjest i andre episode av podkasten Universitetsplassen, hvor temaet er elsk-hat-forholdet til mobiltelefonen, og hva som egentlig skjer når vi ikke klarer legge den fra oss. 

Spiller på menneskelige instinkter 

– De som lager smarttelefonen har teknikker for å få deg til å bruke den mer og mer. Når du ikke klarer å kontrollere egen bruk, dukker irritasjon og skyldfølelse fort opp, forteller Syvertsen.  

Logo til podkasten Universitetsplassen
Lytt til samtalen i podkasten Universitetsplassen. 

En av dem som har gjort noe med disse følelsene, er Vinoth Vinaya. Han står bak mobilappen Hold, som er laget for å hjelpe deg til å holde fingrene vekk fra mobilen.  

– Vi bruker mellom 3,5 og 4 timer på telefonen hver dag, sier Vinaya.  

– Hver gang du blir distrahert, tar det 20–30 minutter før du finner tilbake til konsentrasjonen, fortsetter han. 

Sammen med to venner bestemte han seg for å gjøre noe med uvanen. De begynte å konkurrere om å ikke ta på telefonen. Belønningen var en kaffe eller lunsj i kantina, betalt av taperne. Slik kom ideen til Hold-appen, hvor du samler poeng ved å holde deg unna telefonen, og kan veksle inn poengene i premier. For å gjøre appen bedre, følger de med på hva bransjen gjør.  

– De tar utgangspunkt i naturlige behov mennesker har, og prøver å gjenskape det i den digitale verden. Bransjen blir bare bedre og bedre på å gjøre deg avhengig, fordi de stadig finner ut av nye ting.  

Taperne i oppmerksomhetsøkonomien 

Enten du skal ha tak i en bussbillett, gå innom banken eller bare ser etter underholdning, har telefonen det du trenger. Selv om det er praktisk at alt er et sted, låses oppmerksomheten din til telefonen. Det er denne oppmerksomheten som er verdifull, ifølge Syvertsen og Vinaya.  

– Oppmerksomheten din er «varen» i dag. Plattformene tar for seg av tiden vi bruker, arbeidet vi legger inn, informasjonen vi deler og engasjementet vårt. I denne økonomien er en kommentar bedre enn en like, for eksempel, sier Syvertsen. 

Den verdifulle oppmerksomheten er begrenset – døgnet har bare 24 timer.  

– Nå jobber de med hvordan de kan tjene på tiden vi sover. Enn så lenge går det utover tiden vi skulle brukt til å studere eller jobbe, sier hun.  

Vinaya er opptatt av hvem som tjener penger på oppmerksomheten vår.  

– Tech-plattformene og de som eier de sosiale mediene, finner teknikker og metoder for å få oss til å scrolle mest mulig, og så selger de den informasjonen til annonsører. Nå vet plattformene mer om deg enn det du vet selv, sier han.  

Prisen for oppmerksomheten: Nesten gratis. 

– Det er snakk om noen dollar i timen. Vi bruker plattformen gratis, mot at de får oppmerksomheten vår gratis og kan selge den videre. Det er den modellen som er kilden til alt dumt med smarttelefonen.  

Din egen feil? 

Mange føler skyld når de ikke klarer regulere mobilbruken sin.  

– Det er ikke så rart, sier Syvertsen. 

– Staten sier alle må lære seg å bruke digitale verktøy. Bransjen sier de tar ansvar ved å tilby apper for at du kan jobbe med deg selv. Alle sier til deg: Det er din feil hvis du ikke klarer det. 

Vinaya påpeker at mange nå snakker om et klasseskille.  

– Avstanden øker mellom de som klarer å beskytte oppmerksomheten sin og å fokusere, og de som følger det en håndfull folk i Silicon Valley sier de skal gjøre, sier han.  

 

Hør hele samtalen mellom Trine Syvertsen, Vinoth Vinaya og programleder Hedda Ovidia Stølen: Hvem har skylda for at vi er hekta på mobilen?


Les også: 


Universitetsplassen er en forskerbasert podkast om samfunnet produsert av Universitetet i Oslo. Her møtes både unge og erfarne forskere for å snakke om det de mener er viktig og aktuelt, sammen med gjester fra norsk samfunnsliv.

Du finner Universitetsplassen i alle podkastapper, inkludert iTunes/Apple podcasts og Spotify.

Av Mari Lilleslåtten
Publisert 26. juni 2020 08:46 - Sist endret 30. juni 2020 11:05