Om prosjektet
INVENTIO var et prosjekt med fokus på digitalt sjangerutvikling, design og mobile medier. Prosjektet utforsket digitale medier på tre nivåer: hardware, software og den digitale sjangeren i meningsskapning.
Forskergruppen vektla hvordan sjangeren skaper mening via digitale medier ut fra en humanistisk forskningtradisjon.
Mål
INVENTIO står for utviklingen av nye digitiale uttrykksmåter som baserer seg på posisjonering og GPS-teknologi, bredbånd og moderne mobiltelefoner i relasjon til litteratur, lærmidler og museer.
Prosjektet handlet blant annet om såkalt posisjonert eller stedbunden simulering. Dersom en befinner seg på ett sted, kan mobiltelefonen vise informasjon som ikke finnes der, enten det dreier seg om fortid, skjulte ting eller fremtid. En kan for eksempel «se» Osebergskipet på telefonen slik en tror det må ha sett ut umiddelbart før haugen ble oppført for 1.200 år siden.
Resultat
Se demonstrasjon av prototypen av Osebergskipet (YouTube)
Delprosjekter
- Situerte simuleringer av Gunnar Liestøl
- Textopia av Anders Sundnes Løvlie
- Digital Media in Situ av Kjartan Müller
- Narrahand av Andrew Morrison
Arrangement
INVENTIO-seminar
Stanford, 20-21. april 2009.
Tema for seminaret var: "Digital Design and/in the arts and humanities"
Samarbeid
Forskerne hadde et tett samarbeid med Intermedia Lab på Universitetet i Oslo om en rekke delprosjekter, hvor mobilitet og lokaliseringsteknologi ble utprøvd. Kulturhistorisk museum var partner i INVENTIO-prosjektet og bidro med materiale i utviklingen av prototyper.
Finansiering
Prosjektet var finansiert av VERDIKT-programmet i Norges forskningsråd (NFR).
Varighet
2007–2011.