Praksisstudenter MA høsten 2023

Her kan du lese om IMK-praksisstudentenes arbeidsoppgaver og ansvarsområder, og erfaringer om hva de har gjort og lært i praksis.

Praksisstudentene i MEVIT4930 - Praksissemester for mediestudenter høsten 2023 var utplasserte hos Flyktninghjelpen, Kosovos ambassade i Norge, Kvist Solutions, Innovasjon Norge, Den norske ambassaden i Canberra (via HFs avtaler med utenriksstasjoner), UiO - Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt, Akershus universitetssykehus og Changeworx (via Global Career Center).


Maya Haldorsen: Flyktninghjelpen
 

Bildet kan inneholde: smil, nakke, reise, lykkelig, sommer.
Maya Haldorsen, masterstudent i politisk kommunikasjon.

Jeg har vært i praksis i External Relations-avdelingen og jobbet tett på Public Engangment and Brand Identity-teamet til Flyktninghjelpen (NRC – Norwegian Refugee Council). Flyktninghjelpen er Norges største humanitære organisasjon, med hovedkontor i Oslo og regionale kontorer i 40 land rundt om i verden.

I praksisperioden har jeg fått muligheten til å jobbe med mange ulike oppgaver, men hovedoppgavene mine har vært innenfor produksjon av grafikk til ulike kanaler i sosiale medier, overvåkning av sosiale medier, webpublisering og redigering. I tillegg har jeg vært med på å drøfte et manus til en reklameinnspilling og støttet i studio under innspillingen. Jeg har også vært med på å videreutvikle en skolepakke som Flyktninghjelpen har satt sammen for å sende ut til skoler i Norge for å lære barn og unge om flyktningkriser rundt om i verden. Dette innebærer å lage en PowerPoint-presentasjon med manus som kan brukes i klasserommet sammen med ulike oppgaver. Jeg har også fått muligheten til å designe og utvikle en ny intern SharePoint-side med essensielle kommunikasjonsverktøy til hele organisasjonen. SharePoint-siden inkluderte verktøy som grafisk design, tekstredigering, oversettelse og video. Dette prosjektet var et samarbeid på tvers av avdelinger hvor både intern og ekstern kommunikasjon var med på å utvikle SharePoint-siden.

Gjennom praksisoppholdet mitt i Flyktninghjelpen har jeg lært masse om kommunikasjonsstrategier i en humanitær organisasjon. Mer spesifikt har jeg lært mye om intern og ekstern kommunikasjon, webpublisering og grafisk design. Jeg fikk bruk for emner innen tekstanalyse, estetikk, og også politisk kommunikasjon i en nordisk kontekst med tanke på formidling av informasjon til den norske befolkningen gjennom Flyktninghjelpens ulike kanaler. I tillegg til dette har jeg lært mye om krisekommunikasjon, og om hvordan man kan formidle store saker enkelt gjennom ulike kanaler. Oppsummert har praksisperioden gitt meg et ordentlig innblikk i hvordan det er å jobbe i kommunikasjonsavdeling og hvor mye samarbeid det trengs på tvers av avdelinger for å lykkes.


Bezawit Kebede: Flyktninghjelpen
 

Bildet kan inneholde: smil, erme, lykkelig, briller, klesdesign.
Bezawit Kebede, masterstudent i politisk kommunikasjon.

Jeg har fått jobbet i Flyktninghjelpens Advocacy and Media-avdeling (påvirkning og mediaavdeling). Etablert i 1946 er Flyktninghjelpen Norges største humanitære organisasjon og bistår med humanitær hjelp i over 40 land. Flyktninghjelpen, kjent under navnet Norwegian Refugee Council globalt har 5 regionale kontorer, 5 representasjonskontorer og 40 landkontorer spredt i Afrika, Midtøsten, Øst-Europa, Latin-Amerika og Asia.

Teamet jeg jobbet i var satt sammen av globale medie og kommunikasjonsrådgivere, politiske rådgivere, globale påvirkningsrådgivere og nordisk påvirkning og medierådgivere. Siden Flyktninghjelpen er en internasjonal organisasjon var arbeidsspråket engelsk, og vi jobbet tett sammen med andre medie- og kommunikasjonsrådgivere fra andre kontorer i verden. Sammen jobbet vi for å opplyse verden om konflikter og humanitære kriser som oppsto, og påvirket lokalbefolkningen. Flyktninghjelpen har mange lokale arbeidere, noe som er med på styrke deres troverdighet som en organisasjon. Samtidig er dette en stor styrke når medieuttalelser blir skrevet. Noen arbeidsoppgaver jeg hadde var mediemonitorering, skrive og oversette pressemeldinger, skrive og laste opp innlegg på deres norske og globale X-konto (Twitter), publisere diverse innhold på deres norske og globale nettside, samt å skrive et ukentlig nyhetsbrev som ble sendt ut til alle ansatte i organisasjonen.

I disse arbeidsoppgavene har klarspråk, lobbyisme og strategisk kommunikasjon hjulpet meg med å gjøre jobben min best mulig. Arbeidsoppgavene jeg har hatt har forbedret skriveferdighetene mine på engelsk og norsk. Samtidig har det gitt meg en større forståelse for hvor viktig det er å gi konkret og klar informasjon. Det er mye tid, samarbeid, hjerte og sjel som ligger i arbeidet organisasjonen gjør. Jeg har også fått en større forståelse for at ord har makt. Hvordan man velger å formidle og uttale seg er viktig. Valg av ord kan påvirke utallige mennesker. Det er mange retningslinjer som blir fulgt før diverse uttalelser blir skrevet og publisert. Flyktninghjelpens etiske retningslinjer og hvor dedikert organisasjonen er for å hjelpe sivile rammet av humanitær katastrofe, har åpnet interessen min for å jobbe i en humanitær organisasjon.


Malene Iren Eilertsen: Kosovos ambassade i Norge
 

Bildet kan inneholde: smil, blå, hodeplagg, har, skap.
Ambassadør Dr. Nita Luci og Malene Iren Eilertsen, masterstudent i politisk kommunikasjon.

Denne høsten har jeg fått mulighet til å oppleve hverdagen på Kosovos ambassade i Oslo. Selv om ambassaden ikke er den største, er arbeidet som utføres både spennende og svært aktuelt. I en verden preget av økende uro er ambassadene ansvarlig for å representere sitt hjemlands interesser i vertslandet, styrke diplomatiske samarbeid, og håndtere politiske, økonomiske og kulturelle forhold. Sammen med ambassadens tre ansatte har jeg bidratt til den daglige driften og assistert ambassadøren etter behov. Mine arbeidsoppgaver har inkludert økonomisk rapportering til Kosovos utenriksdepartement, overvåkning av det politiske landskapet i forbindelse med det norske kommune- og fylkestingsvalget, samt oversettelse av norsk mediedekning om Kosovo. I tillegg har jeg også hjulpet til under ambassadens tilstelninger, hvor vi har hatt besøk av alt fra studentforeninger til nettverket av kvinnelige ambassadører i Norge.

Med studiebakgrunnen min fra IMK har jeg hatt mulighet til å dra nytte av analytiske ferdigheter og kunnskap om effektiv formidling, påvirkning og hvordan skape engasjement gjennom kommunikasjon. Praktikantoppholdet har ikke bare gitt meg innsikt i de daglige oppgavene på Kosovos ambassade, men også gitt meg dyptgående erfaringer som jeg vil ta med meg videre. Ambassadehverdagen har vært både spennende og variert. Jeg har hatt glede av å jobbe sammen med engasjerte kolleger som har inkludert meg i deres arbeid og delt sin kunnskap om hvordan fremme Kosovos interesser på en best mulig måte i Norge.


Ellen Johanne Astrup Sjøtun: Kvist Solutions

Bildet kan inneholde: smil, leppe, anlegg, himmel, erme.
Ellen Johanne Astrup Sjøtun, masterstudent i medier og kommunikasjon.

I min praksisperiode fikk jeg muligheten til å være hos Kvist Solutions. Kvist et gründerselskap som utvikler en programvare for planlegging, gjennomføring og forvaltning av miljøsertifikater for bygg og eiendom. I bedriften har jeg jobbet som marketing intern.

Til å være praksisstudent har jeg fått tildelt mye ansvar og tillit, noe jeg har satt veldig stor pris på. Jeg fikk lede utformingen av en helhetlig markedsførings- og kommunikasjonsstrategi gjennom kreativt samarbeid og workshops med teamet. Etter å ha landet på en solid strategi har mye av min tid blitt brukt på å sette den ut i livet gjennom målrettet innholdsproduksjon. Gjennom mine arbeidsoppgaver har målet vært å styrke bedriftens synlighet både på sosiale medier og på nettstedet. Gjennom grundig research og planlegging har jeg arbeidet med å produsere variert og engasjerende innhold som ikke bare reflekterer Kvist Solutions' identitet, men som også appellerer til målgruppens interesser.

Mer konkret har jeg jobbet med å produsere ulike typer innlegg til LinkedIn og laget kundevideoer. Å lage kundevideoer har vært spesielt gøy og spennende. Gjennom personlige intervjuer med utvalgte kunder har vi skapt fire unike videoer som formidler Kvist Solutions' verdiforslag på en autentisk og overbevisende måte. Disse videoene har ikke bare gitt et ansikt til bedriftens suksesshistorier, men har også styrket tilliten hos eksisterende kunder og skapt nysgjerrighet blant potensielle nye kunder.

Praksisen i Kvist har utfordret mine ferdigheter innen strategisk planlegging og innholdsproduksjon, og jeg har fått innsikt i betydningen av å balansere kreativitet med målrettet strategi i det dynamiske feltet innen markedsføring og kommunikasjon. Jeg ser frem til å ta med meg denne verdifulle erfaringen videre i min karriere og utforske nye horisonter innen markedsføring og kommunikasjon.


Bror Remen: Innovasjon Norge
 

Bildet kan inneholde: person, panne, hake, skulder, erme.
Bror Remen, masterstudent i politisk kommunikasjon.

Høsten 2023 gjennomførte jeg et spennende praksisopphold hos Innovasjon Norge. Jeg jobbet i et kunnskapsrikt og inkluderende team som har ansvaret for noe som kalles Kompetansesenteret. Kompetansesenteret er en kunnskapsbank for kompetanse innen ulike områder for innovasjon og næringslivsutvikling. Der utvikles blant annet digitalt innhold om alt fra fiskerinæringen, oppstart av bedrift og UX-design, for å nevne noen. Dette er noe jeg har fått lov til å bidra med å utvikle, og jeg opplevde at min interesse og kompetanse for kommunikasjon ble satt pris på.

Min kunnskap om kommunikasjon kom også til nytte da jeg fikk engasjere meg i strategisk planlegging for å styrke og videreutvikle Kompetansesenteret. Jeg delte mine perspektiver og ideer om hvordan Kompetansesenteret kunne forbedre kommunikasjonen og historiefortellingen i deres digitale innhold. Det var veldig gøy å være en del av et tverrfaglig team med mennesker som virkelig satte pris på nye tanker og ideer.

Praksisoppholdet hos Innovasjon Norge forsterket min forståelse for hvor viktig kommunikasjon og historiefortelling er i alle mulige bransjer. Jeg tar med meg verdifull erfaring og mye lærdom fra en arbeidsplass hvor jeg har fått bruke studiekompetansen i praktisk arbeid. Å være en del av et tverrfaglig team som virkelig satte pris på nye tanker og ideer, gjorde Innovasjon Norge til en flott arbeidsplass. Jeg har lært så mye, og er veldig takknemlig for månedene med de fine folkene i Innovasjon Norge.


Nora Berntzen: Den norske ambassaden i Canberra
 

Bildet kan inneholde: smil, erme, halsbånd, kjole skjorte, midje.
Nora Berntzen, masterstudent i medier og kommunikasjon.
​​​​​

Gjennom praksisperioden har jeg hovedsaklig jobbet med å planlegge, markedsføre og gjennomføre ambassadens arrangementer. I tillegg har jeg jobbet med sosiale medier, omdømmebygging og rapportering. Det var spesielt gøy å jobbe med Girls Run the World, et prosjekt som skal inspirere unge kvinner til å søke jobb i utenrikstjenesten. Jeg har fått mulighet til å prøve meg på mange forskjellige arbeidsoppgaver, og som den eneste på ambassaden med kommunikasjonsbakgrunn har jeg fått mye tillit i kommunikasjonsarbeidet.

Ambassaden jobber med mange kompliserte prosesser, og jeg har lært mye om temaer jeg ikke visste noe om fra før, som konsulært arbeid og diplomati. I tillegg har jeg lært masse om Australia, New Zealand og alle stillehavsøyene som ambassaden dekker. Skrivetreningen jeg har fått på IMK har virkelig hjulpet i all rapportskrivingen. Praksisen jeg gjennomførte på bachelornivå var også utrolig lærerik, og jeg følte meg derfor godt forberedt før jeg startet praksisperioden i Australia.


Aylin Thorjussen: UiO - Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt
 

Bildet kan inneholde: ledd, leppe, nakke, flash fotografering, mote.
Aylin Thorjussen, masterstudent i medier og kommunikasjon.

Jeg har hatt min praksisperiode hos Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt ved Universitetet i Oslo. Selv om UiO som en samfunnsaktør har hatt et overordnet ansvar for strategisk kommunikasjon, har formidling, innholdsproduksjon og innsiktsanalyse preget de utøvende oppgavene.

På Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt har mine arbeidsoppgaver forutsatt en god forståelse for medie- og kommunikasjonsfaget, blant annet i utviklingen av kampanjer, hvor strategiske vurderinger har stått sentralt. Ettersom sosiale medier var et av ansvarsområdene mine, har informasjonsformidling i forbindelse med markeringer vært et betydelig fokus. Jeg har brukt digitale verktøy som Adobe-programvarene for innholdsproduksjon til informasjonsformidling. Jeg har også fått kombinert mine interesser og teft for fotografering til å produsere innhold til universitetets hovedkanaler. I tillegg har jeg tilpasset det språklige uttrykket ut ifra hvilken kanal det har blitt publisert på. Dermed har analytiske ferdigheter, forståelse for medienes rolle og formidling vært tre sentrale ferdigheter jeg har fått bruk for fra utdanningen i praksisperioden min.

Med en praksisperiode over tre måneder har jeg blitt godt etablert i organisasjonens struktur og oppgaver, blitt en del av samholdet, og fått erfare hvordan jeg kan anvende min kunnskap fra utdanningen i arbeidslivet.


Julie Dønnem Lillevik: Akershus universitetssykehus
 

Bildet kan inneholde: panne, smil, leppe, frisyre, øyenbryn.
Julie Dønnem Lillevik, masterstudent i politisk kommunikasjon.

Under mitt praksisopphold i tre måneder hos kommunikasjonsavdelingen på Akershus universitetssykehus (Ahus) har jeg fått et godt og realistisk innblikk i hvordan kommunikasjon i et så stort helseforetak fungerer. Jeg har fått prøve meg på et bredt spekter av oppgaver. Jeg har blant annet produsert innhold til sosiale medier og nyhetssaker til deres offisielle nettside og sykehusets intranett. Innsalg av saker til media har jeg også fått prøve meg på. Under praksisperioden fikk jeg delansvar for sykehusets influensavaksineringskampanje. Her har jeg produsert nyhetssaker til intranettet og tekst, bilde og video til sosiale medier. Jeg har også blant annet fått deltatt på en rekke spennende kurs, korrespondert og bistått mye på e-post, og laget infoskjermer som publiseres rundt om på sykehuset.

Jeg har fått stor tillit og ansvar fra dag én som har ført til et stort læringsutbytte, i tillegg til å ha blitt tatt godt imot av en klok og omgjengelig stab. Blant annet har viktigheten av klarspråk blitt understreket for meg, og spesielt i konteksten sykehuskommunikasjon. I tillegg har jeg lært mye om internkommunikasjon og hvor viktig det er å være mottakerbevisst i alle former for innhold. Ahus er en praksisplass hvor det er rom for å utforske og komme med egne ideer, lære og snakke med folk som jobber med livreddende forskning og helsehjelp, og samarbeide med gode, kloke kommunikasjonsrådgivere.


Marte Bryn: Changeworx
 

Bildet kan inneholde: solbriller, hår, briller, himmel, anlegg.
Marte Bryn, masterstudent i medier og kommunikasjon.

Jeg har vært i praksis i produksjonsselskapet Changeworx, som holder til i New York. I praksisperioden har jeg bidratt i et dokumentarserieprosjekt, som består av dokumentarfilmer som blant annet handler om Pompidou-senteret i Paris og Whitney-museet i New York. Min arbeidsoppgave var blant annet å loggføre kunstverkene i museene som var synlige i filmene – på grunn av opphavsrett og rettigheter for visning av kunstverk i film. I forbindelse med prosjektet ble det arrangert en utstilling. Jeg fikk i oppgave å redigere en kort video fra utstillingen til bruk i sosiale medier og til publisering på produksjonsselskapets nettside. Changeworx jobber i tillegg med å utforme en undervisningsplattform, som skal inkludere film i klasserommet. Mine arbeidsoppgaver her var å bidra med å legge opp selve plattformen, som inkluderte å redigere klipp fra filmer til bruk på plattformen, og legge opp interaktive spørsmål til plattformen. I tillegg bidro jeg med å videreutvikle nettsiden til Changeworx.

I praksisperioden har jeg fått god erfaring med å jobbe i ulike digitale programmer. Jeg har redigert film i Adobe Premiere Pro, jobbet med bilderedigering i Photoshop, utviklet undervisningsplattform i Adventr, og publisert nettsaker i WordPess. Jeg har lært om opphavsrett rundt bruk av kunstverk i film, og tilegnet meg kunnskap om hvordan små bedrifter finansieres og går frem for å finne tilskuddsgivere. Jeg føler jeg har fått plassert teorien jeg har tilegnet meg fra masterprogrammet ut i praksis. Jeg har fått bruk for teori om ulike medier – som sosiale medier, film og presse, i tillegg til hvilken rolle og betydning medier har for samfunnsutviklingen gjennom prosjektene på praksisplassen. I tillegg har kunnskapen om nye medie- og kommunikasjonsfaglige problemstillinger som kan oppstå ut fra endringer i arbeidsliv, teknologi og samfunn kommet til nytte i de ulike prosjektene jeg har tatt del i.


 

Emneord: Medier og kommunikasjon, Arbeidslivsrelevans, Praksis
Publisert 13. des. 2023 14:23 - Sist endret 13. des. 2023 14:30