Prosjektet Invaderende medier, ambivalente brukere og digital detox (Digitox) starter opp i 2019 og skal studere aktuelle spørsmål knyttet til høyt forbruk av digitale medier og verktøy. Norges forskningsråd støtter prosjektet med 10 millioner NOK.
Mens mange studier fokuserer på de positive sidene ved digitale medier, vil Digitox fokusere på ambivalens, motstand og forsøk på tilbaketrekning og frakobling fra digitale medier og verktøy.
Forskerne vil bruke medieundersøkelser, spillstudier og psykologi for å undersøke årsaker til, og konsekvenser av, digitale mediers økte tilstedeværelse i folks liv.
Les mer på prosjektets nettside
Samarbeidspartnere:
- Gunn Enli, IMK, UiO
- Ole Jacob Madsen, Psykologisk institutt, UiO
- Faltin Karlsen, Høyskolen Kristiania
- Brita Ytre-Arne og Hallvard Moe, Institutt for informasjons- og medievitenskap, UiB
Prosjektets varighet:
2019-2023
Finansiering:
Norges forskningsråd (FRIPRO), 10 millioner NOK