Medieforsker får støtte til prosjekt om koronakommunikasjon

Covid-19-utbruddet har blitt det perfekte case for Øyvind Ihlen. Nå får han 5 millioner fra Forskningsrådet for å forske videre på kommunikasjon og retorikk om pandemier.

Øyvind Ihlen

Øyvind Ihlen leder et forskningsprosjekt om kommunikasjon, retorikk og tillit i håndteringen av covid-19.

Foto: UiO.

Sjelden er et forskningsprosjekt så aktuelt. Øyvind Ihlen og kollegaene satte høsten 2019 i gang med prosjektet Retorikk om pandemi (PAR), og vurderte hvilke potensielle pandemier de skulle fokusere på. Så kom 2020, og covid-19 var et faktum.

– Virkeligheten tok valget for oss, sier Ihlen.

Nå har forskerne skrudd til prosjektet, slik at det handler om hvordan myndighetene kommuniserer om koronaviruset covid-19. I dag kom den gledelige nyheten om at Forskningsrådet tildeler Ihlen fem nye millioner for å utvide og utvikle forskningen videre.

Bredere og dypere

– Jeg er kjempeglad for denne tildelingen! sier Ihlen.

Det nye prosjektet har navnet Pandemic Rhetoric, Trust and Social Media: Risk Communication Strategies and Public Reactions in a Changing Media Landscape (PAR-TS).

– To ting skiller det nye prosjektet fra det vi allerede er i gang med: Alle er ikke med videre, og vi har tatt inn noen nye akademiske partnere, Sintef og Institutt for samfunnsforskning (ISF). Med de nye partnerne skal vi se mer inngående på sosiale medier, og vi skal finne ut mer om tillit ved å bruke spørreundersøkelser.

Viktige samarbeidspartnere

Som leder for et prosjekt med relevans for mange tunge samfunnsaktører, er Ihlen fornøyd med å kunne involvere flere partnere på den akademiske og praktiske siden

– Nå får vi med oss Folkehelseinstituttet, NRK og Redaktørforeningen, samt analysebyråene Opinion og Kantar som partnere. For å sette kronen på verket har vi etablert et råd, stappfullt av sentrale aktører, som Helsedirektoratet, Medietilsynet, Jon Elster og verdens fremste ekspert på krisekommunikasjon, Timothy Coombs.

I PAR-TS-prosjektet fokuserer de først og fremst på Norge, i PAR på Skandinavia. Ved å involvere nye partnere og et nøye sammensatt råd ønsker de å forankre prosjektet bredere og styrke den internasjonale forbindelsen.

Forsker for å løse utfordringer

Ihlens prosjekt er et av ni prosjekter ved UiO som får midler i denne utdelingen. Mathilde Skoie, forskningsdekan ved Det humanistiske fakultet, sender varme gratulasjoner.

– Dette er gøy, og høyst fortjent. Å søke om forskningsmidler er en tidkrevende prosess, som forskerne nå har gjennomført i ekspressfart under helt spesielle omstendigheter.

– Språk og retorikk er helt sentralt i myndighetenes håndtering av dagens situasjon, og Ihlens prosjekt stiller treffsikre og viktige spørsmål som vi kan lære av til håndteringen av både denne og kommende kriser. At prosjektet får midler er en tydelig anerkjennelse av at humanistisk kunnskap er essensiell når man står overfor store samfunnsutfordringer, sier Skoie.

Les også:

Interessert i forskning fra Det humanistiske fakultet? Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!

Publisert 7. mai 2020 16:28 - Sist endret 7. mai 2020 16:43