English version of this page

Avslutningskonferanse for Erasmus+-prosjektet Growth4SMEs

Konferansen vil presentere resultatene fra prosjektet og belyse dagsaktuelle temaer knyttet til akademia og kompetansebehov i arbeidslivet.

Fire personer sitter rundt et bord og ser på en laptop.

Foto: @cherrydeck, Colourbox.com

Om konferansen

Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo inviterer til avslutningskonferanse for Growth4SMEs.

Konferansen vil ta for seg bakgrunnen for prosjektet, hvordan samarbeidet har vært organisert, samt presentere resultatene som er oppnådd i løpet av prosjektperioden.

I tillegg vil dagsaktuelle temaer knyttet til akademia og arbeidsliv bli belyst. Ett av disse temaene vil være fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet.

Vi får også høre fra studenter som har deltatt i prosjektets case-konkurranser.

Konferansen vil foregå på engelsk.

Innledere

• Heidrun Reisæter, teknologidirektør i NAV.
  • Vidar Pedersen og Benedikte Fjellanger Vardøy, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
  • Niels Overgaard Lehmann (au.dk), prodekan for utdannelse ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet
  • Gunn Enli, prodekan for studier og utdanning ved Det humanistiske fakultet, UiO.
  • Arnt Maasø, førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon, UiO. Maasø leder konferansen sammen med Trine Syvertsen, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon.

10:00: Velkommen, Gunn Enli.

10:10: «The academic force field – When transferrable competences of the humanist are put to use in non-humanistic enterprises», Niels Overgaard Lehmann.

10:40: «Student-active learning and assesment strategies», Arnt Maasø.

11:00: Panelsamtale med studenter – hva har studentene lært av case-konkurransene?, med studentene Amalie Narjord Bloch Helmers (BA Historie), Sunna Maria Simma (MA Medier og kommunikasjon) og Truls de Lange (BA Tysk).

11:45: «BIP (Blended Intensive Learning) and other opportunities for international cooperation in education», Vidar Pedersen og Benedikte Fjellanger Vardøy.

12:15: Lunsj

13:00: Utsynsmeldingen – Kunnskapsdepartementets stortingsmelding om fremtidens kompetansebehov, Gunn Enli i samtale med Bjørn Stensaker, viserektor ved UiO og Ane Ohrvik, undervisningsleder ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk, HF, UiO.

13:30: «Building skills for a sustainable future», Heidrun Reisæter.

13:45: Panelsamtale med aktører fra næringslivet, Heidrun Reisæter (Teknologidirektør NAV), Andreas Forfang (Sustainability and Public Policy Manager Vianode), Klaus Mikkelsen (Partner / Arkitekt i AART).

14:15: Avsluttende bemerkninger, Gunn Enli og Niels Overgaard Lehmann.

Konferansen vil bli 'streamet' til europeiske partnere og vil i sin helhet foregå på engelsk.

Om prosjektet

Growth4SMEs (Graduate OngoingLogo for growth4SMEs Workqualification Towards offering Highly qualified skills for SMEs), er et samarbeidsprosjekt mellom UC Leuven-Limburg i Belgia, Aarhus kommune og Faculty of Arts ved Aarhus Universitet i Danmark og Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo.

Formålet har vært å knytte kontakt mellom næringslivet og studenter og bygge bro mellom studiene og arbeidslivet.

I tillegg har prosjektet hatt som målsetting å bevisstgjøre studentene om hvilken kompetanse de besitter. Et annet mål har vært at flere av avgangsstudentene skal komme seg raskt i jobb i små og mellomstore bedrifter.

Prosjektet har blant annet arrangert case-konkurranser hvor studenter har løst konkrete oppgaver for en bedrift.

Du kan lese mer om case-konkurransen på HF høsten 2022 i denne artikkelen

Du kan lese mer om Growth4SMEs på nettsidene til prosjektet (growth4sme.eu)

Gå til påmeldingsskjema

Frist for påmelding er 21.04.2023.

Har du spørsmål om konferansen? Ta kontakt med Torunn Nyland i studieseksjonen ved Det humanistiske fakultet

Publisert 13. mars 2023 14:56 - Sist endret 24. apr. 2023 13:12