English version of this page

Tidligere arrangementer

2023

PolkaNorski

Semantisk integrasjon gjennom utviklingsløpet målt med N400

Tid og sted: 30. mars 2023 13:15 – 14:15, HWH 421

Go to English page for more info.

Legg merke til at arrangementet starter en time tidligere enn vanlig.

Om arrangementet

Foredraget holdes på engelsk. 

Dette arrangementet er åpent for alle. Hvis du ønsker å holdes oppdatert om kommende arrangementer, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Anne Marte Haug Olstad, Helene Killmer eller Ingvild Elisabeth Winsnes for mer informasjon.

Arrangør

Forskergruppe for klinisk lingvistikk og språktilegnelse


Ingvild Winsnes

Primær progressiv afasi og samtale - en intervensjonsstudie

Tid og sted: 23. feb. 2023 14:15 – 15:15, HWH 536

Om Ingvild

Ingvild Winsnes begynte som doktorgradsstipendiat ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier (ILN) høsten 2022. Ingvild er utdannet logoped og har jobbet i klinikk og som forksningsassistent med personer med afasi etter hjerneslag og personer med pirmær progressiv afasi.

Om presentasjonen

Primær progressiv afasi (PPA) er ulike typer demenssykdommer der språk og/eller tale er det første og mest fremtredende symptomet. Det finnes ingen kur for PPA, men forskning på språk- og kommunikasjonstrening for personer med PPA har vist lovende resultater. Hensikten med språk- og kommunikasjonstrening er å opprettholde effektiv kommunikasjon så lenge som mulig.

I mitt doktorgradsarbeid skal jeg gjennomføre en intervensjonsstudie. Jeg skal bruke et bredt spekter av utkommemål, fra formell testing til observasjonsdata. Ved å bruke ulike utkommemål håper jeg å få kunnskap om både språkfunksjon og språkbruk. 

I denne presentasjonen vil jeg fortelle om mitt doktorgradsprosjekt. Jeg vil legge vekt på og diskutere metodologiske problemstillinger. Jeg håper også at jeg vil få noen tips og råd som jeg kan ta med meg fra de som hører på. 

Om arrangementet

Foredraget holdes på engelsk. 

Dette arrangementet er åpent for alle. Hvis du ønsker å holdes oppdatert om kommende arrangementer, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Anne Marte Haug Olstad, Helene Killmer eller Ingvild Elisabeth Winsnes for mer informasjon.

Arrangør

Forskergruppe for klinisk lingvistikk og språktilegnelse


Michela Iacorossi

Trajectories of cross-linguistic influence in the acquisition of Norwegian as a third language

Tid og sted: 26. jan. 2023 14:15 – 15:15, HWH: Møterom 536

Om arrangementet

Foredraget holdes på engelsk. For sammendrag, se den engelske siden

Dette arrangementet er åpent for alle. Hvis du ønsker å holdes oppdatert om kommende arrangementer, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Anne Marte Haug Olstad, Helene Killmer eller Ingvild Elisabeth Winsnes for mer informasjon.

Arrangør

Forskergruppe for klinisk lingvistikk og språktilegnelse
Emneord: Språktilegnelse av tredje språk, Eksperimentell lingvistikk, Flerspråklighet

2022

Qingyuan Liu Gardner & Valantis Fyndanis

Cross-linguistic investigation of grammatical aspect production in individuals with stroke-induced aphasia

Tid og sted: 1. des. 2022 14:15 – 15:15, online & HWH: Møterom 536

Om Qingyuan Gardner og Valantis Fyndanis

Qingyuan Gardner er postdoktor ved Senter for Flerspråklighet (MultiLing). Hun ble ansatt i oktober 2021, og jobber på  FRIPRO-prosjektet "Machine Learning Aphasia" sammen med prosjektleder Valantis Fyndanis. Prosjektet skal undersøke morfosyntaktisk produksjon hos personer med afasi som følge av en hjerneslag. Qingyuan har en Ph.d. i psykologi fra University of Edinburgh.

Valantis Fyndanis er amanuensis i psykolingvistikk/neurolingvistikk ved Department of Rehabilitation Sciences at the Cyprus University of Technology, Kypros og forsker ved MultiLing Senter ved Universitetet i Oslo.

Tidligere har han vært ansatt som førsteamanuensis på Long Island University i USA, postdoktor ved MultiLing, Marie Curie-stipendiat på University of Potsdam, Tyskland samt forsker og foreleser i Hellas og Italia.

Hans ekspertiseområder er språkvansker hos voksne og to-/flerspråklighet. For øyeblikket er han hovedforsker på FRIPRO-prosjektet "Machine Learning Aphasia".

Om arrangementet

Foredraget holdes på engelsk. For sammendrag, se den engelske siden

Dette arrangementet er åpent for alle. Lenke til zoom-eventet vil bli sendt ut til vår e-postliste. Hvis du ønsker å delta, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Helene Killmer eller Sarah Cameron for mer informasjon.

Arrangør

Forskergruppe for klinisk lingvistikk og språktilegnelse


Titia Benders

Two attempts to understand the structure of acoustic variability in Infant-Directed Speech (IDS) (and the implications for language development)

Tid og sted: 25. nov. 2022 15:00 – 16:00, MultiLing Møterom (421)

Om Titia Benders

Titia Benders er amanuensis i lingvistikk (med vekt på fonetikk) ved Universitetet i Amsterdam. Det var også her hun avla sin doktorgrad.

I tillegg har hun jobbet som postdoktor ved Radboud University i Nijmegen, forelest i psykologi ved Newcastle University, Australia, og tilbragt 7 år som (første)amanuensis ved institutt for lingvistikk på Macquarie University, Australia. Her var hun også nestleder for the Child Language Lab.

Benders forsker på utviklingen av fonologiske representasjoner knyttet til persepsjon, produksjon og input. Hennes hovedinteresse er tilegnelse av segmentale og prosodiske representasjoner hos barn i aldersspennet 6 måneder til 6 år.

Hun ser på både enspråklige og flerspråklige barn, og barn med og uten hørselstap eller utviklingsmessig språkforstyrrelse. I tillegg forsker hun på lingvistiske og emosjonelle trekk ved barnerettet tale hos begge foreldre. Benders' forskning tar i bruk teknikker fra fonetikk, utviklingspsykologi og oppdaterte statistiske metoder.

Om arrangementet

Dette foredraget vil holdes på engelsk. Se den engelske siden for sammendrag.

Dette arrangementet er åpent for alle. Hvis du ønsker å holdes oppdatert om kommende arrangementer, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Helene Killmer eller Sarah Cameron for mer informasjon.

Arrangør

Forskergruppe for klinisk lingvistikk og språktilegnelse


Liquan Liu

Tone perception by pitch accent language learning infants – is there a perceptual “advantage”?

Tid og sted: 3. nov. 2022 13:00 – 14:00, online

Om Liquan Liu

Dr. Liquan Liu er førstelektor ved Western Sydney University. Her er han tilknyttet MARCS Babylab, hvor han forsker på de flerdimensjonale virkningene av flerspråklighet, multiracialisme og multikulturalisme på utvikling i tidlig barndom, og forholdet mellom interne faktorer (for eksempel læringsmekanismer, utviklingsforstyrrelser og forsinkelser) og eksterne faktorer (for eksempel læringsmiljø).

Om arrangementet

Foredraget holdes på engelsk. For sammendrag, se den engelske siden.

Dette eventet er åpent for alle. Lenke til zoom-eventet vil bli sendt ut til vår e-postliste. Hvis du ønsker å delta, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Helene Killmer eller Sarah Cameron for mer informasjon.

Arrangør

Forskergruppe for klinisk lingvistikk og språktilegnelse


Clara Martin

Language comprehension in accented speech

Tid og sted: 20. sep. 2022 14:15 – 15:15, MultiLing møterom HWH421

Om Clara Martin

Clara D. Martin er professor ved BCBL (Basque Center on Cognition, Brain and Language) i San Sebastián i Spania, der hun leder forskergruppa "Speech and Bilingualism".

Her utforsker de persepsjon og produksjon av både morsmål og fremmedspråk, med et særskilt fokus på språkinteraksjon i den tospråklige hjernen, hvordan vi lærer å oppfatte og produsere nye språklyder og ord, og hvordan disse prosessene kan optimaliseres.

Om arrangementet

Foredraget holdes på engelsk. For sammendrag, se den engelske siden.

Dette arrangementet er åpent for alle. Hvis du ønsker å holdes oppdatert om kommende arrangementer, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Helene Killmer eller Sarah Cameron for mer informasjon.

Arrangør

Forskergruppe for klinisk lingvistikk og språktilegnelse


Anne Marte Haug Olstad: Spillbasert andrespråkstilegnelse - hvordan teste effektene av et digitalt språklæringsspill for barn?

Anne Marte er stipendiat ved MulitLing, og er en del av det nordiske samarbeidsprosjektet TEFLON. Hun har en mastergrad i språkstudier fra lærerutdanningen ved NTNU i Trondheim fra 2019. De akademiske interessene hennes inkluderer psykolingvistikk og andrespråkstilegnelse, i tillegg til en økende interesse for språkteknologi. 

Tid og sted: 25. aug. 2022 14:15 – 15:15, MultiLing møterom HWH421

TEFLON-prosjektet tar del i alle steg fra utviklingen av innholdet til et digitalt språklæringsspill for barn, frem til evaluering av de faktiske læringseffektene av å spille spillet. Anne Martes doktorgradsprosjekt er også involvert i de fleste av disse stegene, og hun er nå tidlig i planleggingen av hvordan hun kan teste hvor effektivt spillet er for språklæring. I dette foredraget vil hun presentere læringseffektene TEFLON-prosjektet ønsker å se nærmere på, og håper på innspill og råd om hvordan hun best kan finne svar på disse spørsmålene.

Foredraget vil holdes på engelsk. 

Arrangør

Forskergruppe for klinisk lingvistikk og språktilegnelse


Curtis Sharma

Associations between bilingualism and attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD)-related behaviour in a community sample of primary school children

Tid og sted: 31. mai 2022 14:15 – 15:15, HWH 536

Om Curtis Sharma

Curtis er forskningsdatakoordinator ved Universitetet i Cambridge, og i tillegg forsker han på flerspråklighet og nevrologisk mangfold - særlig interaksjonen mellom flerspråklighet og oppmerksomhetsnivå hos barn.

Curtis har PhD i psykolingvistikk og mastergrad i teoretisk og anvendt lingvistikk fra Cambridge. For tiden er han tilknyttet prosjektet "Better attention, better communication? How ADHD and multilingualism influence children's pragmatic development".

Om arrangementet

Curtis vil presentere resultatene fra et prosjekt der han har forsket på hvordan flerspråklighet og ADHD hos barn henger sammen og påvirker hverandre. For fullstendig sammendrag, se den engelske siden. Foredraget vil holdes på engelsk. 

Dette arrangementet er åpent for alle. Hvis du ønsker å holdes oppdatert om kommende arrangementer, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Helene Killmer eller Sarah Cameron for mer informasjon.

Arrangør

Forskergruppe for klinisk lingvistikk og språktilegnelse


Mary Elizabeth Neff

Exploring the literal bias in children’s metaphor comprehension development

Tid og sted: 19. mai 2022 14:15 – 15:15, HWH 536

Om Mary Beth

Mary Beth er førsteårs PhD-stipendiat ved Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK). Hun jobber under veiledning av Ingrid Lossius Falkum (som en del av DEVCOM-prosjektet) og doktorgraden hennes handler om den bokstavelige skjevheten i barns figurative språkutvikling.

Mary Beth har en MAS fra University of Basel og har nylig sluttet seg til akademia igjen etter å ha jobbet som Senior Science Advisor for NZ Department of Conservation.

Om arrangementet

Mary Beth vil holde presentasjonen på engelsk, for mer info se derfor den engelske siden.

Dette arrangementet er åpent for alle. Hvis du ønsker å holdes oppdatert om kommende arrangementer, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Helene Killmer, Ane Theimann eller Sarah Cameron for mer informasjon.

Arrangør

Forskergruppe for klinisk lingvistikk og språktilegnelse


Monica Norvik og Hanne Gram Simonsen

Katta ut av sekken – tilpasning av afasitesten CAT til norsk

Tid og sted: 21. apr. 2022 14:15 – 15:15, HWH 421

Om Monica Norvik og Hanne Gram Simonsen

Monica Norvik er logoped MNLL og ph.d. i lingvistikk fra UiO. Hun jobber i afasiteamet, Statped og ved MultiLing - Senter for flerspråklighet, Universitetet i Oslo, og i tillegg ved Institutt for språk og litteratur, NTNU.

Hanne Gram Simonsen er professor emeritus i lingvistikk ved MultiLing - Senter for flerspråklighet, Universitetet i Oslo, og arbeider med språkutvikling hos barn og språkavvik hos barn og voksne.

Om arrangementet

Comprehensive Aphasia Test er et kartleggingsverktøy for afasi som først ble utgitt på engelsk i 2004. Innenfor det internasjonale afasinettverket The Collaboration of Aphasia Trialists har man blitt enige om å samarbeide om å tilpasse dette verktøyet til en rekke ulike språk (for tiden arbeider 32 språkteam med dette.)

Ved å ha sammenlignbare kartleggingsverktøy på flere språk er det lettere å forske på tvers av språk, og det gjør det også mulig å kartlegge flerspråklige personer med afasi i alle språkene deres.

Den norske versjonen, CAT-N, er nettopp publisert, og i dette foredraget vil vi presentere dette nye afasiverktøyet og fremgangsmåten for å tilpasse CAT til norsk – det dreier seg nemlig slett ikke om en oversettelse, men om en grundig tilpasningsprosess med etterfølgende normering.

Foredraget vil bli holdt på norsk.

Dette arrangementet er åpent for alle. Hvis du ønsker å holdes oppdatert om kommende arrangementer, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Helene Killmer, Ane Theimann eller Sarah Cameron for mer informasjon.

Arrangør

Forskergruppe for klinisk lingvistikk og språktilegnelse


Sarah Cameron

Tilegnelse og prosessering av andrespråksgrammatikk: En ERP-studie

Tid og sted: 31. mars 2022 14:15 – 15:15, HWH 536

Om Sarah Cameron

Sarah har mastergrad i lingvistikk fra UiO, og er doktorgradsstipendiat ved Institutt for Lingvistiske og Nordiske studier. Hun er også tilknyttet MultiLing. De akademiske interessene hennes er innenfor psyko- og nevrolingvistikk, spesielt knyttet til tilegnelse, prosessering og organisering av språk i hjernen.

Om arrangementet

Sarah Cameron presenterer prosjektet sitt, der hun vil undersøke følgende: Kan personer som tilegner seg norsk som andrespråk oppnå morfosyntaktisk prosessering som minner om den hos morsmålstalere? Er prosesseringen hos nybegynnere annerledes enn hos viderekommende innlærere? Endrer disse mønstrene seg over tid? Og hvilke faktorer kan føre til en mer morsmålsnær grammatikkprosessering i et andrespråk?

Tidligere studier med EEG har vist at prosessering av setninger som inneholder grammatiske feil hos innlærere av et andrespråk varierer med ferdighetsnivå. Mens viderekomne innlærere oppfører seg mer som morsmålstalere ved at morfosyntaktiske feil gjerne fører til en respons i hjernen kjent som P600, ser vi ofte ikke denne samme reaksjonen hos nybegynnere.

Ved å benytte et longitudinelt design, er formålet med dette prosjektet å finne ut mer om tilegnelsesprosessen, og hvorvidt P600-komponenten kan dukke opp senere i læringsløpet hos innlærere som ikke hadde denne responsen på nybegynnerstadiet.

Foredraget vil holdes på engelsk.

Dette arrangementet er åpent for alle. Hvis du ønsker å holdes oppdatert om kommende arrangementer, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Helene Killmer, Ane Theimann eller Sarah Cameron for mer informasjon.

Arrangør

Forskergruppe for klinisk lingvistikk og språktilegnelse


Christiane Lingås Haukedal og Ingeborg Sophie Ribu

Words for Well-being

Tid og sted: 28. feb. 2022 14:15 – 15:10, Online

Om Christiane Lingås Haukedal og Ingeborg Sophie Ribu

Christiane Lingås Haukedal og Ingeborg Sophie Ribu er førsteamanuenser i spesialpedagogikk ved OsloMet. Christiane har doktorgrad fra ISP, der hun skrev en avhandling om sammenhengen mellom språkferdigheter og livskvalitet hos barn og unge som har ulike grader av hørselstap.

Ingeborg skrev sin doktoravhandling om språkvansker hos personer med demens ved ILN. De kommer til klinisk forum for å snakke om, og få innspill til, et nytt forskningsprosjekt om språkkartlegging og livskvalitet hos ungdom og unge voksne med utviklingsmessige språkforstyrrelser.

Om arrangementet

Språk- og kommunikasjonsvansker hos ungdom og unge voksne kan ha mange uttrykk, men et fellestrekk er at vanskene påvirker alle sider av deres daglige fungering - både i utdanning, jobb og i relasjoner til andre.

Språk- og kommunikasjonsvansker kan føre til utfordringer med sosial fungering, læring, og å kunne gjøre hverdagslige ting som å følge en oppskrift eller lese en bruksanvisning og brev fra det offentlige.

Ungdom og unge voksne som har språk- og kommunikasjonsvansker har følgelig større risiko for en rekke negative utviklingsutfall. De er overrepresentert blant elever som dropper ut av videregående skole, de har større risiko for psykiske helseplager, de er overrepresentert i kriminalomsorgen og de har en større risiko for å bli stående utenfor arbeidslivet som unge uføre.

Derfor er det nødvendig med grundige kartlegginger av disse personenes språklige ferdigheter for å stille en sikker diagnose og å hjelpe til med målrettede tiltak som bedrer språk- og kommunikasjonsferdigheter som har potensiale til å forebygge skjevutvikling og bedre de unges livskvalitet.

I dette prosjektet vil vi tilpasse og prøve ut et nytt språkkartleggingsverktøy til norsk (PPVT-5), samt å undersøke hvordan språk og kommunikasjonsvansker påvirker ungdommer og unge voksnes psykiske helse gjennom å undersøke deres livskvalitet.

Foredraget holdes på norsk.

NB! Merk at arrangementet denne gangen vil avholdes på en mandag.

Dette arrangementet er åpent for alle. Lenke til zoom-eventet vil bli sendt ut til vår e-postliste. Hvis du ønsker å delta, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Helene Killmer, Ane Theimann eller Sarah Cameron for mer informasjon.

Arrangør

Forskergruppe for klinisk lingvistikk og språktilegnelse


Franziska Köder

Does multilingualism affect attention levels and the likelihood of an ADHD diagnosis? Evidence from a Norwegian Cohort study.

Tid og sted: 27. jan. 2022 14:15 – 15:15, online

Om Franziska Köder

Franziska Köder er forsker og lab sjef i MultiLings sosiokognitive lab. Hun har doktorgrad i eksperimentell psykolingvistikk (Universitetet i Groningen) og MA i tysk lingvistikk og filosofi (Universitetet i Heidelberg). 

Hennes interesser ligger i barns pragmatiske og semantiske utvikling, med spesielt fokus på flerspråklighet og atypisk utvikling. Hun er for tiden leder for prosjektet  "Better attention, better communication? How ADHD and multilingualism influence children’s pragmatic development", finansiert av Forskningsrådet.

Om arrangementet

Franziska skal holde presentasjonen på engelsk, for mer info se den engelske side.

Dette arrangmentet er åpent for alle. Lenke til zoom-eventet vil bli sendt ut til vår e-postliste. Hvis du ønsker å delta, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Helene Killmer eller Ane Theimann for mer informasjon.

Arrangør
Forskergruppe for klinisk lingvistikk og språktilegnelse

2021

Audun Rosslund

Babytalk in Tromsø

Tid og sted: 25. nov. 2021 14:15–15:15, online

Om Audun Rosslund

Audun er doktorgradsstipendiat ved MultiLing, Universitetet i Oslo. Han har bakgrunn i psykologi og som barnehagepedagog. Auduns forskninginteresser dreier seg om kognitiv utvikling hos små barn, spesielt språktilegnelse, og hvordan input fra miljøet har betydning for språkutvikling i de første leveårene.

Om arrangementet

Foredraget vil holdes på engelsk. For mer informasjon og sammendrag, se den engelske arrangementssiden.

Dette arrangementet er åpent for alle. Lenke til zoom-eventet vil bli sendt ut til vår e-postliste. Hvis du ønsker å delta, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Helene Killmer eller Ane Theimann for mer informasjon.


Helena Taubner

Identitet och narrativt aktörskap hos personer som lever med afasi i ett digitaliserat samhälle

Tid og sted: 28. okt. 2021 14:15–15:15, online

Om Helena Taubner

Helena arbetar som forskare (postdoktor) vid Högskolan i Halmstad, Sverige. Med en bakgrund i datalingvistik och handikappvetenskap har hon specialiserat sig på frågor om afasi, identitet och narrativt aktörskap.

Om arrangementet

Afasi är en förvärvad språklig funktionsnedsättning som orsakas av stroke eller annan hjärnskada. En person med afasi kan ha svårigheter med både talat och skriftligt språk, och både med produktion och förståelse. Därför medför afasi att individens förmåga och förutsättningar att skapa sin egen självberättelse, d.v.s. hens narrativa aktörskap, påverkas negativt.

I en situation där hens narrativa aktörskap har begränsats behöver hen omförhandla sin identitet. För att göra det speglar hen sina självberättelser i olika sociala strukturer, som bland annat det samtida kommunikationslandskap som präglas av digital teknik men också attityder och normer – vilka till stor del skapas och upprätthålls av olika medier – gentemot personer med språkliga funktionsnedsättningar.

I sin avhandling från 2019 studerade Helena 21 personer med afasi orsakad av stroke. De upplevde ett ökat narrativt aktörskap när de kommunicerade i sociala medier jämfört med i andra sammanhang, på grund av den multimodalitet som den digitala tekniken erbjuder.

Helenas föreläsning hålls på engelska.


Ane Theimann

Lingvistisk og ikke-lingvistisk prediksjon

Tid og sted: 30. sep. 2021 14:15–15:15, P.A. Munchs hus: Seminarrom 360

Om Ane Theimann

Ane er doktorgradsstipendiat på institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitet i Oslo (UiO), hun er også tilknyttet MultiLing. Ane har en master i lingvistikk fra UiO. Tidligere har hun jobbet som forskningsassistent på ulike prosjekter, hvor hun primært har samlet inn data med deltagere i alderen spedbarn til voksne.

Om arrangementet

I dette foredraget presenterer Ane doktorgradsprosjektet sitt om lingvistisk prediksjon. Hun vil fokusere på et planlagt prosjekt om lingvistisk og ikke-lingvistisk prediksjon hos førskolebarn.

Lingvistisk prediksjon er pre-aktivering av lingvistisk input før det har blitt uttalt, for eksempel vil vi forvente at noe spiselig blir nevnt når vi hører «Han spiser en…». Ikke-lingvistisk prediksjon kan være pre-aktivering av en bevegelse før noen har utført den, for eksempel vil vi allerede fra noen rekker hånda ut etter en kopp forvente at koppen vil bli ført mot munnen.

I denne presentasjonen vil Ane snakke om hvordan hun planlegger å undersøke om det er en sammenheng mellom lingvistisk og ikke-lingvistisk prediksjon, samt om det er sammenheng mellom språkferdighet og lingvistisk prediksjon.

Ane vil holde foredraget på engelsk. Dette arrangementet er åpent for alle.


Michelle White

A North-South perspective on socialisation practices and SES in bilingual language learning

Tid og sted: 26. aug. 2021 14:15–15:15, online

Om Michelle White

Michelle har en forskningsmaster fra European Masters in Clinical Linguistics (University of Groningen) og en doktorgrad fra Stellenbosch University. Siden doktorgraden hennes har hun jobbet som postdoc på University of Cape Town, og har vært del av et team som tilpasser barns språkvurderinger til seks sørafrikanske språk. Michelle vil starte som postdoc på MultiLing senere i år.

Om arrangementet

Michelle vil holde foredraget på engelsk. For mer informasjon og sammendrag, se den engelske arrangementssiden. Arrangementet er åpent for alle. 

Lenken til zoom-arrangementet vil bli sendt ut på epost via e-postlista til klinisk forum. Hvis du ønsker å delta, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Helene Killmer eller Ane Theimann for mer informasjon.


Suzanne Beeke

The VOICE study: Developing and evaluating evidence-based communication skills training to enhance acute healthcare encounters between staff and people with dementia

Tid: 27. mai 2021 14:15–15:15

Om Suzanne Beeke
Dr Suzanne Beeke er førsteamanuensis i avdelingen for psykologi og språkvitenskap ved University College London, og hun er kvalifisert logoped. Hennes forskning fokuserer på kommunikasjonsvansker hos voksne med afasi etter hjerneslag, traumatisk hjerneskade og demens, og spesielt effekten av disse på hverdagssamtaler i hjemmet og i helsevesenet.

Hun ledet teamet som utviklet Better Conversations with Aphasia, et gratis opplæringsprogram for e-læring og kommunikasjon for logopeder til å bruke med personer med afasi og deres familiemedlemmer. Du kan lese mer om programmet på University College Londons nettsider.

Hun var en del av den Nottingham-baserte NIHR HR&DS-finansierte VOICE Study, som utviklet en kommunikasjonstrening for helsepersonell som interagerer med personer med demens på akutte sykehusavdelinger.

Om arrangementet

Suzanne Beeke holder foredraget på engelsk. Se den engelske arrangementssiden for mer informasjon og sammendrag. Arrangementet er åpent for alle. 

Hvis du ønsker å delta, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Elisabet García González, Helene Killmer eller Ane Theimann for mer informasjon.


Mia Cecilie Heller

Andrespråkslæring i skolens begynneropplæring

Tid: 29. apr. 2021 14:15–15:15

Om Mia Cecilie Heller

Mia Cecilie Heller er seniorrådgiver ved Statped, avdeling språk/tale. Hun har doktorgrad i pedagogisk psykologi (fra Universitetet i Oslo, Institutt for pedagogikk) og har tidligere jobbet som universitetslektor (Institutt for spesialpedagogikk, UiO) og som pedagogisk-psykologisk rådgiver (Oslo PPT).

Forskningsinteressene hennes inkluderer språkutvikling hos flerspråklige barn, utviklingsmessige språkforstyrrelser og tiltak som kan fremme barns språklæring i skolen.

Om arrangementet

Gode språkferdigheter er en viktig forutsetning for tilegnelse av kunnskap og deltakelse i et sosialt fellesskap. I dagens flerkulturelle samfunn er det imidlertid store variasjoner i språkkompetansen til barn som begynner på skolen.

Mangelfulle språkferdigheter kan ha konsekvenser for elevers læringsutbytte. Det er derfor viktig å finne effektive måter som kan støtte språklæringen i skolen, spesielt for minoritetsspråklige elever som trenger språkstøtte. 

I dette foredraget presenteres resultater fra doktorgradsavhandlingen som undersøkte hvordan språklæring kan støttes i de tidlige barneskoleårene, basert på et samarbeid mellom forskere og praksisfeltet.

Samarbeidet førte til utveksling av kunnskap og erfaringer om språklæring, som blant annet resulterte i utviklingen av et språkkurs. I den første artikkelen vurderes effekten av et intensivt språkkurs for minoritetsspråklige barn på 1. og 2.trinn.

I den andre artikkelen gjennomføres kvalitative analyser av lydopptak fra undervisningsøktene i språkkurset. I den tredje artikkelen foretas det en evaluering av kartleggingsverktøyet Norsk Som Læringsspråk (NSL).

Mia Cecilie Heller holder foredraget på norsk.

Dette arrangementet er åpent for alle. Lenken til zoom-arrangementet vil bli sendt ut på epost via e-postlista til klinisk forum. Hvis du ønsker å delta, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Elisabet García González, Helene Killmer eller Ane Theimann for mer informasjon.


Natalia Kartushina

Ordlæring i et flerdialektalt miljø: Funn fra norske 2.5-åringer

Tid og sted: 25. mars 2021 14:15–15:15, online

Om Natalia Kartushina

Natalia Kartushina er førsteamanuensis i psykolingvistikk, og begynte å jobbe ved MultiLing i desember i 2020. Hun har doktorgrad i eksperimentell psykolingvistikk (fra Universitetet i Genève) og har tidligere jobbet som postdoktor ved BCBL (Spania), og BabyLing (Psykologisk Institutt, UiO).

Forskningsinteressene hennes inkluderer fonologisk/leksikalsk tilegnelse i første- og andrespråk, og hvordan miljøet påvirker språklæring.

Om arrangementet

Se den engelske arrangementssiden for mer informasjon og sammendrag. 

Dette arrangementet er åpent for alle. Lenken til zoom-arrangementet vil bli sendt ut på epost via e-postlista til klinisk forum. Hvis du ønsker å delta, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Elisabet García González, Helene Killmer eller Ane Theimann for mer informasjon.


Kristen Schroeder

Å ta hensyn til heterogenitet i studier av språkferdigheter i autismespekterforstyrrelse (ASF)

Tid og sted: 25. feb. 2021 14:15–15:15, online

Om Kristen Schroeder

Kristen Schroeder er postdoktor ved Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk (IFFIK), og begynte ved Universitetet i Oslo i desember 2020. Kristen utvikler prosjektet «Kreativitet og konvensjon i pragmatisk utvikling» i samarbeid med Ingrid Lossius Falkum og med støtte fra Norges Forskningsråd.

Prosjektet studerer pragmatisk utvikling hos barn med typisk utvikling og med autismespekterforstyrrelser (ASF). Kristen har en master- og doktorgrad i kognitiv vitenskap og språk fra Universitetet i Barcelona.

Om arrangementet

Foredraget holdes på engelsk. Se den engelske arrangementssiden for mer informasjon og sammendrag.

Lenken til zoom-arrangementet vil bli sendt ut på epost via e-postlista til klinisk forum. Hvis du ønsker å delta, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Elisabet García González, Helene Killmer eller Ane Theimann for mer informasjon.


Ellisiv Ørnes Vestre

Artikulasjonsfeil hos alkoholpåvirkede norsktalere

Tid og sted: 26. jan. 2021 16:15–17:15, online

Om Ellisiv Ørnes Vestre

Ellisiv har en BA og MA i lingvistikk fra Universitetet i Oslo, og fullførte MA-oppgaven sin høsten 2020. Hun jobber nå ved Biblioteksentralen som markedsføringskonsulent, med fokus på kommunikasjon med norske forlag.

Om arrangementet

I dette foredraget presenterer Ellisiv temaet i masteroppgaven sin. Avhandlingen hennes faller innenfor psykolingvistikk, men hun har også interesse for sosiolingvistikk, fremfor alt språkholdninger og norsk språkpolitikk.

I dette foredraget undersøker hun ulike artikulasjonsfeil hos personer som er påvirket av alkohol. Hun vil også berøre temaet klinisk lingvistikk ved å sammenligne artikulasjonsfeil under påvirkning av alkohol med språkvansker hos personer med afasi.

Foredraget holdes på engelsk. 

Lenken til zoom-arrangementet vil bli sendt ut på epost ca 30 minutter før det starter. Hvis du ønsker å delta, kan du melde deg på e-postlista vår her. Du kan også kontakte Elisabet García González, Helene Killmer eller Ane Theimann for mer informasjon.

2020

Kinesiske foreldre om barnas tilegnelse av lese- og skriveferdigheter i hjemmet

Junyi Yang er stipendiat ved Utdanningsvitenskapelig fakultet, hvor hun er medlem av forskergruppa Tekstforståelse: utvikling, opplæring og multiple tekster (TextDIM).  Hun har bakgrunn som språklærer, og har en mastergrad i tidlig språklæring fra Universitetet i Øst-Finland. Yang jobber også som frivilling kinesisklærer på Kinsesisk skole i Norge 

Tid og sted: 27. feb. 2020 14:15–16:00, HWH 536

I følge Statistisk sentralbyrå (2019) bor det over 12000 kinesere i Norge, og over 12% av disse er yngre enn 12 år. Junyi Yangs doktorgradsprosjekt har som mål å finne ut av hvordan disse kinesisk-norske barna utvikler lese- og skriveferdigheter.

Dette foredraget tar utgangspunkt i en delstudie av prosjektet, og baserer seg på resultater fra en spørreundersøkelse til foreldre. Det ble samlet inn informasjon om demografi, språkrelaterte resurser, praksiser og holdninger i hjemmet. Mer enn 100 foreldre svarte på skjemaet mellom november og desember 2019. I dette foredraget vil Yang vise til noen preliminære funn fra denne undersøkelsen. 

Foredraget holdes på engelsk.


Maria Garraffa - "Bilingualism and minority languages: integrating context of use with linguistic variables".

Maria Garraffa er førsteamanuensis ved Heriot - Watt University i Edinburgh, hvor hun underviser i språktilegnelse og språkvansker. I samarbeid med ledende forskere på feltet, inkluderer forskningen hennes utvikling av den første britiske psykologiske testen for å vudere lesning hos voksne med språkvansker, og en modell for å undersøke språkvansker hos barn og hos voksne med afasi etter slag.

Forskningen hennes på flerspråklighet er fokusert rundt viktigheten av tidlig andrespråkstilegnelse hos innvandrere og personer som snakker nedarvingsspråk. Maria Garraffa er direktør for The language across lifespan lab, med base i Edinburgh og Malaysia.

Foredraget holdes på engelsk. 

Tid: 16. jan. 2020 14:15


2019

Kommunikasjon og kognitive problemer hos eldre sykehuspasienter

Torsdag 12. desember kommer Tahreem Ghazal Siddiqui for å presentere to studier av eldre sykehuspasienter. Siddiqui er stipendiat ved forskningsgruppa for Helsetjenesteforskning ved Ahus og Institutt for klinisk medisin på UiO, og i PhD-prosjektet sitt undersøker hun både kognitive effekter av medisiner og kommunikasjon mellom leger og eldre pasienter.

Tid og sted: 12. des. 2019 10:15–12:00, MultiLings møterom 421, Henrik Wergelands hus

Siddiqui har en bachelorgrad i psykologi fra Roehampton University og en mastergrad i klinisk mental helseforskning fra University College London. Hun er interessert i nevropsykologi, kognitiv nevrovitenskap helsepsykologi og klinisk kommunikasjon, og i doktorgraden kombinerer hun innfallsvinkler og metoder for å undersøke de kognitive effektene av en gruppe medisiner som påvirker sentralnervesystemet og kommunikasjon rundt behandlingsplaner mellom leger og eldre pasienter.

Siddiqui vil denne torsdagen gi to presentasjoner på tre kvarter, med en pause i mellom. Begge foredragene holdes på engelsk og er åpne for alle.


AVLYST: En mulig sammenheng mellom flerspråklighet, kognitiv kontroll og kognitiv svikt

Maurits van den Noort er professor ved Kyung Hee University (Seoul), hvor han jobber i forskergruppa for smerte og nevrovitenskap. 

I desember kommer Maurits til klinisk forum for å presentere sin forskning på flerspråklighet og kognitiv kontroll.

Foredraget holdes på engelsk.

Tid og sted: 5. des. 2019 14:15–16:00, Møterommet på MultiLing.


Klinisk forum: "Technology-enhanced language learning in children and adults"

Sari Ylinen er forsker ved Det utdanningsvitenskapelige fakultetet ved Universitetet i Helsinki. Hun kommer til klinisk forum 14. November. 

Foredraget vil holdes på engelsk. 

Tid og sted: 14. nov. 2019 14:15–16:00, MultiLing meeting room (421)


Saliens i ordlæring i tvetydige situasjoner

Gabrielle Weidemann, førsteamanuensis i psykologi ved Western Sydney University, kommer til Forum for klinisk lingvistikk og språktilegnelse 5. september for å holde foredraget "The influence of word and object salience on word learning under ambiguous conditions".

Arrangementet foregår på engelsk og er åpent for alle.

Tid og sted: 5. sep. 2019 14:15–15:45, Henrik Wergelands Hus, MultiLing meeting room 421

Om foreleseren

Gabrielle Weidemann er førsteamanuensis i psykologi ved Western Sydney University. Hun har en doktorgrad innen nevrovitenskap fra University of New South Wales, og forsker blant annet på assosiativ læring hos mennesker. Hun kombinerer metoder som måling av reaksjonstid med fysiologiske målinger som hudrespons, hjerterytme, EMG, blunking og MR.


Kate Kuzmina: Psykolingvistiske egenskaper og objektbenevning hos personer med afasi

På Forum for klinisk lingvistikk og språktilegnelse 6. juni vil postdoktor ved MultiLing Kate Kuzmina presentere sin forskning på sammenhengene mellom språkferdigheter, kognitiv kontroll og effektene av psykolingvistiske egenskaper på bildebasert benevning av objekter hos personer med afasi.

Tid: 6. juni 2019 14:15–15:45

Denne forskninga skal presenteres i en postersesjon på the Nordic aphasia conference 2019 i Turku, Finland senere i juni, og det er denne posteren vi får en presentasjon av. Forumet holdes på engelsk, og er åpent for alle.


Julien Mayor: En kortversjon av MacArthur-Bates CDI med høy nøyaktighet

Julien Mayor er førsteamanuensis ved Psykologisk institutt, UiO. Han kommer på Forum for klinisk lingvistikk og språktilegnelse for å vise fram en ny kortversjon av foreldrerapporteringsskjemaet MacArthur-Bates "Communicative Development Inventories".

Tid og sted: 21. mars 2019 14:15–16:00, PAM 489

Foredraget holdes på engelsk, og er åpent for alle.


Liquan Liu: Språk og affekt i baby-forelder-kommunikasjon

Vår nye Marie S. Curie-postdoktor Liquan Liu vil fortelle om sitt forskningsprosjekt ved MultiLing på Forum for klinisk lingvistikk og språktilegnelse i februar.

Tid og sted: 14. feb. 2019 14:15–15:30, PA Munchs hus, rom 489

Forummøtet er åpent for alle, og vil foregå på engelsk. 


2018

Symposium om språk og hjerne

Vi inviterer til halvdags-symposium om språk og hjerne, med foredrag fra Annika Hultén (Aalto University), Kasper Boye (Københavns Universitet) og Thomas Bak (University of Edinburgh).

Tid og sted: 22. nov. 2018 13:00–16:30, Henrik Wergelands Hus, MultiLing Meeting Room 421

Annika Hultén er postdoktor ved Department of Neuroscience and Biomedical Engineering ved Aalto University i Helsinki. Kasper Boye er lektor ved Institut for Nordiske studier og Sprogvidenskab ved Københavns Universitet. Thomas Bak er førsteamanuensis ved The School of Philosophy, Psychology and Language Sciences ved University of Edinburgh.

Foredragene holdes på engelsk og arrangementet er åpent for alle.


Atypisk interaksjon: Hva betyr det å ha en pragmatisk vanske?

Johanna Rendle-Short, førsteamanuensis ved Australian National University, kommer til oss for å gi en gjesteforelesning om pragmatiske vansker hos barn diagnostisert med Asperger syndrom eller høyt-fungerende autisme.

Tid og sted: 22. aug. 2018 12:15–13:30, Henrik Wergelands Hus, MultiLings møterom 421

Dr. Johanna Rendle-Short forsker på muntlig interaksjon og diskurs, og er spesielt interessert i hvordan barn med Asperger syndrom eller høyt-fungerende autisme kommuniserer med de som er rundt dem.

Gjesteforelesninga holdes på engelsk. Arrangementet er gratis og åpent for alle.


Melanie Kirmess: Siste forskningsfunn fra Sunnaas' intensive gruppetilbud for afasirammede

24. mai kommer Melanie Kirmess til Forum for klinisk lingvistikk og språktilegnelse. Hun vil presentere forskning på SunCIST, et program for rehabilitering for afasirammede etter hjerneslag, prøvd ut ved Sunnaas sykehus.

Tid og sted: 24. mai 2018 14:15–15:45, P.A. Munchs hus rom 489

Melanie Kirmess er førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Hun er logoped og har forsket mye på rehabilitering for afasirammede. På forummøte 24. mai vil hun presentere pågående forskning på "constraint induced" språkterapi (CIST), et behandlingsprogram som fokuserer på intensiv mengdetrening av muntlig språk.

Foredraget vil holdes på engelsk og er åpent for alle.


Valantis Fyndanis og Sarah Cameron: Er akademikere smartere jo mer flerspråklige de er?

Til møte i Forum for klinisk lingvistikk og språktilegnelse 26. april kommer postdoktor Valantis Fyndanis ved MultiLing og masterstudent ved ILN, Sarah Cameron. De har sett etter kognitive fordeler ved flerspråklighet hos norske akademikere.

Tid og sted: 26. apr. 2018 14:15–15:45, Mutliling Meeting room (4th floor)

Foredraget er åpent for alle og vil holdes på engelsk.

Referanser

Bialystok, E. (2017). "The bilingual adaptation: How minds accommodate experience. Psychological Bulletin", 143, 233–262.

Bialystok, E., Poarch, G., Luo, L., & Craik, F. I. (2014). "Effects of bilingualism and aging on executive function and working memory. Psychology and Aging", 29, 696–705

Pons, F., Bosch, L., & Lewkowicz, D. J. (2015). "Bilingualism modulates infants’ selective attention to the mouth of a talking face. Psychological Science", 26, 490–498.


Akustisk variasjon og tilegnelse av fonologiske kategorier

Torsdag 12. april får vi besøk av Natalia Kartushina, postdoktor ved Psykologisk Institutt. Hun forsker på tidlig språkutvikling, og hos oss vil hun diskutere hvordan akustisk variasjon i input fra ulike talere eller fra en og samme taler kan være til hjelp eller hinder for fonologisk utvikling i et førstespråk eller andrespråk.

Tid og sted: 12. apr. 2018 14:15–16:00, Henrik Wergelands hus, rom 536

Foredraget vil holdes på engelsk og er åpent for alle. 


2017

Et nytt vokabularstimuleringsopplegg for barn i småskolen

Stipendiat Siri Steffensen Bratlie og professor Janne von Koss Torkildsen ved Institutt for spesialpedagogikk kommer til oss for å presentere et nytt digitalt opplegg for stimulering av ordforrådet til barn i småskolen.

Tid og sted: 16. nov. 2017 14:15–16:00, HW536

Under følger et kort sammendrag for foredraget. Arrangementet er åpent for alle, og vil foregå på norsk.

The Vocabulary Learning Challenge

Vi vil presentere det pågående forskningsprosjektet The Vocabulary Learning Challenge. Prosjektet dreier seg om utvikling og utprøving av et digitalt, morfologibasert vokabularstimuleringsopplegg for barn i småskolen. Vi vil vise noen resultater fra en pilotutprøving og fortelle om planer for en kommende randomisert kontrollert studie.


To nye post doc-prosjekter om flerspråklig afasi

Kate Kuzmina og Leena Maria Heikkola ble ansatt på MultiLing før sommeren for å jobbe på det nye prosjektet om studier av flerspråklig afasi.

Tid og sted: 26. okt. 2017 14:15–16:00, HW536

Leena Maria Heikkola og Kate Kuzmina

Leena Maria Heikkola kommer fra Finland, der hun tok en doktorgrad i nevrolingvistikk ved universitetet i Åbo/Turku. Ved MultiLing skal hun bruke EEG/ERP for å forske på språkprosessering hos flerspråklige personer med afasi. Hun skal snakke om hva tidligere studier har funnet ut om språkprosessering hos flerspråklige personer med afasi, på alle deres språk, ved å bruke EEG/ERP. 

Kate Kuzmina tok doktorgraden sin i Hong Kong der hun forsket på sammenhengen mellom kognitive svekkelser og språkvansker hos personer med afasi. Som et delprosjekt under MultiLing Aphasia skal hun forske på hvorvidt og hvordan afatiske språkvansker påvirker muligheten til å forutse språklig informasjon hos flerspråklige personer med afasi. 

Begge foredragene vil bli holdt på engelsk.


Fleksibel tilegnelse av ord og lyder

Julien Mayor er førsteamanuensis ved Psykologisk institutt, UiO. Han kommer til oss for å snakke om barns tidlige språkutvikling.

Tid og sted: 28. sep. 2017 14:15–16:00, MultiLings møterom (421), Henrik Wergelands hus

Foredraget holdes på engelsk, og er åpent for alle.


Nytt kartleggingsverktøy på norsk for utredning av barn med fonologiske vansker

Til vårens siste kliniske forum får vi besøk fra Anne M. Frank og Kirsten Meyer Bjerkan fra Statped som vil presentere sitt arbeid med å tilpasse og tilrettelegge et logopedisk kartleggingsverktøy for norsk.

Verktøyet er utviklet av prof. Annette Fox-Boyer, Europäische Fachhochschule (EUFH), Rostock, for tysk. Arbeidet gjøres i samarbeid med professor Fox-Boyer.

Tid og sted: 8. juni 2017 14:15–16:00, HW 536

Barn med språklydsvansker utgjør en stor gruppe innenfor logopedisk praksis. Vanskene kan ha ulike årsaker, vise seg på ulike måter og opptre både som et isolert fenomen eller kombinert med andre språkvansker; vi har m.a.o. å gjøre med en svært heterogen gruppe. Det er av stor betydning at logopeder får et kartleggingsverktøy som gjør det mulig å differensialdiagnostisere barns språklydsvansker.

Studier basert på psykolingvistiske taleprosesseringsmodeller indikerer at årsaken til språklydsvansker kan være ulike underliggende taleprosesseringsvansker som så vil manifestere seg i ulike former for uttalefeil; i fonetiske prosesser, i typiske og i utypiske fonologiske prosesser (Fox-Boyer & Clausen, 2011; Dodd, 2005; Fox, 2005).

Selv om den individuelle variasjonen er stor tidlig i utviklingen er det mulig å finne veiledende normer for når og i hvilken rekkefølge barn tilegner seg foner og fonemer, og hvilke fonologiske prosesser som i hvilken alder er en del av typisk fonologisk utvikling i et gitt språk (Dodd, 2005). Språkspesifikk kunnskap om regelmessig fonologisk utvikling gjør det også mulig å stadfeste om et barn følger et typisk utviklingsforløp, når en forsinkelse kan påvises eller om utviklingen er utypisk.

Vi har per i dag nesten ingen normative data på norske barns fonologiske utvikling, dvs. vi vet ikke hvilke prosesser som er en del av den typiske utviklingen og heller ikke noe om norske barns fonemtilegnelse.  I arbeidet med denne testen skal vi samle inn normative data fra barn i hele Norge for å beskrive de fonologiske prosessene som opptrer i norske barns fonologiske utvikling fra 2;6-4;11 år. På bakgrunn av disse dataene blir det mulig å differensialdiagnostisere norske barn med språklydsvansker.

Foredraget holdes på norsk, vel møtt!


Trening til konferansen ISB for forumdeltakere

Medlemmer fra forskergruppen skal holde muntlige innlegg på ISB. Hanne Gram Simonsen, Marianne Lind, Ingeborg Ribu, Malene Bøyum og Jan Svennevig  skal snakke om "Lexical access in a bilingual speaker with dementia: changes over time" og Mira Goral og Monica Norvik Knoph skal bidra på et symposium om "Communication disorders in migrants and refugees" hvor de skal snakke om "Assessment of multilingual speakers with aphasia".

Tid og sted: 1. juni 2017 14:15–16:00, Rom 536, Henrik Wergelands hus


Argumentstruktur hos barn med spesifikke språkvansker

Jan de Jong fra Universitetet i Bergen og Universitetet i Amsterdam kommer på besøk for å presentere sin forskning på barn med spesifikke språkvansker. 

Tid og sted: 18. mai 2017 14:15–16:00, Rom 536, Henrik Wergelands hus

Foredraget dreier seg om problemer med verbs argumentstruktur hos barn med spesifikke språkvansker. Foredraget vil holdes på engelsk, og er åpent for alle.


Minoritetselevers opplevelser av å være tospråklige

6. april får Forum for klinisk lingvistikk og språktilegnelse besøk av Helene Fulland fra Statped, som i høst forsvarte sin doktoravhandling med tittelen "Language minority children's perspectives on being bilingual - On 'bilanguagers' and their sensitivity towards complexity".

Tid og sted: 6. apr. 2017 14:15–16:00, Rom 536, Henrik Wergelands hus

Fullands avhandling omhandler hvordan minoritetsspråklige barn i en norsk sammenheng oppfatter det å være tospråklig, basert på semi-strukturerte intervjuer med 56 tyrkisk-talende og urdu-talende ungdommer. Studien viser variasjon i hvordan barn oppfatter seg selv som språkbrukere i familien og blant venner. Studien avdekker også barnas nyanserte oppfatninger av viktigheten av å være flink i sine språk.

Til slutt belyser studien barns følsomhet overfor kompleksiteten i deres tospråklige realiteter hjemme og på skolen, og dessuten hvordan de er i stand til å navigere seg gjennom disse kompleksitetene i daglige aktiviteter.

Spørsmål om hvorvidt barna opplever å ha en språklæreridentitet, deres erfaringer med egen tospråklighet som inkluderende og eksklusive i enspråklige og flerspråklige kontekster, og deres opplevelser av ulike markører for tilhørighet når de bygger egne (tospråklige) realiteter blir diskutert.

En utvidet forståelse av barns meningsskaping av tospråklighet i barndommen understreker viktigheten av å anerkjenne tospråklighet som det utfolder seg på individnivå, og minner om behovet for å innlemme tospråklige multikompetanse i fremtidig forskning og utdanning.

Foredraget vil bli holdt på norsk.


Gester hos personer med afasi

Dr. Anthony Pak Hin Kong kommer til oss 16. mars for å presentere en nyopprettet database for tale og gester (Database of Speech and GEsture - DoSaGE), og diskutere forskjeller i gestbruk mellom amerikanske og kinesiske informanter med og uten afasi.

Tid og sted: 16. mars 2017 14:15–16:00, Rom 536, Henrik Wergelands hus

Dr. Anthony Pak Hin Kong er førsteamanuensis ved Department of Communication Sciences and Disorders, University of Central Florida. Under følger tittel og et kort sammendrag for foredraget hans, som holdes på engelsk. Arrangementet er åpent for alle.


2016

Kartlegging av flerspråklige barn i Sør-Afrika

Til årets siste forummøte, får vi besøk av Helena Oosthuizen og Frenette Southwood fra Stellenbosch Unversity i Sør-Afrika Som vil snakke om kartlegging av flerspråklige barn i Sør-Afrika.

Tid og sted: 1. des. 2016 14:15–16:00, HW536

Sør-Afrika er det landet i verden med størst lovfestet flerspråklighet. I tillegg til de 11 offisielle språkene, brukes det også en rekke andre språk - stort sett nedarvingsspråk og språk snakket i ulike innvandrergrupper. Selv om engelsk er landets lingua franca og det mest brukte språket i handel og industri, vitenskap og teknologi, politikk og utdannelse har mange sør-afrikanere begrensede kunnskaper i engelsk. Dette til tross for at de fleste sør-afrikanere har (i alle fall i teorien) hatt engelsk som undervisningsspråk i åtte år. 

På tross av dette er den største andelen av sør-afrikanske logopeder enten enspråklige med engelsk som morsmål eller afrikaans-engelsk tospråklige med gode engelskkunnskaper, men uten særlig kunnskaper i de største afrikanske språkene. Generelt sett speiler representerer ikke logopedpraksisen i Sør-Afrika landets flerspråklige og flerkulturelle virkelighet.

Videre er de afrikanske språkene som snakkes i Sør-Afrika dårlig studert: Utviklingsnormer for barnespråk, grammatiske beskrivelser og kartleggings- og undervisningsmateriale er enten utilgjengelige eller utilstrekkelige på disse språkene. Denne situasjonen gir store utfordringer for logopeder og andre som jobber med barn og barns språkutvikling. 

I denne presentasjonen vil Oosthuizen og Southwood gi en oversikt over hvordan kartlegging av barnespråk og opplæring foregår i Sør-Afrika, og de vil kort beskrive hvordan de prøver å løse de nevnte utordringene. 


Klinisk forum med Ingrid Lossius Falkum og Franziska Köder

17. november får vi besøk av Ingrid Lossius Falkum og Franziska Köder fra CSMN.

Ved hjelp av en "eye-tracker" har de undersøkt hvordan barn forstår og tilegner seg metonymer

Tid og sted: 17. nov. 2016 14:15–16:00, HW536

Köder og Falkum har undersøkt hvordan barn prosesserer metonymer som "Nesa er sur" i betydningen "mannen med den store nesa, er sur".
Norske barn mellom 3 og 9 år, samt en kontrollgruppe med voksne deltakere tok del i en ny metonymioppgave som kombinerte bildeutvelgelse med "eye-tracking". 
Blikkdata viser at selv treåringer har en grunnleggende forståelse av metonymer. Allikevel tar det flere år før barna har oppnådd samme forståelse som de voksne, dette er tydelig ut fra bildevalgene og begrunnelsene deres.   


Klinisk forum med Francisco Pons

Francisco Pons fra Psykologisk institutt (PSI) kommer til oss for å snakke om sine nyeste data på hvordan barn forstår følelser, og han vil introdusere Test of Emotion Comprehension (TEC). 

Foredraget vil være på engelsk, og det er åpent for alle. 

Tid og sted: 20. okt. 2016 14:15–16:00, HW536

"Test of Emotion Comprehension" (TEC) tar for seg ni domener av følelsesforståelse: gjenkjennelse av følelser (basert på ansiktsuttrykk), forståelse av eksterne følelsesårsaker, ønskers virkning på følelser, følelser basert på tro, hukommelsens innflytelse på følelser, mulighet for å regulere følelser, mulighet for å skjule følelser, blandete følelser, og moralens bidrag til følelsesmessige opplevelser (Rocha, Roazzi, Da Silva, Pons, 2015). 


To nye PhD-prosjekter i klinisk lingvistikk

Helene Killmer og Ingeborg Ribu vil presentere sine doktorgradsprosjekter i klinisk lingvistikk 22. september. 

Tid og sted: 22. sep. 2016 14:15–16:00, HW536

Helene Killmer har mastergrad i "Speech- and Language Pathology" fra Universitetet i Groningen (Nederland), og har jobbet som underviser og forskningsassistent og logoped ved forskjellige forskningsinstitusjoner i Tyskland, Nederland og Sveits.

Siden august har hun vært ansatt som doktorgradsstipendiat i Forskergruppa for klinisk lingvistikk og språktilegnelse, og skal forske på samtaler ved afasi.

Hun vil presentere prosjektet sitt: "The role of repetition in conversation of speakers with aphasia". 

Ingeborg Ribu har sin master fra ILN, og har siden i vår jobbet som stipendiat i Forskergruppa for klinisk lingvistikk og språktilegnelse med prosjektet: «Språklige ferdigheter ved aldring og demens». 

Prosjektet tar for seg produksjon og forståelse av både enkeltord og setninger hos personer med Alzheimers sykdom. 

Begge foredragene vil være på engelsk.

Arrangementet er åpent for alle.


Trening til ICPLA-konferansen for forumdeltakere

Konferansen "International Clinical Phonetics and Linguistics Association" (ICPLA) avholdes i år i Halifax, Canada, 15.-18. juni 2016. Vi har fått godkjent hele fire innlegg fra forskergruppa, alle som muntlige presentasjoner, og vil prøvekjøre to av presentasjonene på dette forummøtet:

1) N-LARSP: "Adaption of the LARSP profile chart to Norwegian".

2) "Cross-linguistic adaptations of The Comprehensive Aphasia Test: challenges and solutions"

Tid og sted: 26. mai 2016 14:15–16:00, HW536

Oversikt over alle presentasjonene:

• M. Lind et al.: "Cross-linguistic adaptations of The Comprehensive Aphasia Test: challenges and solutions"

• K. E. Kristoffersen, N. G. Garmann, H. G. Simonsen: "Phonological patterns (templates) in 5 p- syndrome (Cri du Chat Syndrome)"

• P. Hansen, M. Łuniewska, H. G. Simonsen, E. Haman: "Lexical skills in Polish-Norwegian and Polish-English preschoolers"

• I. Ribu et al.: N-LARSP: "Adaption of the LARSP profile chart to Norwegian"


Språk4 som grunnlag for å identifisere risiko for språkvansker hos norske fireåringer

Logoped Marianne Klem fra Statped sørøst vil presentere funn fra doktoravhandlingen sin, om hvordan kartleggingsverktøyet Språk4 kan være grunnlag for å identifisere risiko for språkvansker hos norske fireåringer.

Tid og sted: 14. apr. 2016 14:1516:00, HW536

Foredraget er åpent for alle. Her følger et sammendrag:

Hensikten med screening av førskolebarns språk er å oppdage barn som har behov for ekstra språklige støttetiltak (Dockrell, Rickets & Lindsay, 2012). En slik identifiseringsprosess er kompleks og involverer nødvendigvis også en prediksjon av videre språkutvikling. Stabilitet i utviklingen er en nødvendig forutsetning for slike prediksjoner (Darrah, Hodge, Maghill-Evans & Kembhavi, 2003).

Klem vil presentere funn fra doktorgradsarbeidet sitt på språkkartlegging knyttet til kartleggingsverktøyet SPRÅK4. SPRÅK4 er et enkelt kartleggingsinstrument som er tilpasset helsestasjonens rammer for vurdering av språklige ferdigheter hos fireåringer (Horn & Dalin, 2008). Med utgangspunkt i SPRÅK4-resultater vil presentasjonen fokusere på funn knyttet til stabilitet og vekst i førskolebarns språk i alderen fire til seks år, og en utprøving av Latent Klasseanalyse som tilnærming for å identifisere førskolebarn i risiko for språkvansker.

Datagrunnlaget for undersøkelsen som presenteres er innhentet gjennom to større, uavhengige prosjekter, som er gjennomført ved Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo ved ulike tidspunkt og omfatter: tverrsnittsdata fra SPRÅK4-utprøvingen ved Erna Horn og Astrid L. Dalin, 1999-2002, og longitudinelle språkdata primært fra prosjektet «Norske barns språkutvikling» gjennomført i regi av forskergruppen Child Language and Learning, 2007-2012.

Samlet sett består datagrunnlaget av SPRÅK4-resultater som på ulike måter sammenstilles med førskolebarnas (alder fire til seks år) resultater på et utvalg språkmål, både samtidig og longitudinelt. Det er brukt en SEM-basert (Structural Equation Modeling) analytisk tilnærming med latente variabler.

Presentasjonen vil ta utgangspunkt i følgende publikasjoner:

Klem, M., Gustafsson, J.-E., & Hagtvet, B. E. (2015). "The dimensionality of language ability in 4-year-olds: Construct validation of a language screening tool". "Scandinavian Journal of Educational Research". 59 (2), 195-213. doi:10.1080/00313831.2014.904416

Klem, M., Hagtvet, B.E., Hulme, C., Gustafsson, J-E. (in press). "Screening for language delay: Growth Trajectories of Language Ability in Low- and High-Performing Children". Akseptert for publikasjon i "Journal of Speech, Language and Hearing Research 2016".


"Does language affect the way we perceive and talk about the visual world?"

Førsteamanuensis Efstathia Soroli ved Universitetet i Lille (Frankrike) vil presentere funn fra tverrspråklig forskning og blikksporing.

Tid og sted: 4. apr. 2016 14:15–16:00, Henrik Wergelands hus, MultiLing meeting room 421


Artikulatorisk bevisstgjøring av språklydene og lydstøtte på PC – utprøving av tiltak ved språkvansker og dysleksi

Cand.paed. og stipendiat Anne Cathrine Thurmann-Moe kommer og vil fortelle om PhD-prosjektet sitt om barn med dysleksi.

Tid og sted: 17. mars 2016 14:1516:00, HW536

Mange elever med lese-, skrive- og språkvansker har store problemer med å skille språklydene fra hverandre bare ved å lytte. Dette gjør at de har vanskelig for å «komme på» riktig lyd når de møter på bokstavtegnene i tekst. Det er ofte spesielt vanskelig for dem å skille mellom lyder som er relativt lydlike, slik som for eksempel b/d, d/t, g/k.

På grunn av disse fonologiske vanskene mangler de funksjonell bokstavkunnskap og kan også ha varierende grad av andre språkproblemer, som svakt ordforråd, ordletingsvansker og svak grammatisk forståelse.

Deltakerne i dette prosjektet er elever på mellom- og ungdomstrinnet med alvorlig grad av avkodingsvansker/dysleksi (under 2 st. på standardiserte lesetester).  Målet med prosjektet er å få sikrere empirisk kunnskap om relevante opplæringsmetoder når lese- og skrivevanskene er så alvorlige og sammensatte at vanlige lesemetodiske tiltak ikke virker.

Fokus er rettet mot de mer grunnleggende språklige forutsetningene for lesing, spesielt det som angår evnen til å skille nyanser mellom språklydene, og vurdere hvorvidt tiltak rettet mot å trene alternative veier til å begrepsfeste bokstavlydene kan ha noe for seg.

Prosjektet deles inn i to intensive faser, hver med ca. fire–seks ukers varighet med et opphold på fire uker i mellom. Det brukes et multiple baselinedesign med flere deltakere og det gjøres repeterte målinger både før under og etter gjennomførte tiltak. Tiltak(ene) realiseres gjennom elevens ordinære tilbud om spesialundervisning og skal gis intensivt under intervensjonsperioden (individuell trening 40 minutter per dag fire dager per uke).

Prosjektet er delvis finansiert av NFR og delvis fra Statped sørøst og veiledes fra UiO (IPED og ISP).


Stammebehandling - hva hjelper for hvem? Individualisert stammebehandling for voksne som stammer

Logoped og stipendiat Hilda Sønsterud kommer og forteller om doktorgradsprosjektet Stammebehandling – hva hjelper for hvem? 

Tid og sted: 11. feb. 2016 14:15–16:00, HW536

Stamming oppleves og håndteres veldig forskjellig. På grunn av store individuelle variasjoner i symptomer og opplevelse av vansken, er det viktig å finne ut hvordan man best kan legge til rette for en mer fleksibel og persontilpasset oppfølging.

Prosjektet «Stammebehandling – hva hjelper for hvem?» har som hovedmål å sette fokus på stammebehandling for voksne, og å være et bidrag til at flere personer kan få en mer individrettet og optimalisert stammebehandling. Forskning viser at det er mange former for behandling som har effekt, men studiene er ofte basert på gruppegjennomsnitt.

Klinisk erfaring viser på sin side at det som kan være en god og effektiv tilnærming for en person, kan oppleves helt feil for en annen. Utfordringen blir ofte å finne ut hva slags tiltak som kan fungere best for hvem, hvilket også dette prosjektet vil ta utgangspunkt i.

Studien er et samarbeidsprosjekt mellom Universitetet i Oslo, Statped sørøst, avdeling språk/tale og Norsk interesseforening for stamme. Prosjektet er støttet av Ekstrastiftelsen Helse og Rehabilitering, og godkjent av Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk, Helse Sør-Øst.

Følgende personer er med som veiledere: Melanie Kirmess, Institutt for spesialpedagogikk, UiO, Margrethe Seeger Halvorsen, Institutt for psykologi, UiO, Kristin Feragen, Senter for sjeldne diagnoser, OUS, og David Ward, University of Reading.  


2015

Morfosyntaktiske vansker ved afasi: en tverrspråklig studie

Postdoktor Valantis Fynandis ved Senter for flerspråklighet kommer til Forum for klinisk lingvistikk og språktilegnelse 26. november for å holde foredraget "Testing the Tense Underspecification Hypothesis: Evidence from Greek, Italian, and German"

Tid og sted: 26. nov. 2015 14:15–16:00, Rom 536, Henrik Wergelands hus
Foredraget er åpent for alle, og vil bli holdt på engelsk


Tospråklighet og engstelse

Stipendiat Yeșim Sevinç ved Senter for flerspråklighet kommer til Forum for klinisk lingvistikk og språktilegnelse 12. november for å holde foredraget "Language anxiety across generations, across disciplines: Implications for the relation between bilingual speech, anxiety and physiology".

Tid og sted: 12. nov. 2015 14:15–16:00, Rom 536, Henrik Wergelands hus

Foredraget er åpent for alle og vil holdes på engelsk.


Språket hos barn med Noonan syndrom

Postdoktor Magnhild Selås ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, Universitetet i Bergen, kommer til Forum for klinisk lingvistikk og språktilegnelse den 29. oktober for å holde foredraget "Funn frå ei undersøking av språket hos barn med Noonan syndrom".

Tid og sted: 29. okt. 2015 14:15–16:00, Rom 536, Henrik Wergelands hus

Foredraget er åpent for alle. Her følger et kort sammendrag.

Funn frå ei undersøking av språket hos barn med Noonan syndrom

Innlegget vil presentere resultata frå ei undersøking av språket til til saman 18 barn med Noonan syndrom. Barna har blitt testa med ulike testar, i tillegg har foreldra rapportert språket til barna. Resultata viser at dette er ei gruppe med stor spreiing, men at visse språklege felt ser ut til å vere spesielt vanskeleg.


Grammatikk i den tospråklige hjernen

Postdoktor Gözde Mercan ved Senter for flerspråklighet kommer til Forum for klinisk lingvistikk og språktilegnelse 28. mai for å holde foredraget "The representation of (morpho-)syntax in bilingual minds".

Tid og sted: 28. mai 2015 14:15–16:00, Rom 536, Henrik Wergelands hus

Gözde Mercan har doktorgraden sin fra Middle East Technical University i Ankara, og hun har vært postdoktor ved Senter for flerspråklighet (MultiLing) siden våren 2014. Hun forsker på morfosyntaktisk utvikling hos voksne innlærere av tyrkisk, og på hvordan grammatiske strukturer er representert mentalt hos flerspråklige.

Gözde er medlem av forskergruppen for klinisk lingvistikk og språktilegnelse. Under følger et kort sammendrag for foredraget hun skal holde 26. mars. Foredraget vil holdes på engelsk.

Referanser:

Bock, J. K. (1986). Syntactic persistence in language production. "Cognitive Psychology", 18, 355-387.

Pickering, M. J. & Ferreira, V. S. (2008). Structural Priming: A Critical Review. "Psychological Bulletin", 134 (3), 427-459.


Normer for tilegnelsesalder på 25 språk

Stipendiat Magdalena Łuniewska ved Universitetet i Warszawa vil presentere normer for tilegnelsalder for 299 ord på tvers av 25 ulike språk.

Tid og sted: 23. apr. 2015 14:15–16:00, Rom 536, Henrik Wergelands hus

Magdalena Łuniewska er stipendiat ved Psykologisk fakultet ved Universitetet i Warszawa, hvor hun forsker på språktilegnelse, særlig ordforråd, hos enspråklige og flerspråklige barn. Magdalena har vært sentral i konstruksjonen av det nye kartleggingsverktøyet Cross-linguistic lexical tasks (CLTs), og hun samarbeider med forskergruppen for klinisk lingvistikk og språktilegnelse gjennom prosjektet Polsk-norske tospråklige barn: leksikalsk utvikling.

På Forum for klinisk lingvistikk og språktilegnelse vil hun presentere resultatene fra en studie av subjektiv tilegnelsesalder, et mål på hvor gammel man tror man var da man lærte et gitt ord. Dette målet har vist seg å ha en effekt på hvor raskt og nøyaktig vi prosesserer ord, og det er blant annet inkludert i den norske databasen Ordforrådet.

Foredraget er åpent for alle, og vil holdes på engelsk.


2014

«Bilingual and cross-linguistic aphasia» 

Tirsdag 14. januar

Prof. Roelien Bastiaanse (University of Groningen)


«Input effects in early child bilingualism: Gender agreement in Russian and Norwegian»

Torsdag 6. februar

Postdoktor Yulia Rodina (MultiLing, UiO)


Hva skal til for å fortelle en god historie? En studie av hvordan språklige og nevropsykologiske faktorer påvirker 8-åringers narrative ferdigheter

Torsdag 8. mai

Førsteamanuensis Janne von Koss Torkildsen (ISP, UiO)


«Issues in bilingual aging»

Torsdag 15. mai

Professor Loraine Obler fra The City University of New York, USA. 


«Norwegian Words: A lexical database for researchers and clinicians»

Onsdag 4. juni 

Marianne Lind, Hanne Gram Simonsen, Pernille Hansen og Elisabeth Holm. Hanne og Pernille presenterte. 


Leppe-, kjeve-, ganespalte: kartlegging av artikulasjon og nasalitet ved hjelp avSVANTE-N

Torsdag 20. november

Jorun Skartveit Lemvik

2013

«An image is worth a thousand sounds?» Resultater fra masteroppgaven

Torsdag 17. januar

Ingeborg Sophie Ribu (ILN)


Lansering av «Ordforrådet» - en leksikalsk database over et utvalg norske ord

Torsdag 7. februar

Marianne Lind, Hanne Gram Simonsen, Pernille Hansen og Elisabeth Holm


Fonetikk for logopeder: et bokprosjekt

Torsdag 28. februar

Inger Moen og Hanne Gram Simonsen (ILN)


 Presentasjon av bokprosjektet Grammatikk for logopeder

Torsdag 11. april

Marianne Lind og Kristian E. Kristoffersen


Tidlig språkutvikling hos enspråklige og tospråklige barn - et phd.-prosjekt

Torsdag 25. april

Pernille Hansen (ILN) 


«Deconstructing rhythm»

Torsdag 19. september

Dr.  Elinor Payne (University of Oxford) 


Hørselstap og vokalproduksjon. Akustiske aspekter ved vokaler produsert av barn med cochleaimplantat, høreapparat og hørende barn

Torsdag 24. oktober

Øydis Hide (Statped sørøst)


Presentasjon av case: Erfaringer fra tiltaksutprøving rundt en voksen bruker med ervervede skrivevansker

Torsdag 14. november

Line Haaland-Johansen og Anne-Cathrine Thurmann-Moe (Statped sørøst)


Utvikling av ordforrådet hos en gutt med cri du chat-syndrom

Torsdag 5. desember

Kristian E. Kristoffersen (ILN)


2012

«Inlärning och upprätthållande av nya ord vid afasi»

Torsdag 9. februar

Leena Tuomiranta, Åbo Akademi University


To foredrag: Billedlighet og Fonologiske mønstre hos barn med Cri du Chat-syndrom

Torsdag 8. mars

Marianne Lind, Hanne Gram Simonsen, Pernille Hansen og Elisabeth Holm, ILN: Billedlighet.

Kristian E. Kristoffersen, Nina Gram Garmann og Hanne Gram Simonsen, ILN: Fonologiske mønstre hos barn med Cri du Chat-syndrom.


Språk hos barn med Noonans syndrom

Torsdag 22. mars

Magnhild Selås, HiB, og Kristian E. Kristoffersen, ILN


Tilegnelse av prosodi

Torsdag 19. april

Inger Moen, ILN


Afasi i et tverrspråklig perspektiv

Torsdag 3. mai

Ingeborg Dalby, ILN


«Integrating phonetic and phonological factors in the acquisition of speech timing»

Torsdag 31. mai

Elinor Payne, Oxford University


Torsdag 23. august: Hilda Sønsterud (Bredtvet kompetansesenter): Stuttering Research and Education Network - muligheter for tverrfaglig samarbeid?

Torsdag 11. oktober: Ingeborg Sophie Ribu (ILN): An image is worth a thousand sounds? Semantic and phonological interactions in language processing

Torsdag 25. oktober: Eli Anne Eiesland (ILN) & Marianne Lind (Bredtvet kompetansesenter): Forståelse av nylagde sammensetninger: data fra afasirammede og språklig funksjonsfriske informanter

Torsdag 22. november: Nina Gram Garmann (HiOA), Hanne Gram Simonsen, Kristian E. Kristoffersen & Pernille Hansen (ILN):  Norwegian children's first words
Torsdag 13. desember: Monica I. K. Knoph (ILN): Afasi og flerspråklighet: foreløpige analyser av data fra en firespråklig person med afasi

2011

17. februar: Kirsten Meyer Bjerkan, seniorrådgiver ved Bretvedt kompetansesenter: "En presentasjon av COST - et EU-nettverk om spesifikke språkvansker i flerspråklige samfunn."

17. mars: Silje Mosgren, masterstudent ved UiO presenterer sitt masterprosjekt som er en lingvistisk studie av Bilingual Aphasia Test.

Konferanse: NorClinLing
5.–7. mai 2011 (Sanner Hotell)

Torsdag 19. mai: Inger Moen, professor i lingvistikk ved UiO holder innlegg om afasi og prosodi.

Torsdag 29. september: Pernille Hansen, masterstudent ved ILN, presenterte noen av resultatene sine fra masteroppgaven hennes om en jente som nesten er fem, og som har fonologiske vansker.

Torsdag 20. oktober: Kollokvium med forberedte innlegg om reliabilitet til transkripsjoner av kliniske data og barnespråksdata.

Torsdag 10. november: Eli Anne Eiesland presenterte sitt nye PhD-prosjekt "Sammensatte substantiv i norsk".

2010

11.februar: Nina Gram Garmann (ILN): Artikulatorisk utvikling hos småbarn

18.mars: Eli Anne Eiesland og Marianne Lind (ILN): Sammensetninger i muntlig tekstproduksjon hos afasirammede og normalspråklige

22. april: Kristian Emil Kristoffersen (ILN): Morfologi hos ei jente med Cri du chatsyndrom

20. mai: Laila Yvonne Henriksen (ILN): Flerordssekvenser og mental representasjon

14. juni: Trening til ICPLA for forumdeltakerne: Siri Lader Bruhn, Kristian Emil Kristoffersen og Melanie Kirmess & Marianne Lind.

22. juni 2010
Heldagsseminar: Pre-conference workshop on phonological acquisition (Videnskapsakademiet)

Konferanse: ICPLA 13
23.–26. juni 2010 (Holmenkollen Park Hotell)

16. september: Anna Sara Romøren, masterstudent ved ILN: Tonelagsproduksjon hos 3-åringer med typisk språkutvikling og barn med autisme

14. oktober: Ingeborg Dalby, PhD-stipendiat ved ILN: Verbbøyning hos en norsk-talende og en russisk-talende med afasi

11. november: Inger Moen, professor ved ILN: "Foreign accent syndrome" og prosodi

2009

10. desember: Kirsten M. Bjerkan, May-Britt Monsrud og Anne Cathrine Thurmann-Moe (Bredtvet kompetansesenter): Utvikling av kartleggingsverktøy for minoritetsspråklige elever – noen resultater

22. oktober: Monica Knoph (Bredtvet kompetansesenter): Afasi på bortebane – kartlegging og språklig rehabilitering av tospråklige og minoritetsspråklige afasirammede

17. september: Melanie Kirmess (ISP, UiO):
Constraint induced language therapy

28. mai: Kristian Emil Kristoffersen og Hanne Gram Simonsen (ILN, UiO): Tidlig språkutvikling hos norske barn – de første resultatene.

26. mars: Vi diskuterer muligheter for felles forsknings- og utviklingsprosjekter på tvers av de institusjonene/instituttene vi arbeider ved: Hva slags prosjekter kan vi se for oss, og hvilke muligheter har vi for å søke midler til samarbeid?

26. februar: Natalia Zharkova (Edinburgh): Coarticulation differences between children and adults.

5. februar: Inger Moen og Hanne Gram Simonsen (ILN, UiO): The combined use of EPG, EMA and ultrasound in the description of retroflex stops in Norwegian

2008

11. desember: Kristian Emil Kristoffersen (ILN, UiO): MacArthur-Bates foreldrerapport for kommunikativ utvikling: Førebels rapport frå datainnsamling H08

27. november: Ingeborg Dalby (ILN, UiO):  Afasi i et tverrspråklig perspektiv

9. september 2008:
Heldagsseminar: Aphasia and oral text production (Bredtvet kompetansesenter)

15. mai: Marianne Lind (Bredtvet kompetansesenter): Afasi og muntlig tekstproduksjon

8. april: Inger Moen (ILN, UiO): Prosodi hos afasirammede: testbatteri illustrert med en afasirammet med Foreign Accent Syndrome

27. mars: Kristian Emil Kristoffersen (ILN, UiO): Grammatiske konstruksjonar ved cri du chat-syndrom. Funn frå ein kasusstudie

6. mars: Melanie Kirmess (ISP, UiO): Constraint induced språkterapi (CIST): Bedring av tale ved afasi.

21. februar: Siri Lader Bruhn (ILN, UiO): Vansker med produksjon og forståelse av setninger med ikke-nøytral leddstilling hos personer med Brocas afasi. Kan slike vansker forklares ut i fra en kognitiv modell?

2007

29. november 2007:
Heldagsseminar: Seminar on verb morphology (Lysebu)

8. november: Parth Bhatt, Department of French, University of Toronto: A new analysis of agrammatism and paragrammatism

25. oktober 2007:
Heldagsseminar: EPG workshop (Bredtvet kompetansesenter)

13. september: Laila Henriksen (ILN, UiO): presentasjon av masteroppgaveprosjekt

30. august: Kirsten Meyer Bjerkan (Bredtvet kompetansesenter): Utvikling av kartleggingsverktøy for minoritetsspråklige barn med språkvansker

6. juni: Inger Moen (ILN, UiO): Tonelag og hjerneskade

26. april: Inger Moen (ILN, UiO): Afasi med prosodiske avvik (Foreign accent syndrome)

2006

12. oktober 2006:
Heldagsseminar: Language in aphasia and dementia (Vitenskapsakademiet, Oslo)

2005

9. november 2005:
Heldagsseminar: Linguistic assessment and treatment of aphasia and other language disorders (Bredtvet kompetansesenter)

Publisert 18. aug. 2022 12:23 - Sist endret 18. mars 2024 14:12