KAL: Kvalitetssikring av læringsutbyttet i norsk skriftlig - prosjekt og korpus
KAL-prosjektet (”Kvalitetssikring av læringsutbyttet i norsk skriftlig”, 2000 - 2002) hadde som formål å vurdere læringsutbyttet i norsk skriftlig i grunnskolen, slik dette kom til uttrykk gjennom avsluttende eksamen i tiende årstrinn.
KAL-korpuset består av drøyt 3300 elevtekster skrevet til avgangsprøven i norsk hovedmål i årene 1998, 1999, 2000 og 2001. Databasen inneholder også tilhørende karakterdata og andre bakgrunnsdata. Korpuset er fritt tilgjengelig for forskning.

Prosjektet var et samarbeid mellom fagpersoner ved flere forsknings- og utviklingsmiljøer:
• Institutt for språk- og kommunikasjonsstudier, NTNU
Professor Lars Sigfred Evensen, prosjektleder
Forsker Wenche Vagle, daglig leder
• Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, UiO
Professor Frøydis Hertzberg, prosjektmedarbeider
• Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap, UiO
Professor Kjell Lars Berge, prosjektmedarbeider
• Det nasjonale læringssenteret, Oslo
Seniorrådgiver Sissel Anderson, prosjektinitiator
Se også bøkene:
Kjell Lars Berge, Lars Sigfred Evensen, Frøydis Hertzberg, Wenche Vagle:
Ungdommers skrivekompetanse - bind I. Norsksensuren som kvalitetsvurdering.
Universitetsforlaget 2003.
Kjell Lars Berge, Lars Sigfred Evensen, Frøydis Hertzberg, Wenche Vagle:
Ungdommers skrivekompetanse - bind II. Norskeksamen som tekst.
Universitetsforlaget 2005.