Hilde Reinertsen

Bilde av Hilde Reinertsen
English version of this page
Rom Henrik Wergelands hus 635
Brukernavn
Besøksadresse Niels Henrik Abels vei 36

Faglige interesser

Jeg har bakgrunn fra historiefaget og tverrfaglige vitenskap- og teknologistudier (STS), og har i min stilling ved ILN et særlig ansvar for å utvikle forskning og undervisning om klarspråk og sakprosa. 

Jeg er interessert i forholdet mellom kunnskap, politikk og tekst, og har lenge vært fascinert av dokumenter og deres mange ulike roller i samfunnet. Jeg har tidligere forsket på norsk bistandsforvaltning og havpolitikk, og leder nå et forskningsprosjekt om evalueringsrapporter og dokumentasjonspraksiser i offentlig sektor. Jeg har samskrevet to metodebøker (med Kristin Asdal) om praksis-orientert dokumentanalyse som springer ut av denne forskningen. 

For tiden er jeg særlig interessert i å utvide den praksis-orienterte dokumentanalysen langs to spor: For det første, i digital retning, til digitale tekster og digitale metoder. Jeg er nysgjerrig på alt fra hvordan store infrastrukturer for dokumentasjon og datalagring bygges og brukes, til betydningen av teknologier som ChatGPT for hvordan vi leser, skriver, tenker og fortolker informasjon. For det andre, i praktisk retning, slik at vårt akademiske grunnarbeid kan få en mer direkte anvendt betydning for alle som jobber med dokumenter til daglig. Dette vil jeg jobbe med i innovasjonsprosjektet DOKUPRAX finansiert av UiO:SPARK.

Undervisning

Jeg underviser og veileder studenter på bachelorprogrammet i Klart språk og masterstudenter på studieretningen Retorikk og språklig kommunikasjon:

HFLESER1018 – Zeshan Shakar – Brev, byråkrati og dokumentarbeid
KLAR2100 – Klart språk, demokrati og rettssikkerhet
KLAR2102 – Klarspråklig metode - tekstforbedring og resultatmåling
KLAR3050 – Praksisopphold med klarspråkrapport
RETKOM4110 – Metoder i tekst- og kommunikasjonsforskning
RETKOM4160 – Nordisk sakprosa
TIK9015  STS Methodologies: Practice-Oriented Document Analysis

Bakgrunn

I perioden 2021-2024 leder jeg forskningsprosjektet «Evaluation Optics of the Nation State: The Past, Present and Future of Public Documentation» (EVALUNATION). Prosjektet handler om evalueringsrapporter - om hvordan disse skrives, leses og diskuteres i samfunnet, og hvordan vi kan forske på dem ved å kombinere historiske, etnografiske og digitale metoder. Prosjektet finansieres av Norges Forskningsråd under programmet FRIPRO (Unge forskertalenter). 

Denne forskningen inngår i en bredere interesse for å studere dokumenter i praksis og deres rolle både i samfunnet og våre egne liv. Sammen med Kristin Asdal har jeg skrevet to metodebøker om dette, først en norsk versjon: Hvordan gjøre dokumentanalyse. En praksisorientert metode (Cappellen Damm Akademisk, 2020), som vi så videreutviklet og utvidet til en engelsk versjon: Doing document analysis: A practice-oriented method (Sage Publishing, 2022). 

I perioden 2016-2020 var jeg postdoktor og koordinator for forskningsprosjektet LITTLE TOOLS, ledet av Kristin Asdal ved TIK Senter for teknologi, innovasjon og kultur og finansiert av Det europeiske forskingsrådet (ERC). Prosjektet undersøkte to av Norges sentrale næringer – fiskeri og oppdrett – og hvordan disse har utviklet seg historisk og i dag som følge av store vitenskapelige, politiske og markedsmessige endringer. Jeg jobbet her spesielt med å analysere hvordan politiske dokumenter og prosesser rundt oppdrett og havpolitikk inngår i politiske satsinger for å realisere den såkalte ' blå økonomien', som mange håper skal ta over for oljealderen. Metodebøkene var en sentral del av dette postdoktorarbeidet.

Som phd-stipendiat ved TIK-senteret i 2010-2015 forsket jeg på evaluering av bistand, og hvordan dette gradvis ble et eget ekspertområde i skjæringspunktet mellom vitenskap, statlig styring, utviklingspolitikk og bistandspraksis. I phd-avhandlingen analyserte jeg hvordan evaluering ble institusjonalisert i norsk bistand i perioden 1980-1992, med særlig vekt på hvordan nye metoder, rutiner og systemer ble innført og hvilke endringer dette skapte for bistanden som helhet. Et sentralt spørsmål i avhandlingen var hvordan ulike metoder gjorde det mulig å se resultater av bistanden. Jeg undersøkte spesielt hvordan dette utspilte seg i norsk oljebistand (støtte til demokratisk forvaltning av oljeressurser), og hvilke utfordringer det innebar å evaluere effekten av å dele ekspertise fra Norge med andre land.

Verv

2024-2026: UiO Academic Chair for Democracy, Circle U
2023-2026: Redaktør, Nytt Norsk Tidsskrift
2023: Fast fagansvarlig for sakprosa og evaluering, Store Norske Leksikon
2023-2024: Styremedlem (ansattrepresentant), UiO:Demokrati
2022-2025: Medlem av Akademiet for yngre forskere
2022-2023: Medlem av Arkivverkets utvalg for bevaring av digitalt skapt dokumentasjon
2021-2023: Redaksjonsmedlem, Nytt Norsk Tidsskrift
2021: Jurymedlem, Evalueringsprisen, Norsk Evalueringsforening
2020-2023: Varamedlem, styret for Forskerforbundet ved UiO
2019: Styremedlem på vegne av midlertidig vitenskapelig ansatte, fakultetsstyret ved Det Samfunnsvitenskapelige fakultet, UiO
2019: Styremedlem på vegne av midlertidig vitenskapelig ansatte, senterstyret ved TIK, UiO
 

Publikasjoner

Asdal, Kristin & Hilde Reinertsen 2022. Doing document analysis: A practice-oriented method. Sage Publications. ISBN 9781529759792. 256 s.

Reinertsen, Hilde, Kristian Bjørkdahl & Desmond McNeill 2022. 'Accountability versus learning in aid evaluation: A practice-oriented exploration of persistent dilemmas.' Evaluation: International Journal of Theory, Research and Practice. 28(3), s. 356–378.

Reinertsen, Hilde 2021. Hva ser vi når vi evaluerer? Forskningspolitikk nr 1/2021, s. 16-17.

Asdal, Kristin & Hilde Reinertsen 2020. Hvordan gjøre dokumentanalyse. En praksisorientert metode. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 326 s.

Reinertsen, Hilde & Kristin Asdal 2019. "Calculating the blue economy: producing trust in numbers with business tools and reflexive objectivity"Journal of Cultural Economy, juli 2019, s. 1-19.

Reinertsen, Hilde 2018. "Aldri nok rapporter? Om evalueringens optikk og bistandens resultater". I Kristian Bjørkdahl (red.), Rapporten: Sjanger og styringsverktøy. Pax Forlag, s. 60-87.

Reinertsen, Hilde & Kristin Asdal 2018. "Ikke lenger uberegnelig og uregjerlig? Visjoner om et kalkulerbart, produktivt og bærekraftig hav i politiske dokumenter"Arr. Idéhistorisk tidsskrift, nr. 3-4, s. 3-17.

Se alle arbeider i Cristin

  • Asdal, Kristin & Reinertsen, Hilde (2022). Doing document analysis: A practice-oriented method. Sage Publications. ISBN 9781529759792. 256 s.
  • Asdal, Kristin & Reinertsen, Hilde (2020). Hvordan gjøre dokumentanalyse: En praksisorientert metode. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202543631. 276 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Reinertsen, Hilde (2024). Politisk vingeklipping av bistandsevalueringens integritet. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Tønnesson, Johan Laurits; Grape, Signy & Reinertsen, Hilde (2023). Om byråkratiets mektige tekster. [Radio]. Podkasten SAKLIG! fra Forskningsmljøet Norsk sakprosa, UiO.
  • Reinertsen, Hilde (2023). Politi, politikk og praksis. Nytt Norsk Tidsskrift. ISSN 0800-336X. doi: 10.18261/nnt.40.4.1.
  • Reinertsen, Hilde (2023). Forstå, forvalte, forandre. Nytt Norsk Tidsskrift. ISSN 0800-336X. doi: 10.18261/nnt.40.2-3.1.
  • Gjengedal, Kristin & Reinertsen, Hilde (2023). Kjelde: ChatGPT. Prosa - tidsskrift for skribenter. ISSN 0805-276X.
  • Brøyn, Tore; Reinertsen, Hilde & Tønnesson, Johan Laurits (2023). Tekster uten avsender − hva skal vi bruke dem til? Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
  • Riegler, Michael Alexander; Reinertsen, Hilde & Sareen, Siddharth (2023). Hvordan vil kunstig intelligens forme verden de neste ti årene? Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Reinertsen, Hilde (2023). Evaluation in Norway: Historical developments and persistent tensions.
  • Korsvoll, Nils Hallvard; Lison, Pierre; Reinertsen, Hilde; Elken, Mari; De Korne, Haley & Hansen, Kai Arne [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Fire tiltak for en bedre språkpolitikk i akademia. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Reinertsen, Hilde (2022). Workshop om dokumentanalyse.
  • Reinertsen, Hilde (2022). Praksis-orientert dokumentanalyse.
  • Reinertsen, Hilde (2022). Sakprosaforskning.
  • Reinertsen, Hilde (2022). Endringsteori i et norsk historisk perspektiv.
  • Reinertsen, Hilde (2022). Invitert kommentar: Boklansering av "Fremtiden er nå: Klimaendringenes tider" .
  • Reinertsen, Hilde (2022). The Evalunation project: Norwegian society seen through evaluation processes.
  • Reinertsen, Hilde (2022). Hva vet vi om omfanget i evalueringer, og hva lærer vi av dem?
  • Reinertsen, Hilde; Bjørkdahl, Kristian & McNeill, Desmond (2022). Accountability versus learning in aid evaluation: A practice-oriented exploration of persistent dilemmas. Evaluation: International Journal of Theory, Research and Practice. ISSN 1356-3890. 28(3), s. 356–378. doi: 10.1177/13563890221100848.
  • Reinertsen, Hilde & Skorpen, Gro Stueland (2022). Hva om vi ikke hadde evaluering? Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Reinertsen, Hilde (2022). Den gordiske modellen. [Fagblad]. Khrono.
  • Lohne, Kjersti; Mathé, Nora Elise Hesby; Myksvoll, Mari Skuggedal & Reinertsen, Hilde (2021). Akademisk ytringsfrihet: Tre løsningsforslag. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Asdal, Kristin & Reinertsen, Hilde (2021). Hvordan gjøre dokumentanalyse? En praksis-orientert metode.
  • Reinertsen, Hilde (2021). Document analysis: Opportunities for researchers.
  • Reinertsen, Hilde (2021). Project presentation (ISS): Evaluation optics of the nation state: The past, present and future of public documentation (EVALUNATION).
  • Reinertsen, Hilde (2021). Prosjektpresentasjon (TF): Evaluation optics of the nation state: The past, present and future of public documentation (EVALUNATION).
  • Reinertsen, Hilde (2021). Project presentation (SES): Evaluation optics of the nation state: The past, present and future of public documentation (EVALUNATION).
  • Reinertsen, Hilde (2021). Project presentation (Osiris): Evaluation optics of the nation state: The past, present and future of public documentation (EVALUNATION).
  • Asdal, Kristin & Reinertsen, Hilde (2021). Including documents in the repertoire of practices: A method.
  • Reinertsen, Hilde (2021). Hva ser vi når vi evaluerer? Forskningspolitikk. ISSN 0333-0273. 44(1), s. 16–17.
  • Asdal, Kristin; Reinertsen, Hilde & Brenna, Anders (2020). Podcast: Den blå økonomien. [Radio]. Norgeshistorie.no.
  • Nickelsen, Trine; Asdal, Kristin & Reinertsen, Hilde (2020). Dokumentene former livene våre - og hele samfunnet. [Fagblad]. Forskningsmagasinet Apollon.
  • Asdal, Kristin & Reinertsen, Hilde (2020). Following viruses - following documents. Teknovatøren. 19, s. 26–29.
  • Reinertsen, Hilde (2019). Frokostmøte: Verdien av havet.
  • Klasbu, Stian & Reinertsen, Hilde (2019). Looking back, moving forward: Retracing one of TIK's intellectual roots. Teknovatøren. s. 8–9.
  • Druglitrø, Tone; Hanson, Jens; Mäkitie, Tuukka & Reinertsen, Hilde (2019). Tverrfaglighet under press. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Reinertsen, Hilde & Asdal, Kristin (2018). Humaniora til havs. Politiske dokumenter som kunnskapshistoriske tilnærminger til humanistisk miljøforskning.
  • Reinertsen, Hilde (2018). Evaluering av politikk som ekspertise.
  • Reinertsen, Hilde (2018). Dokumentanalyse.
  • Reinertsen, Hilde (2018). "Norsk bistand - kan alt måles?" Deltaker i panelsamtale.
  • Reinertsen, Hilde (2018). "Documents: Treasure hunting in the aid archives.".
  • Reinertsen, Hilde & Sætre, Simen (2017). Den fantastiske visjonen i norsk oppdrett. Historien om et dokument. [Avis]. Morgenbladet.
  • Reinertsen, Hilde; Asdal, Kristin & Hobæk, Bård (2017). The little tools of large-scale visions: Seeing like a firm. Conference presentation.
  • Reinertsen, Hilde (2017). Kampen om havrommet. Panelsamtale.
  • Reinertsen, Hilde; Bjørkdahl, Kristian & McNeill, Desmond (2017). Confronting the contradiction. An exploration into the dual purpose of accountability and learning in aid evaluation. Conference poster.
  • Reinertsen, Hilde; Bjørkdahl, Kristian & Hermansen, Erlend Andre T. (2017). Hvorfor skal vi tro på klimaforskningen? Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Reinertsen, Hilde; Bjørkdahl, Kristian & McNeill, Desmond (2017). Bistandens læringsproblem. Vårt land. ISSN 0805-5424.
  • Reinertsen, Hilde; Bjørkdahl, Kristian & McNeill, Desmond (2017). Vi måste prata om utvärderingarnas syfte. Biståndsdebatten.se.
  • Reinertsen, Hilde (2017). Hvordan dokumentere resultater av rettighetsbasert bistand?
  • Bjørkdahl, Kristian; Reinertsen, Hilde & McNeill, Desmond (2016). Confronting the contradiction: An exploration of the tensions between accountability and learning in aid evaluation. Conference presentation.
  • Reinertsen, Hilde (2016). Optics of evaluation. Making Norwegian foreign aid an evaluable Object, 1977-1992. Conference presentation.
  • Reinertsen, Hilde (2016). Measuring aid effectiveness.
  • Reinertsen, Hilde; Bjørkdahl, Kristian & McNeill, Desmond (2016). Confronting the contradiction: An exploration of the tensions between accountability and learning in aid evaluation. Seminar presentation.
  • Asdal, Kristin; Hobæk, Bård & Reinertsen, Hilde (2016). Hvem former havsatsingen? Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
  • Asdal, Kristin; Hobæk, Bård & Reinertsen, Hilde (2016). Ble Helgesen akterutseilt? Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
  • Reinertsen, Hilde (2016). Intet rom for tvil. [Avis]. Morgenbladet.
  • Reinertsen, Hilde & Falkenborn, Jarl (2016). Evaluation of foreign aid - interview with Hilde Reinertsen. Teknovatøren. 11, s. 12–15.
  • Reinertsen, Hilde (2016). Confessions of a lecturer. Teknovatøren. s. 32–33.
  • Reinertsen, Hilde; Asdal, Kristin & Hobæk, Bård (2016). The Little Tools of Large Scale Visions: Seeing Like a Firm.
  • Reinertsen, Hilde (2016). Krav om resultater endret bistanden. [Fagblad]. Bistandsaktuelt.
  • Reinertsen, Hilde (2016). Optics of Evaluation: Making Norwegian Foreign Aid an Evaluable Object, 1980-1992. Seminar presentation.
  • Reinertsen, Hilde (2016). Bistandsreform i det blåblå. Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
  • Reinertsen, Hilde (2016). Strenge rapporteringskrav kan tåkeleggje bistandsresultat. [Internett]. forskning.no.
  • Reinertsen, Hilde (2016). Strenge rapporteringskrav kan tåkeleggje bistandsresultat. [Internett]. UiOs nettsider.
  • Reinertsen, Hilde (2016). On contexting: Can the analyst "follow the actors" and still bring in her own choice of contexts?
  • Reinertsen, Hilde (2015). Optics of Evaluation: Making Norwegian Foreign Aid an Evaluable Object, 1980-1992.
  • Reinertsen, Hilde (2014). Norsk oljebistand og resultatarbeid i historisk perspektiv.
  • Reinertsen, Hilde (2014). Norsk bistandsevaluering i historisk perspektiv.
  • Reinertsen, Hilde (2014). Hva er god bistand?
  • Reinertsen, Hilde (2013). Norsk utviklingssamarbeid: Hvor går veien videre?
  • Reinertsen, Hilde (2013). Claudia Lenz og Trond Risto Nilssen (red.) Fortiden i nåtiden. Nye veier i formidlingen av andre verdenskrigs historie Universitetsforlaget, Oslo 2011, 343 s. Historisk Tidsskrift (Norge). ISSN 0018-263X. 92(3), s. 486–491.
  • Reinertsen, Hilde (2013). Meeting Moving Targets: The Ambiguous Authority of Environmental Accounting in Development Aid.
  • Reinertsen, Hilde (2013). Assessing future impact.
  • Reinertsen, Hilde & Kall, Ann-Sofie (2013). Opening remarks: Engaging Environments. Analyzing lay knowledge and popular action on nature, the environment and climate change.
  • Reinertsen, Hilde (2013). Sharing Knowledge and Ideas - the University as Innovative Partner and/or Critical Watchdog.
  • Reinertsen, Hilde (2013). Tusenårsmålene etter 2015 - fra et OECD-DAC-perspektiv. Kommentar.
  • Reinertsen, Hilde (2013). Rom for kritikk: En NGOs rolle i norsk offentlig debatt om vannkraftprosjekter i utlandet.
  • Reinertsen, Hilde (2013). Panel moderator.
  • Reinertsen, Hilde (2013). Technologies of timing: Planning, monitoring, and evaluation of Norwegian development aid projects.
  • Reinertsen, Hilde (2012). Hvorfor følges ikke "arbeidslinja" i utviklingspolitikken? Debattleder, politikerpanel.
  • Reinertsen, Hilde (2012). De borgerlige og utviklingspolitikken. Debattleder.
  • Reinertsen, Hilde (2012). "Familieliv i skvis". [Avis]. Klassekampen.
  • Reinertsen, Hilde (2012). Confessions of a lecturer. Teknovatøren. 2(3), s. 50–51.
  • Reinertsen, Hilde (2012). Inn til kjernen. Bokanmeldelse av Dag Hessen, Inger Nordal og Thore Lie: "Kristine Bonnevie. Et forskerliv" (2012). Klassekampen. ISSN 0805-3839.
  • Hjort, Maria Astrup; Solbakken, Synne; Reinertsen, Hilde; Jendal, Håkon; Rana, Shahzad & Andresen, Herbjørn [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Rapport. Utvalget for bevaring av digitalt skapt dokumentasjon. 15. mai 2023. Arkivverket.
  • Reinertsen, Hilde (2022). Endringsteori som styringsverktøy: En historisk utforskning av innebygde spenninger. Underlagsrapport, oktober 2022. Expertgruppen för biståndsanalys (EBA). Fulltekst i vitenarkiv
  • Reinertsen, Hilde (2022). Är en semantisk magnet ett bra styrningsverktyg? En historisk utforskning av förändringsteorins inneboende spänningar. Kapittel i Kim Forss & Númi Östlund: Hur förändra världen? En antologi om förändringsteorier i biståndet, EBA Rapport 2022:03. Expertgruppen för biståndsanalys (EBA). ISSN 978-91-88143-85-3. Fulltekst i vitenarkiv
  • Reinertsen, Hilde; Bjørkdahl, Kristian & McNeill, Desmond (2017). Confronting the contradiction: An exploration into the dual purpose of accountability and learning in aid evaluation. Expertgruppen för Biståndsanalys (EBA). ISSN 978-91-88143-28-0.
  • Reinertsen, Hilde (2016). Optics of Evaluation: Making Norwegian Foreign Aid an Evaluable Object, 1980-1992. PhD dissertation. Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 2. nov. 2023 15:31 - Sist endret 15. des. 2023 13:53