Petter Bae Brandtzæg

Bilde av Petter Bae Brandtzæg
English version of this page
Telefon +47-22850410
Mobiltelefon 92806546
Rom 482
Treffetider Mandager
Brukernavn
Besøksadresse Forskningsparken
Postadresse Postboks 1093 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

Chatbots, kunstig intelligens, sosiale medier, falske nyheter, personvern

Se ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9010-0800

Undervisning

JOUR4200 Journalistikkforskning: Teoretiske perspektiver (Master)
MEVIT3350/4350  Media and Politics

MEVIT4310 - Media Innovations

 

Bakgrunn

  • 2018 : Førsteamanuensis i medievitenskap ved Universitetet i Oslo
  • 2018 : Sjefforsker SINTEF Digital (toerstilling)
  • 2015-2016: Masterkurs i Innovation Management in Global Business Perspective, BI i samarbeid med University of Berkely og University of Stanford, USA.
  • 2012-2018: Seniorforsker SINTEF Digital.
  • 2010-2011: Gjesteforsker ved New York University (NYU), USA.
  • 2008-2012: Ph.D i Medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo.
  • 2000-2012: Forsker SINTEF IKT
  • 1998-2000: Hovedfag/Master i Psykologi ved NTNU

Verv

Samarbeid

Samarbeider med Senter for Kunstig Intelligens ved UiA. Har gjennom en rekke EU-prosjekter samarbeidet med flere akademiske partnere og teknologibedrifter over hele Europa.

Emneord: Chatbots, Sosiale medier, Facebook, Twitter, kunstig intelligens

Publikasjoner

  • Brandtzæg, Petter Bae & Chaparro Domínguez, María Ángeles (2018). A Gap in Networked Publics? A Comparison of Younger and Older Journalists’ Newsgathering Practices on Social Media. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  39(1), s 95- 109 . doi: 10.2478/nor-2018-0004 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2018). Chatbots: changing user needs and motivations. interactions.  ISSN 1072-5520.  25(5), s 38- 43 . doi: 10.1145/3236669 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae; Følstad, Asbjørn & Chaparro Domínguez, María Ángeles (2018). How Journalists and Social Media Users Perceive Online Fact-Checking and Verification Services. Journalism Practice.  ISSN 1751-2786.  12(9), s 1109- 1129 . doi: 10.1080/17512786.2017.1363657 Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae; Følstad, Asbjørn & Heim, Jan (2018). Enjoyment: Lessons from Karasek, In Mark Blyth (ed.),  Funology 2. From Usability to Enjoyment.  Springer Nature.  ISBN 978-3-319-68213-6.  21.  s 331 - 341 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae & Lüders, Marika (2018). Time Collapse in Social Media: Extending the Context Collapse. Social Media + Society.  ISSN 2056-3051.  4(1) . doi: 10.1177/2056305118763349 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae; Pultier, Antoine & Moen, Gro Mette (2018). Losing Control to Data-Hungry Apps – A Mixed-Methods Approach to Mobile App Privacy. Social science computer review.  ISSN 0894-4393. . doi: 10.1177/0894439318777706 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Skjuve, Marita & Brandtzæg, Petter Bae (2018). Chatbots as a new user interface for providing health information to young people, In  Youth and news in a digital media environment – Nordic-Baltic perspectives.  Nordicom.  ISBN 978-91-88855-02-2.  8.  s 59 - 66 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Facebook is no "great equalizer": A big data approach to gender differences in civic engagement across countries. Social science computer review.  ISSN 0894-4393.  35(1), s 103- 125 . doi: 10.1177/0894439315605806 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2017). Trust and distrust in online fact-checking services. Communications of the ACM.  ISSN 0001-0782.  60(9), s 65- 71 . doi: 10.1145/3122803 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2017). Why People Use Chatbots, In Ioannis Kompatsiaris; Jonathan Cave; Anna Satsiou; Georg Carle; Antonella Passani; Efstratios Kontopoulos; Sotiris Diplaris & Donald C McMillan (ed.),  Internet Science: 4th International Conference, INSCI 2017.  Springer.  ISBN 978-3-319-70283-4.  artikkel.  s 377 - 392 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Følstad, Asbjørn & Brandtzæg, Petter Bae (2017). Chatbots and the new world of HCI. interactions.  ISSN 1072-5520.  24(4), s 38- 42 . doi: 10.1145/3085558 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). The Social Media Natives: The Relationship between Young Peoples’ Media User Type and their Media Use at School, In Eyvind Elstad (ed.),  Digital Expectations and Experiences in Education.  Sense Publishers.  ISBN 9789463006460.  9.  s 149 - 162 Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae; Haugstveit, Ida Maria; Lüders, Marika & Følstad, Asbjørn (2016). How Should Organizations Adapt to Youth Civic Engagement in Social Media? A Lead User Approach. Interacting with computers.  ISSN 0953-5438.  28(5), s 664- 679 . doi: 10.1093/iwc/iwv041 Vis sammendrag
  • Lüders, Marika & Brandtzæg, Petter Bae (2016). Når alt sosialt blir flyktig – En kvalitativ studie av hvordan eldre opplever sosiale medier. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  22(2), s 1- 18 . doi: 10.18261/issn.0805-9535-2016-02-04 Vis sammendrag
  • Mainsah, Henry; Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2016). Bridging the Generational Culture Gap in Youth Civic Engagement through Social Media: Lessons Learnt from Young Designers in Three Civic Organisations. Journal of Media Innovations.  ISSN 1894-5562.  3(1), s 23- 40 . doi: 10.5617/jmi.v3i1.2724 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Langslet, Gløer Olav; Solheim, Eirik & Brandtzæg, Petter Bae (2017). <Kode 1> Informasjonsteknologi 1. Cappelen Damm AS.  ISBN 9788202527655.  255 s. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Brandtzæg, Petter Bae (2019, 21. januar). Fake news (gjest i Holm på NRK P1+). [Radio].  NRK P1+.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 15. mars). 400 000 er ikke digitale. [Radio].  NRK Dagsnytt 18.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Alternative medier i vekst (kronikk). Dagbladet.  ISSN 0805-3766.  150(74), s 30- 31 Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 25. april). Chatbot som venn og psykolog. [Fagblad].  Computerworld.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Chatbots as a new approach to mental health among young people..
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 13. januar). Det sosiale er i dramatisk endring. Setter vi nå teknologien foran menneskelig samvær?. [Radio].  NRK Verdibørsen.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 05. april). Eldre blir digitalt utestengt. [TV].  TV2 God morgen Norge.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Er chatbots den nye helsesøsteren for ungdom?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Falske nyheter og desinformasjon - hvem kan vi stole på?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Fra sosiale medier til chatbots - utvikling og trender i bruken av digital kommunikasjon.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Fra sosiale medier til kunstig intelligens og roboter.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Fra vold og porno til skjermavhengighet (Kronikk). VG : Verdens gang.  ISSN 0805-5203.  s 32- 33
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 27. september). Gjest i talkshowet Praktisk info med Jon Almaas. [TV].  TV Norge. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Hjelp – mobilzombiene kommer! (kronikk). Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116. Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Hva er alternative medier?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Kjønn og kunstig intelligens. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Medienes ubehag i det polyfaktuelle samfunn. Minerva (Oslo).  ISSN 0805-7842.  94(1), s 37- 43 . doi: 0805-7842 Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). No-platforming i digitaliseringens tid. Røyst.  ISSN 1894-7069.  5(2), s 22- 28 Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 19. april). Når kunstig intelligens blir din beste venn.. [Fagblad].  Forskning.no.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Oppvekst i lykkeland!.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 30. august). Robot-psykolog på døgnvakt skal hjelpe flere unge. [Internett].  Forskning.no.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 06. mai). Scholars Have Data on Millions of Facebook Users. Who’s Guarding It?.  New York Times.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Social Health Bots - fra informasjonskanal til partner.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Social Health Bots - om chatbots, brukerbehov og bruksmønstre.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). The Great Outdoors. The power of algorithms. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Utfordringer og muligheter med sosiale medier.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Vi har mistet kontrollen over dataene om oss selv. Og ikke bare på Facebook! (kronikk). Medier24. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Ødeleggende sammenligningskultur på nett (debattinnlegg). VG : Verdens gang.  ISSN 0805-5203.  (268), s 45- 46
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2018). Nettpratrobotene vil endre måten vi kommuniserer med internett (kommentar). Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116. Fulltekst i vitenarkiv.
  • Følstad, Asbjørn; Brandtzæg, Petter Bae; Feltwell, Tom; Law, Effie L.-C.; Tscheligi, Manfred & Luger, Ewa (2018). Chatbots for social good, In Mark Perry & Anna Cox (ed.),  Extended Abstracts of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems.  ACM Publications.  ISBN 978-1-4503-5621-3.  Special Interest Group. Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Skjuve, Marita & Brandtzæg, Petter Bae (2018). Facebook Live "a big shift in how we communicate"?.
  • Skjuve, Marita & Brandtzæg, Petter Bae (2018). Measuring user experience in chatbots: An approach to interpersonal communication competence.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). 25 år siden vi var sosiale - på ordentlig (kronikk). Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017, 14. juli). Dagsnytt18 om Klikk-journalistikk. [Radio].  NRK.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017, 02. februar). Debatt om politikere på sosiale medier. [TV].  TV2.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Digital Natives – en myte?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Digitale skiller. Innledning i debatt om "slippen min".
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Fake news og tillit til mediene - hvem kan vi stole på?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Falske nyheter.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Falske nyheter - utvikling og beredskap.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Falske nyheter i Norge.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Falske nyheter og tillit til mediene- Hvem kan vi stole på?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017, 16. mars). Forsker på «psykologrobot» for ungdom. [Fagblad].  Gemini.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). In a world of fake news – Do people trust fact-checkers?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Kan trafikantene påvirkes gjennom nye kanaler? Hva kan vi lære av fake news og chatbots?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017, 27. mars). Lager chattetjeneste med kunstig intelligens. [Fagblad].  Sykepleien.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017, 09. desember). Om snapstreak på NRK P2 Ekko. [Radio].  NRK Ekko.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Om sosiale medier, ungdom og ensomhet.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Paneldebatt: Når falske nyheter blir den nye statsmakten.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Radikaliseres Norges befolkning på Facebook? (Debattinnlegg). Dagbladet.  ISSN 0805-3766. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Sosiale medier – et sosialt eksperiment? (invited lecture).
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Sosiale medier og fake news.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Sosiale medier og ungdom - et sosialt eksperiment..
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Ungdommens digitale hverdag. Bruksmønstre nå og inn i fremtiden..
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Unge, fake news og kildekritikk..
  • Brandtzæg, Petter Bae; Brekke, Torkel & Wenaas, Lars (2017). Fake Science kommer for fullt (kronikk i VG). VG : Verdens gang.  ISSN 0805-5203.
  • Brandtzæg, Petter Bae; Chaparro Domínguez, María Ángeles & Følstad, Asbjørn (2017). Context Collapse of News.. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2017). Human-chabot-interaction design.
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2017). Tradisjonelle medier har et delansvar for spredning av falske nyheter (kronikk).. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Brandtzæg, Petter Bae; Lüders, Marika & Følstad, Asbjørn (2017). HOW TO UNDERSTAND TRUST IN NEWS MEDIA – A THEORETICAL MODEL. Vis sammendrag
  • Følstad, Asbjørn & Brandtzæg, Petter Bae (2017). Engasjer dere heller i debatten om falske nyheter! (debattinnlegg i Aftenposten). Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Følstad, Asbjørn & Brandtzæg, Petter Bae (2017). Hva innebærer «tillit til mediene»? Og hvorfor svarer folk som de gjør når vi spør? (Kronikk i Medier 24). Medier24.
  • Følstad, Asbjørn; Brandtzæg, Petter Bae; Goodwin, Morten & Granmo, Ole-Christoffer (2017). Chatbots for loyalty: From technology push to human touch. Vis sammendrag
  • Moe, Dagfinn; Roche-Cerasi, Isabelle; Kummeneje, An-Magritt; Brandtzæg, Petter Bae & Skjuve, Marita (2017). Den fjerde faktor: Sosiale medier, ungdom og trafikksikkerhet.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). Anonymitet på Twitter – mot flokken på Facebook! (kronikk). Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). Beskrivelser av en digital barndom og ungdom.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016, 01. oktober). ¿Cuál es el secreto de su éxito?. [Fagblad].  Muy Interesante.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). "Minority Report" – snart virkelighet? Hvordan mobile apper truer personvernet..
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). Ny sosiale skiller. Sosiale medier og ungdom.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). "Open Access" for forskere. En gjennomgang av sosiale medier for forskere..
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). Social Media Natives.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). Virale kampanjer og organisasjoner på sosiale medier - Hvordan kan interesseorganisasjoner tilpasse seg?.
  • Brandtzæg, Petter Bae & Chaparro Domínguez, María Ángeles (2016). Young journalists and networked individualism: Time collapse among younger journalists in social media.
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2016). Social Media Use and Innovations: Introduction to the Special Issue. Journal of Media Innovations.  ISSN 1894-5562.  3(1), s 1- 3 Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2016). Social Media Users’ Perception of the Trustworthiness and Usefulness of Online Fact-checking Services.
  • Brandtzæg, Petter Bae & Lüders, Marika (2016). Messy Contexts: A Theory of Time Collapse in Social Media.
  • Pultier, Antoine; Harrand, Nicolas & Brandtzæg, Petter Bae (2016). Privacy in Mobile Apps. Measuring Privacy Risks in Mobile Apps. SINTEF Rapport. A27493. Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2015). Alt som er sosialt smelter til luft. Nye skiller i en ny sosial verden?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2015). Hvordan engasjere unge gjennom sosiale medier?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2015). Innledning på konferansen Facebook - venn eller fiende?. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2015). Moderator på UNCONTAMINATED Talks på Oslo Fashion Art Festival.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2015). Paneldebatt om "Det aktive museet – ungdom medborgerskap og deltakelse".
  • Brandtzæg, Petter Bae (2015). Sosiale medier og bruksmønstre. Hvordan skape engasjement..
  • Brandtzæg, Petter Bae (2015). Sosiale medier og demokratiet.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 21. aug. 2018 09:16 - Sist endret 13. des. 2018 15:35

Prosjekter

Forskergrupper

  • Cermi