Petter Bae Brandtzæg

English version of this page
Mobiltelefon 92806546
Treffetider Mandager
Brukernavn
Besøksadresse Forskningsparken
Postadresse Postboks 1093 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

Chatbots, kunstig intelligens, sosiale medier, falske nyheter, personvern

Se ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9010-0800

Undervisning

JOUR4200
MEVIT3350/4350       
 

Bakgrunn

  • 2018 : Førsteamanuensis i medievitenskap ved Universitetet i Oslo
  • 2018 : Sjefforsker SINTEF Digital (toerstilling)
  • 2015-2016: Masterkurs i Innovation Management in Global Business Perspective, BI i samarbeid med University of Berkely og University of Stanford, USA.
  • 2012-2018: Seniorforsker SINTEF Digital.
  • 2010-2011: Gjesteforsker ved New York University (NYU), USA.
  • 2008-2012: Ph.D i Medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo.
  • 2000-2012: Forsker SINTEF IKT
  • 1998-2000: Hovedfag/Master i Psykologi ved NTNU

Verv

Samarbeid

Samarbeider med Senter for Kunstig Intelligens ved UiA, Centre for Research on Media Innovations (CeRMI). Har gjennom en rekke EU-prosjekter samarbeidet med flere akademiske partnere og teknologibedrifter over hele Europa.

Emneord: Chatbots, Sosiale medier, Facebook, Twitter

Publikasjoner

  • Brandtzæg, Petter Bae & Chaparro Domínguez, María Ángeles (2018). A Gap in Networked Publics? A Comparison of Younger and Older Journalists’ Newsgathering Practices on Social Media. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  39(1), s 95- 109 . doi: 10.2478/nor-2018-0004 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2018). Chatbots: changing user needs and motivations. interactions.  ISSN 1072-5520.  25(5), s 38- 43 . doi: 10.1145/3236669 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae; Følstad, Asbjørn & Heim, Jan (2018). Enjoyment: Lessons from Karasek, In Mark Blyth (ed.),  Funology 2. From Usability to Enjoyment.  Springer Nature.  ISBN 978-3-319-68213-6.  21.  s 331 - 341 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae & Lüders, Marika (2018). Time Collapse in Social Media: Extending the Context Collapse. Social Media + Society.  ISSN 2056-3051.  4(1) . doi: 10.1177/2056305118763349 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae; Pultier, Antoine & Moen, Gro Mette (2018). Losing Control to Data-Hungry Apps – A Mixed-Methods Approach to Mobile App Privacy. Social science computer review.  ISSN 0894-4393. . doi: 10.1177/0894439318777706 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Skjuve, Marita & Brandtzæg, Petter Bae (2018). Chatbots as a new user interface for providing health information to young people, In  Youth and news in a digital media environment – Nordic-Baltic perspectives.  Nordicom.  ISBN 978-91-88855-02-2.  8.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Facebook is no "great equalizer": A big data approach to gender differences in civic engagement across countries. Social science computer review.  ISSN 0894-4393.  35(1), s 103- 125 . doi: 10.1177/0894439315605806 Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2017). Trust and distrust in online fact-checking services. Communications of the ACM.  ISSN 0001-0782.  60(9), s 65- 71 . doi: 10.1145/3122803 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2017). Why People Use Chatbots, In Ioannis Kompatsiaris; Jonathan Cave; Anna Satsiou; Georg Carle; Antonella Passani; Efstratios Kontopoulos; Sotiris Diplaris & Donald C McMillan (ed.),  Internet Science: 4th International Conference, INSCI 2017.  Springer.  ISBN 978-3-319-70283-4.  artikkel.  s 377 - 392 Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae; Følstad, Asbjørn & Chaparro Domínguez, María Ángeles (2017). How Journalists and Social Media Users Perceive Online Fact-Checking and Verification Services.. Journalism Practice.  ISSN 1751-2786.  12(9), s 1109- 1129 . doi: 10.1080/17512786.2017.1363657 Vis sammendrag
  • Følstad, Asbjørn & Brandtzæg, Petter Bae (2017). Chatbots and the new world of HCI. interactions.  ISSN 1072-5520.  24(4), s 38- 42 . doi: 10.1145/3085558 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). The Social Media Natives: The Relationship between Young Peoples’ Media User Type and their Media Use at School, In Eyvind Elstad (ed.),  Digital Expectations and Experiences in Education.  Sense Publishers.  ISBN 9789463006460.  9.  s 149 - 162 Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae; Haugstveit, Ida Maria; Lüders, Marika & Følstad, Asbjørn (2016). How Should Organizations Adapt to Youth Civic Engagement in Social Media? A Lead User Approach. Interacting with computers.  ISSN 0953-5438.  28(5), s 664- 679 . doi: 10.1093/iwc/iwv041 Vis sammendrag
  • Lüders, Marika & Brandtzæg, Petter Bae (2016). Når alt sosialt blir flyktig – En kvalitativ studie av hvordan eldre opplever sosiale medier. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  22(2), s 1- 18 . doi: 10.18261/issn.0805-9535-2016-02-04 Vis sammendrag
  • Mainsah, Henry; Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2016). Bridging the Generational Culture Gap in Youth Civic Engagement through Social Media: Lessons Learnt from Young Designers in Three Civic Organisations. Journal of Media Innovations.  ISSN 1894-5562.  3(1), s 23- 40 . doi: 10.5617/jmi.v3i1.2724 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae; Haugstveit, Ida Maria; Lüders, Marika & Følstad, Asbjørn (2015). Participation Barriers to Youth Civic Engagement in Social Media., In Carol M Hamilton (ed.),  ICWSM : Proceedings of the Ninth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media, 26-29 May 2015, University of Oxford, Oxford, UK.  AAAI Press.  ISBN 978-1-57735-733-9.  artikkel.  s 578 - 81 Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Langslet, Gløer Olav; Solheim, Eirik & Brandtzæg, Petter Bae (2017). <Kode 1> Informasjonsteknologi 1. Cappelen Damm AS.  ISBN 9788202527655.  255 s. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 15. mars). 400 000 er ikke digitale. [Radio].  NRK Dagsnytt 18.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Alternative medier i vekst (kronikk). Dagbladet.  ISSN 0805-3766.  150(74), s 30- 31 Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 25. april). Chatbot som venn og psykolog. [Fagblad].  Computerworld.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Chatbots as a new approach to mental health among young people..
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 13. januar). Det sosiale er i dramatisk endring. Setter vi nå teknologien foran menneskelig samvær?. [Radio].  NRK Verdibørsen.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 05. april). Eldre blir digitalt utestengt. [TV].  TV2 God morgen Norge.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Er chatbots den nye helsesøsteren for ungdom?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Falske nyheter og desinformasjon - hvem kan vi stole på?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Fra sosiale medier til chatbots - utvikling og trender i bruken av digital kommunikasjon.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Fra sosiale medier til kunstig intelligens og roboter.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Fra vold og porno til skjermavhengighet (Kronikk). VG : Verdens gang.  ISSN 0805-5203.  s 32- 33
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 27. september). Gjest i talkshowet Praktisk info med Jon Almaas. [TV].  TV Norge. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Hjelp – mobilzombiene kommer! (kronikk). Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116. Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Hva er alternative medier?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Kjønn og kunstig intelligens. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Medienes ubehag i det polyfaktuelle samfunn. Minerva (Oslo).  ISSN 0805-7842.  94(1), s 37- 43 . doi: 0805-7842 Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 19. april). Når kunstig intelligens blir din beste venn.. [Fagblad].  Forskning.no.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Oppvekst i lykkeland!.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 30. august). Robot-psykolog på døgnvakt skal hjelpe flere unge. [Internett].  Forskning.no.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018, 06. mai). Scholars Have Data on Millions of Facebook Users. Who’s Guarding It?.  New York Times.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Social Health Bots - fra informasjonskanal til partner.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Social Health Bots - om chatbots, brukerbehov og bruksmønstre.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). The Great Outdoors. The power of algorithms. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Utfordringer og muligheter med sosiale medier.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Vi har mistet kontrollen over dataene om oss selv. Og ikke bare på Facebook! (kronikk). Medier24. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2018). Ødeleggende sammenligningskultur på nett (debattinnlegg). VG : Verdens gang.  ISSN 0805-5203.  (268), s 45- 46
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2018). Nettpratrobotene vil endre måten vi kommuniserer med internett (kommentar). Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116. Fulltekst i vitenarkiv.
  • Følstad, Asbjørn; Brandtzæg, Petter Bae; Feltwell, Tom; Law, Effie L.-C.; Tscheligi, Manfred & Luger, Ewa (2018). Chatbots for social good, In Mark Perry & Anna Cox (ed.),  Extended Abstracts of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems.  ACM Publications.  ISBN 978-1-4503-5621-3.  Special Interest Group. Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Skjuve, Marita & Brandtzæg, Petter Bae (2018). Facebook Live "a big shift in how we communicate"?.
  • Skjuve, Marita & Brandtzæg, Petter Bae (2018). Measuring user experience in chatbots: An approach to interpersonal communication competence.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). 25 år siden vi var sosiale - på ordentlig (kronikk). Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017, 14. juli). Dagsnytt18 om Klikk-journalistikk. [Radio].  NRK.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017, 02. februar). Debatt om politikere på sosiale medier. [TV].  TV2.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Digital Natives – en myte?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Digitale skiller. Innledning i debatt om "slippen min".
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Fake news og tillit til mediene - hvem kan vi stole på?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Falske nyheter.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Falske nyheter - utvikling og beredskap.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Falske nyheter i Norge.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Falske nyheter og tillit til mediene- Hvem kan vi stole på?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017, 16. mars). Forsker på «psykologrobot» for ungdom. [Fagblad].  Gemini.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). In a world of fake news – Do people trust fact-checkers?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Kan trafikantene påvirkes gjennom nye kanaler? Hva kan vi lære av fake news og chatbots?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017, 27. mars). Lager chattetjeneste med kunstig intelligens. [Fagblad].  Sykepleien.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017, 09. desember). Om snapstreak på NRK P2 Ekko. [Radio].  NRK Ekko.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Om sosiale medier, ungdom og ensomhet.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Paneldebatt: Når falske nyheter blir den nye statsmakten.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Radikaliseres Norges befolkning på Facebook? (Debattinnlegg). Dagbladet.  ISSN 0805-3766. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Sosiale medier – et sosialt eksperiment? (invited lecture).
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Sosiale medier og fake news.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Sosiale medier og ungdom - et sosialt eksperiment..
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Ungdommens digitale hverdag. Bruksmønstre nå og inn i fremtiden..
  • Brandtzæg, Petter Bae (2017). Unge, fake news og kildekritikk..
  • Brandtzæg, Petter Bae; Brekke, Torkel & Wenaas, Lars (2017). Fake Science kommer for fullt (kronikk i VG). VG : Verdens gang.  ISSN 0805-5203.
  • Brandtzæg, Petter Bae; Chaparro Domínguez, María Ángeles & Følstad, Asbjørn (2017). Context Collapse of News.. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2017). Human-chabot-interaction design.
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2017). Tradisjonelle medier har et delansvar for spredning av falske nyheter (kronikk).. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Brandtzæg, Petter Bae; Lüders, Marika & Følstad, Asbjørn (2017). HOW TO UNDERSTAND TRUST IN NEWS MEDIA – A THEORETICAL MODEL. Vis sammendrag
  • Følstad, Asbjørn & Brandtzæg, Petter Bae (2017). Engasjer dere heller i debatten om falske nyheter! (debattinnlegg i Aftenposten). Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Følstad, Asbjørn & Brandtzæg, Petter Bae (2017). Hva innebærer «tillit til mediene»? Og hvorfor svarer folk som de gjør når vi spør? (Kronikk i Medier 24). Medier24.
  • Følstad, Asbjørn; Brandtzæg, Petter Bae; Goodwin, Morten & Granmo, Ole-Christoffer (2017). Chatbots for loyalty: From technology push to human touch. Vis sammendrag
  • Moe, Dagfinn; Roche-Cerasi, Isabelle; Kummeneje, An-Magritt; Brandtzæg, Petter Bae & Skjuve, Marita (2017). Den fjerde faktor Sosiale medier, ungdom og trafikksikkerhet.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). Anonymitet på Twitter – mot flokken på Facebook! (kronikk). Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). Beskrivelser av en digital barndom og ungdom.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016, 01. oktober). ¿Cuál es el secreto de su éxito?. [Fagblad].  Muy Interesante.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). "Minority Report" – snart virkelighet? Hvordan mobile apper truer personvernet..
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). Ny sosiale skiller. Sosiale medier og ungdom.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). "Open Access" for forskere. En gjennomgang av sosiale medier for forskere..
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). Social Media Natives.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2016). Virale kampanjer og organisasjoner på sosiale medier - Hvordan kan interesseorganisasjoner tilpasse seg?.
  • Brandtzæg, Petter Bae & Chaparro Domínguez, María Ángeles (2016). Young journalists and networked individualism: Time collapse among younger journalists in social media.
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2016). Social Media Use and Innovations: Introduction to the Special Issue. Journal of Media Innovations.  ISSN 1894-5562.  3(1), s 1- 3 Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae & Følstad, Asbjørn (2016). Social Media Users’ Perception of the Trustworthiness and Usefulness of Online Fact-checking Services.
  • Brandtzæg, Petter Bae & Lüders, Marika (2016). Messy Contexts: A Theory of Time Collapse in Social Media.
  • Pultier, Antoine; Harrand, Nicolas & Brandtzæg, Petter Bae (2016). Privacy in Mobile Apps. Measuring Privacy Risks in Mobile Apps. SINTEF Rapport. A27493. Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2015). Alt som er sosialt smelter til luft. Nye skiller i en ny sosial verden?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2015). Hvordan engasjere unge gjennom sosiale medier?.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2015). Innledning på konferansen Facebook - venn eller fiende?. Vis sammendrag
  • Brandtzæg, Petter Bae (2015). Moderator på UNCONTAMINATED Talks på Oslo Fashion Art Festival.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2015). Paneldebatt om "Det aktive museet – ungdom medborgerskap og deltakelse".
  • Brandtzæg, Petter Bae (2015). Sosiale medier og bruksmønstre. Hvordan skape engasjement..
  • Brandtzæg, Petter Bae (2015). Sosiale medier og demokratiet.
  • Brandtzæg, Petter Bae (2015). What is new Social Media and what do we do there?.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 21. aug. 2018 09:16 - Sist endret 24. aug. 2018 23:00

Prosjekter