Eli Skogerbø
Professor
-
Institutt for medier og kommunikasjon

English version of this page
E-post
eli.skogerbo@media.uio.no
Telefon
+47 22850429
Mobiltelefon
+4790561275
+47 90561275
Rom
425
Treffetider
Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse
Gaustadalleen 21
Oslo
Postadresse
Postboks 1093 Blindern
0317 OSLO
Bakgrunn
Professor ved Institutt for medier og kommunikasjon. Leder POLKOM – Senter for studier av politisk kommunikasjon sammen med Øyvind Ihlen.
Har forsket på og undervist i politisk kommunikasjon og mediepolitikk, medieinnovasjon, sosiale medier og internettutvikling, lokale medier, samiske medier, telekommunikasjon og metode for medievitenskap.
Doktorgrad i statsvitenskap i 1996 med avhandlingen Privatising the Public Interest. Conflicts and Compromises in Norwegian Media Politics 1980-1993.
Undervisning og veiledning
- Veileder master- og doktorgradsstudenter.
- Høst 2019: MEVIT4319 Political communication: The Nordic context
Pågående forskningsprosjekter og strategiske områder
- 2015- Politisk kommunikasjon (POLKOM). Delt ledelse med Øyvind Ihlen.
- 2019-2021: Breaking Silences: Media and the Child Abuse Commission. Discovery Project, funded by Australian Research Council. Project leader: Professor Kerry McCallum, Canberra University. Project member.
- 2019-2022: Pandemic rhetoric, ledet av Øyvind Ihlen, IMK. Prosjektdeltaker og ansvarlig for arbedspakke.
- 2017- Arendalsuka. Prosjektleder.
- 2017-2021: Sametingsvalgene i Norge og Sverige 2017, ledet av Jo Saglie, Institutt for samfunnsforskning. Prosjektdeltaker og ansvarlig for arbeidspakke.
- 2017-2019: Medievalgkampen 2017. RAM-prosjekt. Prosjektleder.
Sosiale medier og profiler
Publikasjoner
- Josefsen, Eva & Skogerbø, Eli (2021). Indigenous political communication in the Nordic countries, I: Eli Skogerbø; Øyvind Ihlen; Nete Nergaard Kristensen & Lars W. Nord (red.), Power, communication, and politics in the Nordic countries. Nordicom. ISBN 978-91-88855-28-2. 10. s 197 - 217
- Skogerbø, Eli & Karlsen, Rune (2021). Media and politics in Norway, In Eli Skogerbø; Øyvind Ihlen; Nete Nergaard Kristensen & Lars W. Nord (ed.), Power, communication, and politics in the Nordic countries. Nordicom. ISBN 978-91-88855-28-2. 5. s 91 - 111
- Skogerbø, Eli (2020). A history of local media in Norway, In Agnes Gulyas & David Baines (ed.), The Routledge Companion to Local Media and Journalism. Routledge. ISBN 978-0-8153-7536-4. kapittel 4. s 54 - 62
- Waller, Lisa Kerstin E; Dreher, Tanja; Hess, Kristy; McCallum, Kerry & Skogerbø, Eli (2019). Media Hierarchies of Attention: News Values and Australia’s Royal Commission into Institutional Responses to Child Sexual Abuse. Journalism Studies. ISSN 1461-670X. 21(2), s 180- 196 . doi: 10.1080/1461670X.2019.1633244
- Larsson, Anders Olof & Skogerbø, Eli (2018). Out with the old, in with the new? Perceptions of social (and other) media by local and regional Norwegian politicians. New Media & Society. ISSN 1461-4448. 20(1), s 219- 236 . doi: 10.1177/1461444816661549
- Skogerbø, Eli; Josefsen, Eva & Fjellström, Anna-Maria (2018). Indigenous Political Journalism in the Norwegian and Swedish Public Service Broadcasters. Journalism Studies. ISSN 1461-670X. 20(7), s 991- 1008 . doi: 10.1080/1461670X.2018.1477550 Fulltekst i vitenarkiv.
- Gottardis, Andreas & Skogerbø, Eli (2017). Pressens dekning av sametingsvalgene i Norge og Sverige, I: Eva Josefsen; Ulf Mörkenstam; Ragnhild Nilsson & Jo Saglie (red.), Ett folk, ulike valg : Sametingsvalg i Norge og Sverige. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-50841-5. 6. s 129 - 146
- Josefsen, Eva; Skogerbø, Eli & Vestli, Emma Kristine Sjøenden (2017). Valgdekningen i de samiske allmennkringkasterne og velgernes informasjonskilder, I: Eva Josefsen; Ulf Mörkenstam; Ragnhild Nilsson & Jo Saglie (red.), Ett folk, ulike valg : Sametingsvalg i Norge og Sverige. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-50841-5. 5. s 104 - 128
- Skogerbø, Eli; Josefsen, Eva & Fjellström, Anna-Maria (2017). Samiskallmennkringkasting - samfunnsoppdrag og urfolksjournalistikk, I: Eva Josefsen; Ulf Mörkenstam; Ragnhild Nilsson & Jo Saglie (red.), Ett folk, ulike valg : Sametingsvalg i Norge og Sverige. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-50841-5. 4. s 80 - 103
- Skogerbø, Eli; Bruns, Axel; Quodling, Andrew & Ingebretsen, Thomas (2016). Agenda-Setting Revisited: Social Media and Sourcing in Mainstream Journalism, In The Routledge Companion to Social Media and Politics. Routledge. ISBN 9781138860766. 7.
- Skogerbø, Eli & Vestli, Emma Kristine Sjøenden (2016). Sametingsvalet i SR Sameradion och SVT Sápmi, I: Stefan Dahlberg; Ulf Mörkenstam & Ragnhild Nilsson (red.), Sametingsval : Väljare, partier och media. Santérus Förlag. ISBN 978-91-7359-110-2. 11. s 247 - 267
- Aalberg, Toril; Elvestad, Eiri & Skogerbø, Eli (2015). Demokrati og offentlighet, I: Øyvind Ihlen; Eli Skogerbø & Sigurd Allern (red.), Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon. Universitetsforlaget. ISBN 9788215024585. 2. s 22 - 33
- Elvestad, Eiri; Aalberg, Toril & Skogerbø, Eli (2015). Politisk kommunikasjon i norsk samfunnsvitenskap, I: Øyvind Ihlen; Eli Skogerbø & Sigurd Allern (red.), Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon. Universitetsforlaget. ISBN 9788215024585. 4. s 49 - 63
- Enli, Gunn & Skogerbø, Eli (2015). Personalized campaigns in party-centred politics: Twitter and Facebook as arenas for political communication, In Gunn Enli & Hallvard Moe (ed.), Social Media and Election Campaigns - Key Tendencies and Ways Forward. Routledge. ISBN 978-1-13-893046-9. 6. s 119 - 135
- Ihlen, Øyvind; Skogerbø, Eli & Allern, Sigurd (2015). Introduksjon, I: Øyvind Ihlen; Eli Skogerbø & Sigurd Allern (red.), Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon. Universitetsforlaget. ISBN 9788215024585. Kapittel 1.
- Ihlen, Øyvind; Skogerbø, Eli & Allern, Sigurd (2015). På jakt etter norsk politisk kommunikasjon. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 22(3)
- Karlsen, Rune & Skogerbø, Eli (2015). Candidate campaigning in parliamentary systems: Individualized vs. localized campaigning. Party Politics. ISSN 1354-0688. 21(3), s 428- 439 . doi: 10.1177/1354068813487103
- Skogerbø, Eli; Josefsen, Eva & Ni Bhroin, Niamh (2015). Samepolitikk på dagsordenen, I: Bjørn Bjerkli & Per Selle (red.), Samepolitikkens utvikling. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-48262-3. 10. s 249 - 273
- Skogerbø, Eli & Krumsvik, Arne H. (2015). Newspapers, Facebook and Twitter - Intermedial agenda setting in local election campaigns. Journalism Practice. ISSN 1751-2786. 9(3), s 350- 366 . doi: 10.1080/17512786.2014.950471 Fulltekst i vitenarkiv.
- Skogerbø, Eli & Moe, Hallvard (2015). Twitter på tvers - koblinger mellom journalister og politikere. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 22(3)
- Josefsen, Eva & Skogerbø, Eli (2014). Sámi almmusvuohta: Jagi 2009 sámediggeválgga gokčan mediai. Dieđut. ISSN 0332-7779. (1), s 11- 45
- Skogerbø, Eli & Karlsen, Rune (2014). Mediatisation and regional campaigning in a party centred-system: How and why parliamentary candidates seek visibility. Javnost - The Public. ISSN 1318-3222. 21(2), s 75- 92 . doi: 10.1080/13183222.2014.11009146 Fulltekst i vitenarkiv.
- Enli, Gunn & Skogerbø, Eli (2013). Personalized campaigns in party-centred politics. Information, Communication & Society. ISSN 1369-118X. 16(5), s 757- 774 . doi: 10.1080/1369118X.2013.782330
- Josefsen, Eva & Skogerbø, Eli (2013). An Indigenous Public Sphere? The Media and the 2009 Sámediggi Election Campaign. Arctic Review on Law and Politics. ISSN 1891-6252. (1), s 62- 89
- Karlsen, Rune & Skogerbø, Eli (2013). Candidate campaigning in parliamentary systems: Individualized vs. localized campaigning. Party Politics. ISSN 1354-0688. 21, s 301- 318 . doi: 10.1177/1354068813487103
- Krumsvik, Arne H.; Skogerbø, Eli & Storsul, Tanja (2013). Size, Ownership and Innovation in Newspapers, In Tanja Storsul & Arne H. Krumsvik (ed.), Media Innovations. A Multidisciplinary Study of Change. Nordicom. ISBN 978-91-86523-65-7. Chapter 6. s 93 - 109 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Skogerbø, Eli (2013). Nettet som arena for politisk debatt – etter 22. juli, I: Anders Ravik Jupskås & Anders Ravik Jupskås (red.), Akademiske perspektiver på 22. juli. Akademisk Forlag. ISBN 9788232101313. 18.
- Skogerbø, Eli & Bolin, Göran (2013). Age, generation and the media. Northern Lights: Film & Media Studies Yearbook. ISSN 1601-829X. 11(1), s 3- 14 . doi: 10.1386/nl.11.1.3_2
- Josefsen, Eva & Skogerbø, Eli (2011). Den samiske offentligheten: mediedekningen av sametingsvalgkampen 2009, I: Eva Josefsen & Jo Saglie (red.), Sametingsvalg: velgere, partier, medier. Abstrakt forlag. ISBN 978-82-7935-320-1. 9. s 221 - 251
- Skogerbø, Eli (2011). "Everybody reads the newspaper": Local newspapers in the digital age, In Ilona BIERNACKA-LIGIĘZA & LESŁAW KOĆWIN (ed.), Local and Regional Media in the Democracy and Civil Society Shaping Process. WSZ "EDUKACJA" WE WROCŁAWIU; FUNDACJA ODNOWY ZIEMI NOWORUDZKIEJ. IV. s 363 - 379
- Skogerbø, Eli (2011). Telesektoren – teknologisk revolusjon, regulatorisk kapitulasjon?, I: Dag Harald Claes & Per Kristen Mydske (red.), Forretning eller fordeling? Reform av offentlig nettverkstjenester. Universitetsforlaget. ISBN 9788215014142. Kapittel 3.
- Skogerbø, Eli & Winsvold, Marte Slagsvold (2011). Audiences on the move? Use and assessment of local print and online newspapers. European Journal of Communication. ISSN 0267-3231. 26(3), s 214- 229 . doi: 10.1177/0267323111413112
- Azungi, Carol Dralega; Due, Beathe & Skogerbø, Eli (2010). Community Re-Engagement of Youth: eParticipation Realities in Uganda and Norway. Information Technologies & International Development. ISSN 1544-7529. 6(1), s 94- 108
- Eide, Martin; Skogerbø, Eli & Syvertsen, Trine (2008). Medier og samfunn - en introduksjon, I: Martin Eide (red.), Medievitenskap. Medier - institusjoner og historie. 2. utgave. Fagbokforlaget. ISBN 9788245005912. 1. s 13 - 22
- Skogerbø, Eli (2008). Nettdebatter og anonymitet, I: Arne Jensen (red.), ”…den som tek avgjerd om innhaldet i mediet”. Norsk redaktørforening. Del D nettet. s 68 - 72
- Skogerbø, Eli & Syvertsen, Trine (2008). Medieøkonomi og informasjonssamfunnet, I: Martin Eide (red.), Medievitenskap. Medier - institusjoner og historie. 2. utgave. Fagbokforlaget. ISBN 9788245005912. 7. s 113 - 134
- Skogerbø, Eli & Winsvold, Marte (2008). Nettet som debattarena, I: Gunn Enli & Eli Skogerbø (red.), Digitale dilemmaer. Nye medieformer, nye utfordringer. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205384125. kapittel 3. s 39 - 60
- Skogerbø, Eli (2006). MODINET - Challenges and achievements. Tidsskriftet Politik. ISSN 1604-0058. 9(2)
- Skogerbø, Eli & Storsul, Tanja (2004). Teleliberaliseringen - virkninger og vilkår for kommuner og næringsliv. Plan: Tidsskrift for samfunnsplanlegging, byplan og regional utvikling. ISSN 0805-083X. (6), s 50- 55
- Skogerbø, Eli & Syvertsen, Trine (2004). Towards an information society? The value of media production and consumption. Javnost - The Public. ISSN 1318-3222. 11(1), s 45- 60
- Skogerbø, Eli (2003). Mediene og det samiske samfunnet: Stereotypier og identitetskonflikter, I: Bjørn Bjerkli & Per Selle (red.), Samer, makt og demokrati. Sametinget og den nye samiske offentligheten. Gyldendal Akademisk. ISBN 82-05-30773-3. Kap. 14. s 361 - 397
- Skogerbø, Eli (2001). Fra Televerket til Telenor, I: Bent Sofus Tranøy & Øyvind Østerud (red.), Den fragmenterte staten : reformer, makt og styring. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-28116-5. Kapittel. s 364 - 388
- Skogerbø, Eli (2001). Sami Media - Identity Projects in a Changing Society, In Karen Ross (ed.), Black Marks: Minority Ethnic Audiences and Media. Ashgate. ISBN 0-7546-1425-5. s 157 - 175
- Skogerbø, Eli (2000). Konflikt eller kuriosa? Om representasjon av den samiske minoriteten i majoritetsmedier i Norge. Nordicom Information. ISSN 0349-5949. 22(3-4), s 65- 75
- Skogerbø, Eli; Ihlen, Øyvind; Kristensen, Nete Nergaard & Nord, Lars W. (ed.) (2021). Power, communication, and politics in the Nordic countries. Nordicom. ISBN 978-91-88855-28-2. 396 s.
- Skogerbø, Eli & Kunelius, Risto (ed.) (2017). Political communication in networked societies. Intellect Ltd.. ISBN 9771601829000. 169 s.
- Bruns, Axel; Enli, Gunn; Skogerbø, Eli; Larsson, Anders Olof & Christensen, Christian (2016). The Routledge Companion to Social Media and Politics. Routledge. ISBN 9781138860766. 538 s.
- Ihlen, Øyvind; Skogerbø, Eli & Allern, Sigurd (red.) (2015). Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon. Universitetsforlaget. ISBN 9788215024585. 368 s.
- Enli, Gunn & Skogerbø, Eli (red.) (2008). Digitale dilemmaer. Nye medieformer, nye utfordringer. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205384125. 165 s.
- Bakøy, Eva; Syvertsen, Trine; Hagen, Ingunn; Langestrand, Ingrid & Skogerbø, Eli (2001). Sjekking på TV . Offentlig ydmykelse eller bare en lek? En studie av Reisesjekken - programformat, deltakere, produsenter, sponsorer og publikum. UniPub Forlag. ISBN 82-7477-056-0. 273 s. Vis sammendrag
- Ni Bhroin, Niamh & Skogerbø, Eli (2020). Indigenous participation in media production: the case of Giddajohtin..
- Skogerbø, Eli & Larsson, Anders Olof (2019). Comparing Twitter and Instagram as platforms for party leader communication – Findings from the 2017 Norwegian election.
- Larsson, Anders Olof & Skogerbø, Eli (2018). Crossing over? Parties and politicians on Twitter and Instagram.
- Ni Bhroin, Niamh & Skogerbø, Eli (2018). #NRK Rein: Exploring a mainstream and multi-platform Indigenous Media production by a Public Service Broadcaster as a Media Innovation.
- Skogerbø, Eli (2018). Har Sverige fått "norske tilstander"?, I: Lars Nord; Marie Grusell; Niklas Bolin & Kajsa Falasca (red.), Snabbtänkt. Mittuniversitetet. 8 Utland. s 132 - 132
- Skogerbø, Eli & Kunelius, Risto (2017). Introduction - political communication in networked societies. Northern Lights: Film & Media Studies Yearbook. ISSN 1601-829X. 15, s 3- 13
- Kalsnes, Bente; Skogerbø, Eli & Aalberg, Toril (2016). The power of likes: Social media logic and political communication. Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Larsson, Anders Olof & Skogerbø, Eli (2016). Out with the Old, In with the New? Perceptions of social (and other) media by local and regional Norwegian politicians.
- Ihlen, Øyvind; Skogerbø, Eli & Allern, Sigurd (2015). Konklusjon, I: Øyvind Ihlen; Eli Skogerbø & Sigurd Allern (red.), Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon. Universitetsforlaget. ISBN 9788215024585. Kapittel 24. s 298 - 304
- Larsson, Anders Olof & Skogerbø, Eli (2015). Out With the Old, In With the New? Perceptions Of Social Media By Local And Regional Norwegian Politicians.
- Skogerbø, Eli (2015). Broadcasting: Regulation, In James D. Wright (ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences(Second Edition). Elsevier. ISBN 978-0-08-097087-5. Broadcasting. s 859 - 863
- Fuglerud, Kristin Skeide; Skogerbø, Eli; Herstad, Jo & Hellman, Riitta (2014). Inclusive design of ICT: The challenge of diversity. Vis sammendrag
- Larsson, Anders Olof; Kalsnes, Bente; Moe, Hallvard; Skogerbø, Eli & Enli, Gunn (2013). Twitter Use during the 2013 Norwegian Elections – Some Initial Insights.
- Skogerbø, Eli; Josefsen, Eva & Ni Bhroin, Niamh (2013). Minority media: policy implications of disruptive change.
- Skogerbø, Eli & Krumsvik, Arne H. (2013). Newspapers, Facebook and Twitter – intermedial agenda-setting in the Norwegian 2011 election.
- Enli, Gunn & Skogerbø, Eli (2012). A New Device in the Toolbox The Role of Social Media in Norwegian Election Campaigns.
- Karlsen, Rune & Skogerbø, Eli (2012). “You have to be visible” Candidate Communication in the 2009 Norwegian Election Campaign.
- Krumsvik, Arne Håskjold; Skogerbø, Eli & Storsul, Tanja (2012). Size, ownership and innovation in newspapers.
- Josefsen, Eva & Skogerbø, Eli (2011). Indigenous democracy – media use and media coverage of the 2009 Sami parliamentary election campaign.
- Karlsen, Rune & Skogerbø, Eli (2010). Centralized Campaign Communication: Candidate Campaign Focus and Communicative Platforms in the Norwegian 2009 Election Campaign.
- Skogerbø, Eli & Winsvold, Marte (2008). Arenas for participation and debate in the local public sphere – audiences and local newspapers on paper and on the web.
- Skogerbø, Eli (2007, 04. september). Allmennkringkasting for fall?. Klassekampen.
- Skogerbø, Eli (2007, 04. juli). Anken fører neppe fram. Klassekampen.
- Skogerbø, Eli (2007, 07. mai). Dette er noen av resultatene som kommer frem i et omfattende - ...forskningsprosjekt kalt «IKT og lokaldemokratiet» (ILD). Nationen.
- Skogerbø, Eli (2007). «Gamle» medier lever. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
- Skogerbø, Eli (2007, 09. september). Lokalt på riks. Dagbladet.
- Skogerbø, Eli (2007, 19. oktober). Seerne svikter lokale tv-kanaler. Adresseavisen.
- Skogerbø, Eli (2007, 08. mai). Teknologihjelp for lokaldemokratiet. Klassekampen.
- Skogerbø, Eli (2007, 02. august). Wall Street Journal mot usikker framtid - Rupert Murdoch utvider igjen. Dagsavisen.
- Skogerbø, Eli & Winsvold, Marte (2007). Lærer seg debatt på nettet. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
- Aaker, Jeppe Lund & Skogerbø, Eli (2006). Råderetten i den interaktive kultur- og opplevelsesindustrien : - et studium av vilkårene for norsk data- og videospillproduksjon.
- Mundal, Siv Britt & Skogerbø, Eli (2006). Mediepolitiske aspekter ved digitaliseringen av allmennkringkastingen i Norge.
- Skogerbø, Eli (2006). IKT og lokaldemokratiet: delresultater og nye utfordringer*.
- Skogerbø, Eli (2005). ICT and local democracy.
- Redzepi, Seila & Skogerbø, Eli (2004). Interactivity and transformation of television audiences.
- Skogerbø, Eli (2004). Hva er konvergens? Bakgrunn for konvergensutviklingen.
- Skogerbø, Eli (2004). IKT og lokaldemokratiet.
- Skogerbø, Eli (2004). IKT og lokaldemokratiet - presentasjon av et forskningsprosjekt.
- Skogerbø, Eli (2004). Political and Economical Aspects of Internet Governance.
- Skogerbø, Eli (2004). Politisk styring og regulering i en mediestyrt hverdag.
- Skogerbø, Eli (2004). Why does ICT-policy matter?.
- Skogerbø, Eli (2003, 26. juli). Om TV2s oppkjøp av Kanal 4. [Radio]. NRK Nyheter.
- Skogerbø, Eli (2003, 13. november). Om prisutvikling på teletjenester. [Radio]. NRK.
- Storsul, Tanja & Skogerbø, Eli (2003). Konsekvenser av teleliberaliseringen.
- Skogerbø, Eli & Storsul, Tanja (2003). Telesektoren i endring.
- Skogerbø, Eli (2002). Mediekontroll i etermedier.
- Skogerbø, Eli (2002). Omdanning av telesektoren - fra offentlig tjenesteyting til markedsstyring. Vis sammendrag
- Skogerbø, Eli (2001). Broadcasting: regulation, In Neil J. Smelser & Paul B Baltes (ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Elsevier. ISBN 0-08-043076-7. s 1373 - 1378
- Skogerbø, Eli (2001). Mediene og det samiske samfunnet: stereotypier og identitetskonflikter.
- Skogerbø, Eli (2000). Allmennkringkastingens samiske tilbud.
Publisert 19. sep. 2008 12:40
- Sist endret 31. mars 2020 09:02