Yngvar Kjus

Førsteamanuensis
Bilde av Yngvar Kjus
English version of this page
Mobiltelefon +47-92084733
Rom 309
Brukernavn
Besøksadresse ZEB-bygningen Sem Sælands vei 2 A

Førsteamanuensis innen musikk og medier.

Ledet nylig forskningsprosjektet Music on demand: Økonomi og opphavsrett i en digitalisert kultursektor (MUSEC), som var finansiert gjennom KULMEDIA-programmet til Norges forskningsråd fra 2018 til 2021. 

Siste bokprosjekt: Live and Recorded: Music Experience in the Digital Millennium.

Faglige interesser

  • populærmusikk
  • musikkmedier
  • musikkbransje
  • mediert opplevelse
  • teknologi
  • kulturpolitikk
  • opphavsrett

Bakgrunn

Mitt forskningfokus er musikkformidling via digitale medier. Jeg var postdoktor i forskningsprosjektet Sky & Scene som undersøkte utviklingstrekk i live og mediert musikk i samtidens musikkultur. PhD-arbeidet handlet om flermedial medieproduksjon. Arbeidserfaring i perioden 2008-2012: Seniorrådgiver i Kulturrådets FOU-avdeling, rådgiver i Medietilsynet og medieanalytiker i NRK.  

Undervisning

  • MUS2531/4531 Musikk og medier
  • MUS2325 Musikklivet og musikkbransjen
  • MUS2500/4500 Music and copyright
  • MEVIT1110 Audiovisual aesthetics
  • ARB1402 Kultur- og kunnskapsbransjer
  • EXFAC03-MVIT Kommunikasjon og mediering
  • MA-veiledning

Utmerkelser

Article of the Year i European Journal of Communication

Emneord: Populærmusikk, Musikkmedier, Musikkbransje, Mediert opplevelse, Teknologi, Kulturpolitikk

Publikasjoner

  • Kjus, Yngvar (2021). License to stream? A study of how rights-holders have responded to music streaming services in Norway. The International Journal of Cultural Policy. ISSN 1028-6632.
  • Kjus, Yngvar (2021). Twists and turns in the 360 deal: Spinning the risks and rewards of artist–label relations in the streaming era. European Journal of Cultural Studies. ISSN 1367-5494. doi: 10.1177/13675494211044731.
  • Kjus, Yngvar (2019). The Use of Copyright in Digital Times: A Study of How Artists Exercise Their Rights in Norway. Popular music and society. ISSN 0300-7766. doi: 10.1080/03007766.2019.1698206. Fulltekst i vitenarkiv
  • Danielsen, Anne; Kjus, Yngvar & Kraugerud, Emil (2018). Gendered patterns in music mediation: a study of male and female performers at the Øya festival using multiple data sources. Poetics. ISSN 0304-422X. doi: 10.1016/j.poetic.2018.09.002. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjus, Yngvar (2017). Harmonious or out of Tune: Cooperation between the Television Industry and the Music Business in Talent Contests of the 2000s. Media, Culture and Society. ISSN 0163-4437. 39(7), s. 1011–1026. doi: 10.1177/0163443716686671.
  • Danielsen, Anne & Kjus, Yngvar (2017). The Mediated Festival: Live Music as Trigger of Music Streaming and Social Media Engagement. Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies. ISSN 1354-8565. 25(4), s. 714–734. doi: 10.1177/1354856517721808. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjus, Yngvar (2016). Reclaiming the Music: The Power of Local and Physical Music Distribution in the Age of Global Online Services. New Media & Society. ISSN 1461-4448. 18(9), s. 2116–2132. doi: 10.1177/1461444815580414. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjus, Yngvar & Danielsen, Anne (2016). Live Mediation. Performing Concerts Using Studio Technology. Popular Music. ISSN 0261-1430. 35(3), s. 320–337. doi: 10.1017/S0261143016000568. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjus, Yngvar (2016). Musical Exploration via Streaming Services: The Norwegian Experience. Popular Communication - The International Journal of Media and Culture. ISSN 1540-5702. 14(3), s. 127–136. doi: 10.1080/15405702.2016.1193183. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjus, Yngvar & Danielsen, Anne (2014). Live Islands in the Seas of Recordings: The Music Experience of Visitors at the Øya Festival. Popular music and society. ISSN 0300-7766. 38(5), s. 660–679. doi: 10.1080/03007766.2014.929322. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjus, Yngvar (2011). New Industry Dynamics: Lessons from Reality TV in Norway. I Kraidy, Marwan M. & Sender, Katherine (Red.), The Politics of Reality Televison: Global Perspectives. Routledge. ISSN 9780415588256. s. 161–176.
  • Kjus, Yngvar (2011). Folk ser mer på nett-tv. Hvorfor burde vi bry oss? Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 2011(1), s. 68–73.
  • Sundet, Vilde Schanke & Kjus, Yngvar (2010). Medienes selvopptatthet. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 17(1), s. 77–83.
  • Kjus, Yngvar (2009). Idolizing and Monetizing the Public: The Production of Celebrities and Fans, Representatives and Citizens in Reality TV. International Journal of Communication. ISSN 1932-8036. s. 277–300.
  • Kjus, Yngvar (2009). Impact of prestige programs on production practices : the case of crossmedia and audience participation in public service organizations. Journal of Media Practice. ISSN 1468-2753. 10(2&3), s. 167–184.
  • Kjus, Yngvar (2009). Collaborative Reproduction of Attraction and Performance: The Case of the Reality Show Idols. I Moran, A (Red.), TV Formats Worldwide: Localizing Global Programs. Intellect Ltd.. ISSN 1841503061. s. 113–128.
  • Kjus, Yngvar (2009). Everyone needs idols : realitiy television and transformations in media structure, production and output. European Journal of Communication. ISSN 0267-3231. 24(3), s. 287–304. doi: 10.1177/0267323109336758.
  • Kjus, Yngvar (2008). Kampen om oppmerksomheten, Fjernsyn i digitale omgivelser : kringkastingens møte med nye medier. IJ-forlaget. s. 67–86.
  • Kjus, Yngvar (2007). Ideals and Complications in Audience Participation for PSM. Open Up or Hold Back? Gregory Ferrell Lowe, Jo Bardoel (red.) From Public Service Broadcasting to Public Service Media. Nordicom. s. 135–150.
  • Kjus, Yngvar (2007). Publikumsdeltagelse i tverrmedial programproduksjon, På tværs af medierne. Forlaget Ajour. s. 105–128.
  • Kjus, Yngvar (2006). Vulgært og virtuost, Humor i mediene. Cappelen Damm Akademisk. s. 159–181.
  • Kjus, Yngvar & Kaare, Birgit Hertzberg (2006). Humor, medier og mennesker, Humor i mediene. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 82-02-25756-5. s. 13–35.
  • Kjus, Yngvar (2006). Når publikum blir produsenter : deltakelse i det kommersielle underholdningsformatet Idol. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 13(3), s. 220–241.
  • Kaare, Birgit Hertzberg & Kjus, Yngvar (2006). Humor, medier og mennesker. I Kjus, Yngvar & Kaare, Birgit Hertzberg (Red.), Humor i mediene. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-25756-9. s. 13–35.
  • Kjus, Yngvar (2005). Karnevalets formspråk i humor-TV. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 12(3), s. 214–233.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kjus, Yngvar (2018). Live and Recorded: Music Experience in the Digital Millennium. Palgrave Macmillan. ISBN 978-3-319-70367-1. 184 s.
  • Kjus, Yngvar & Kaare, Birgit Hertzberg (2006). Humor i mediene. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-25756-9. 256 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kjus, Yngvar (2021). Strømming gjør det vanskeligere å lykkes i musikkbransjen enn noensinne. [Internett]. www.hf.uio.no/imv/forskning/aktuelt.
  • Kjus, Yngvar (2021). Har internett gjort det vanskeligere å lykkes i musikkbransjen? [Radio]. NRK P2 - Studio 2.
  • Kjus, Yngvar; Hagen, Anja Nylund; Torvund, Olav & Maasø, Arnt (2021). Musikk, opphavsrett og internett.
  • Kjus, Yngvar & Spilker, Hendrik Storstein (2021). Liveness in deadly times: How artists in Norway explored the expressive potential of live-streamed concerts at the face of Covid-19 .
  • Kjus, Yngvar (2021). Comparing the platforms of cultural production: Music, film, games (Contribution to panel: Helping the fish to see the water: Doing comparative and cross-media industry research).
  • Kjus, Yngvar & Brøvig-Hanssen, Ragnhild (2021). Møter med teknologi: Kvinnelige skaperes utforsking av DAWs.
  • Kjus, Yngvar (2021). Transformations in the creative roles and modes of music production.
  • Kjus, Yngvar (2021). Collective musicking on DAW platforms?
  • Kjus, Yngvar & Spilker, Hendrik Storstein (2020). Redaktører for spesialnummer om musikk og medier. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 27(3). doi: 10.18261/ISSN.0805-9535-2020-03-01.
  • Kjus, Yngvar & Spilker, Hendrik Storstein (2020). Introduksjon til seminar om musikk og medier i den digitale tiden.
  • Kjus, Yngvar (2020). Vil ha opphavsretten ut av lukkede rom. [Fagblad]. Ballade.no.
  • Kjus, Yngvar (2020). The record contract in flux: Developments in the agreements of artist and label in the time of music streaming.
  • Spilker, Hendrik Storstein; Kjus, Yngvar & Kiberg, Håvard (2020). Nødløsninger med langtidsvirkninger? Artisters og konsertarrangørers erfaringer med strømmekonserter.
  • Kjus, Yngvar & Spilker, Hendrik Storstein (2020). Lyden av digitalisering: Preludium om musikk og medier. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 27(3), s. 1–10.
  • Spilker, Hendrik Storstein; Kjus, Yngvar & Kiberg, Håvard (2020). Nødløsninger med langtidsvirkninger? Artisters og konsertarrangørers erfaringer med direktestrømmete "koronakonserter".
  • Kjus, Yngvar & Hagen, Anja Nylund (2020). Music on (and in) demand: Negotiating and competing in streaming.
  • Kjus, Yngvar & Hagen, Anja Nylund (2019). Musikkbransjen i strømmetiden.
  • Kjus, Yngvar & Brøvig-Hanssen, Ragnhild (2019). Med opphavsrett på studieplanen. [Fagblad]. Ballade.no.
  • Kjus, Yngvar; Brøvig-Hanssen, Ragnhild; Askerøi, Eirik; Hartung, Mike; Wergeland Juell, Magnus & Karoliussen, Sara (2019). Musikkprodusentens rolle.
  • Kjus, Yngvar (2019). Is streaming streamlining copyright in music? .
  • Kjus, Yngvar (2018). Musical negotiations: How singer-songwriters relate to economy and copyright in digital times.
  • Kjus, Yngvar (2018). Kontemporære medier og fremveksten av nye musikalske sjangere.
  • Kjus, Yngvar (2018). Boklansering: Live and Recorded: Music Experience in the Digital Millennium.
  • Kjus, Yngvar (2018). Music on demand: Economy and copyright in a digitised cultural sector.
  • Kjus, Yngvar (2018). How to make money in music in the digital age?
  • Kjus, Yngvar (2018). Negotiating streaming rights: A study of the contracts and negotiations underlying the music streaming economy .
  • Kjus, Yngvar (2018). The use of copyright in digital times: A study of how singer-songwriters exercise their rights in evolving music markets.
  • Kjus, Yngvar (2017). Music Experience in the Intersection of Concerts and Archives.
  • Kjus, Yngvar (2017). Music experience in the digital millennium.
  • Kjus, Yngvar (2017). Producing consumption: Facilitating musical immersion across online and offline media.
  • Kjus, Yngvar (2017). Paneldebatt: Brave New World – med SoMe som våpen.
  • Kjus, Yngvar (2017). Instituttleiar Arne H. Krumsvik i samtalar om media og samfunn: Yngvar Kjus om Idol, X Factor, The Voice og The Stream. [Internett]. https://krumsvik.podbean.com/e/yngvar-kjus-om-idol-x-factor-.
  • Kjus, Yngvar (2017). Dur eller moll for norsk musikk? Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
  • Kjus, Yngvar (2016). Live and Recorded. Creations of Stage and Studio.
  • Kjus, Yngvar (2016). Strømming = markedsføring eller inntekter? Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
  • Øgrim, Tellef & Kjus, Yngvar (2016). Musikkmaskinene kvesser sine algoritmer. [Fagblad]. Ballade.no.
  • Kjus, Yngvar (2016). Festivalopplevelser i den digitale tiden - nye muligheter for musikkformidlere?
  • Kjus, Yngvar (2016). Live and Recorded: Music Experience in the Digital Environment.
  • Kjus, Yngvar (2016). Hvordan spille konsert i laptopens tidsalder? Musikkmagasinet Ballade. ISSN 0805-5041.
  • Danielsen, Anne; Maasø, Arnt; Hagen, Anja Nylund & Kjus, Yngvar (2016). Clouds & Concerts summarised.
  • Kjus, Yngvar (2015). Konsertopplevelser i digitale omgivelser.
  • Kjus, Yngvar (2014). Sky og scene: Endringer i musikkformidlingen.
  • Kjus, Yngvar (2014). Festivaler i en strømmeverden. ballade.no.
  • Kjus, Yngvar (2014). Who needs a middleman? Transformations in local music distribution in the age of global online services.
  • Kjus, Yngvar (2013). Strukturendringer i musikkindustrien: Å navigere i digitale omgivelser.
  • Kjus, Yngvar (2013). Hva er musikkens verdi? Masterbloggen.
  • Kjus, Yngvar (2013). Festival! Mellom rølp, kultur og næring. Studia Musicologica Norvegica. ISSN 0332-5024. 39, s. 145–148.
  • Kjus, Yngvar (2013). Kulturpolitikkens nytale. Prosa - tidsskrift for skribenter. ISSN 0805-276X.
  • Kjus, Yngvar (2013). The Use of Editorial Playlists: The WiMP Case.
  • Kjus, Yngvar & Hagen, Anja Nylund (2013). Playlists as phenomenon and analysis of editorial playlists, Playlists use as strategic personalization.
  • Kjus, Yngvar (2012). Konsertopplevelser i den digitale alderen.
  • Kjus, Yngvar (2008). Historisk humorist. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Kjus, Yngvar (2007). Kamp om kommersialisme i NRK. Vox publica. ISSN 1504-5927.
  • Kjus, Yngvar (2007). TV i flermediale mediehus : forskyvninger i autonomi og estetikk.
  • Kjus, Yngvar (2007). Cross media events.
  • Kjus, Yngvar (2006). Event production: Managing the multiple mediations of Idol.
  • Kjus, Yngvar (2006). Formatting the live.
  • Kjus, Yngvar (2006). Nye medier - gammel kringkasting.
  • Kaare, Birgit Hertzberg & Kjus, Yngvar (2006). Experimental Television Humour in Norway.
  • Kjus, Yngvar (2009). Event media: television production crossing media boundaries. Unipub forlag. ISSN 0806-3222.
  • Kjus, Yngvar (2009). Event media : television production crossing media boundaries. Faculty of Humanities, University of Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 4. feb. 2016 08:42 - Sist endret 20. sep. 2021 13:40