Anne Golden

Anne Golden is Professor of Norwegian as a Second language and was research leader for theme 1 at the Center of Multilingualism in Society across the Lifespan at the Department of Linguistics and Scandinavian Languages, University of Oslo, Norway from 2013-2019.
My main field of research is literacy in a second language, with a focus on vocabulary and in particular metaphors as well as studies of Identity in migrant narratives, transfer studies and the use of learner corpora in research. I have published articles and books in all these disciplines.
Publications
Golden, Anne; Jarvis, Scott & Tenfjord, Kari (eds.) (2017). Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus.. Multilingual Matters. ISBN 978-1-78309-876-7. 280 p.
Bagga-Gupta; Sangeeta; Golden, Anne; Holm, Lars; Laursen, Helle Pia; Pitkänen-Huhta, Anne (eds) (2019) Reconceptualizing Connections between Language, Literacy and Learning. Springer ISBN print 978-3-030-26993-7, online 978-3-030-26994-4, 279 p.
- Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2020). «Kanskje for høgt utdanna europearar på spor 3»: lærerkommentarer fra en spørreundersøkelse om "Det felles europeiske rammeverket". NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 36(2), s 101- 127 Full text in Research Archive. Show summary
- Golden, Anne; Opsahl, Toril & Tonne, Ingebjørg (2020). “One, two, many = one too many?” Conceptualizations of mother tongue.. Oslo Studies in Language (OSLa). ISSN 1890-9639. 11(2), s 135- 157 . doi: 10.5617/osla.8494 Full text in Research Archive. Show summary
- Bagga-Gupta, Sangeeta; Laursen, Helle Pia & Golden, Anne (2019). Bridging Language, Literacy and Learning, In Sangeeta Bagga-Gupta; Anne Golden; Lars Holm; Helle Pia Laursen & Anne Pitkanen-huhta (ed.), Reconceptualizing Connections between Language, Literacy and Learning. Springer Nature. ISBN 978-3-030-26993-7. Kap 1. s 15 - 32
- Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2019). Læreroppfatninger om Det felles europeiske rammeverket – en nettbasert spørreundersøkelse. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. (2), s 41- 64 Full text in Research Archive. Show summary
- Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2019). Language Learning and Literacy: The Multilingual Subject in Narratives of Older Immigrant Refugee Women, In Sangeeta Bagga-Gupta; Anne Golden; Lars Holm; Helle Pia Laursen & Anne Pitkanen-huhta (ed.), Reconceptualizing Connections between Language, Literacy and Learning. Springer Nature. ISBN 978-3-030-26993-7. Kap 13. s 253 - 276
- Golden, Anne & Magnusson, Ulrika (2019). Nyere forskningsresultater på andrespråksskriving i Norge og Sverige med særlig vekt på andrespråkselevers skriving i skolefagene. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 13(1), s 1- 23 . doi: 10.5617/adno.6475 Full text in Research Archive.
- Golden, Anne (2018). Utvikling av ordforrådet på et andrespråk, I: Ann-Kristin Helland Gujord & Gunhild Tveit Randen (red.), Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202584702. kap 7. s 190 - 213
- Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2018). A1, A2, B1 ... - "den nye tellemåten" på språklæringsfeltet, I: Anne Marit Vesteraas Danbolt; Gunhild Tomter Alstad & Gunhild Tveit Randen (red.), Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-2350-3. Kapittel 12. s 237 - 260
- Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). Snakke med ved? Snakke med maskin? Voksne flyktningers narrativer om norskopplæring. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 12(3), s 1- 24 . doi: 10.5617/adno.5916 Full text in Research Archive.
- Golden, Anne (2017). Emotions Negotiated in L2 Texts: A Corpus Study of Written Production by Adult Learners on a Norwegian Test, In Anne Golden; Scott Jarvis & Kari Tenfjord (ed.), Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus.. Multilingual Matters. ISBN 978-1-78309-876-7. Kap 8. s 188 - 230
- Golden, Anne (2017). Ord i Nord. Forskning på ordforråd, ordbruk og ordlæring i et andrespråksperspektiv i Norden, I: Emma Sköldberg; Maia Andréasson; Henrietta Adamsson Eryd; Filippa Lindahl; Sven Lindström; Julia Prentice & Malin Sandberg (red.), Svenskans beskrivning. Förhandlingar vid trettiofemte sammankomsten Göteborg 11–13 maj 2016. Institutionen för svenska språket. ISBN 978-91-87850-64-6. Artikkel. s 1 - 17
- Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Tenfjord, Kari (2017). Evaluation of Texts in Tests, or: Where is the Dog Buried?, In Anne Golden; Scott Jarvis & Kari Tenfjord (ed.), Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus.. Multilingual Matters. ISBN 978-1-78309-876-7. Kapittel 9. s 231 - 271
- Golden, Anne (2015). ASK-korpuset gjør andrespråksforskningen enda morsommere. Men hva gjør voksne innlærere med verbet gjøre i ASK?. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. [31](1/2), s 77- 120
- Golden, Anne & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2015). Forskning på andrespråksskriving i Skandinavia, med vekt på de norske studiene, I: Anne Golden & Elisabeth Selj (red.), Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-48966-3. Kapittel 13. s 231 - 250
- Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2015). Coon Valley Norwegians Meet Norwegians from Norway: Language, Culture and Identity among Heritage Language Speakers in the U.S., In Janne Bondi Johannessen & Joseph C. Salmons (ed.), Germanic heritage languages in North America: Acquisition, attrition and change. John Benjamins Publishing Company. ISBN 9789027234988. Kapittel. s 323 - 358
- Golden, Anne & Monsen, Marte (2015). Vurdering av tekster skrevet til norskprøvene for voksne, I: Anne Golden & Elisabeth Selj (red.), Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-48966-3. Kap 11. s 201 - 216
- Golden, Anne & Tenfjord, Kari (2015). Tverrspråklig innflytelse i skriftlige innlærertekster, I: Anne Golden & Elisabeth Selj (red.), Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-48966-3. Kap 10. s 183 - 199
- Golden, Anne & Friberg, Jon Horgen (2014). Norges største innvandrergruppe: Historien om migrasjon fra Polen til Norge og om andrespråkskorpuset ASK. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. (2), s 11- 23
- Golden, Anne & Tenfjord, Kari (2014). Møte mellom polsk og norsk i Norge. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 30(2), s 5- 9 Full text in Research Archive.
- Bagga-Gupta, Sangeeta; Golden, Anne; Holm, Lars; Laursen, Helle Pia & Pitkanen-huhta, Anne (ed.) (2019). Reconceptualizing Connections between Language, Literacy and Learning. Springer Nature. ISBN 978-3-030-26993-7. 286 s.
- Golden, Anne; Jarvis, Scott & Tenfjord, Kari (ed.) (2017). Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus.. Multilingual Matters. ISBN 978-1-78309-876-7. 280 s.
- Golden, Anne & Selj, Elisabeth (red.) (2015). Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-48966-3. 255 s.
- Golden, Anne (2014). Ordforråd, ordbruk og ordlæring. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205455290.
- Golden, Anne; Mac Donald, Kirsti & Ryen, Else (2014). Norsk som fremmedspråk Grammatikk. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02317-5. 302 s.
- Garbacz, Piotr; Golden, Anne; Opsahl, Toril; Solarek-Gliniewicz, Magdalena; Svennevig, Jan; Szymanska, Oliwia & Urbanik, Pawel Kazimierz (2021). Hva hemmer og fremmer kommunikasjon mellom nordmenn og polakker?. Utrop - Norges første flerkulturelle avis.
- Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2020). Metaphors of language by Creole and French speakers in Reunion Island.
- Golden, Anne & Szymanska, Oliwia (2020). Do Polish students grasp the point in Norwegian? An extended study on students’ comprehension of everyday metaphorical expressions. Revisited..
- Opsahl, Toril & Golden, Anne (2020). Limited by stereotypes? Learning Norwegian as a Pole.
- Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2020). Do Polish students grasp the point in Norwegian? A study on students’ comprehension of everyday metaphorical expressions from two conceptual metaphors..
- Golden, Anne (2019, 02. oktober). Forskere skeptisk til Sanners språkkrav. Khrono.
- Golden, Anne (2019). Når andrespråket er norsk og innlæreren er student.
- Golden, Anne (2019). Voksne akademikere og språklæring.
- Golden, Anne & Monsen, Marte (2019). Picture prompts in writing exams: assets or restraints..
- Golden, Anne; Nøklestad, Anders & Johansson, Sofie (2019). The vocabulary of the Nordic heritage speakers in the US. An attempt of categorization.
- Golden, Anne & Opsahl, Toril (2019). Den minoritetsspråklege situasjonen i Noreg i eit andrespråksperspektiv. Mål og makt. ISSN 0332-7744. 172(3), s 42- 45
- Golden, Anne & Opsahl, Toril (2019). Norsk er norsk og polsk er polsk «and never the twain shall meet»? En studie av kommunikasjon blant polakker i Norge.
- Golden, Anne; Opsahl, Toril; Tonne, Ingebjørg; van der Walt, Christa & Xeketwana, Simthembile (2019). Panel 5: Multilingualism: Learning, Globalization, Social Justice – Focus on Education and Research.
- Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2019). "I Kongo er vi sånn flerspråklige". Fixity and fluidity in linguistic biographies narrated by Congolese migrants in Norway.
- Golden, Anne & Szymanska, Oliwia (2019). Blir polske norskstudenter vippet av pinnen av norske metaforer. En studie av polske studenters forståelse av norske hverdagslige metaforiske uttrykk..
- Golden, Anne & Szymanska, Oliwia (2019). Hverdagslivets metaforer.
- Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2019). Troll i ord. Arbeid med ordforråd og ordoppbygging i skolen..
- Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2019). Word Magic. Working with Words and Word Construction in School..
- Opsahl, Toril & Golden, Anne (2019). Second-language communication in workplace settings – the case of Polish migrants in Norway.
- Golden, Anne (2018). Crossing borders, writing texts, being evaluated. Students with text norms from the East and South writing in the West and North.
- Golden, Anne (2018). Tekstproduksjon og tekstvurdering i norsk som andrespråk.
- Golden, Anne (2018). Verb – den viktigste og morsomste ordklassen?.
- Golden, Anne; Jensen, Bård Uri; Kulbrandstad, Lars Anders & Tenfjord, Kari (2018). Lange tekster, lange setninger og lange ord – en suksessoppskrift for språkprøver?.
- Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2018). Conceptualization of Language Learning in the CEFR.
- Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2018). Evaluation of L2 texts when errors have been corrected: What borders are left?.
- Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Tenfjord, Kari (2018). På spor av en tapt hund – Om samarbeid, dyr og andrespråksskriving.
- Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). A la rue, à l'école et entre amis. L'usage du créole dans le passé et à présent présenté dans des récits autobiographiques des Guadeloupéens de la génération 68.
- Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). «C’est un blasphème de parler le créole.» Metaphors of Creole by speakers from Reunion Island.
- Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). "Jeg ville overlevd i jungelen hvis jeg traff en norsk misjonær" Aktørskap og humor i samtaler om norsklæring.
- Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). Talerfokuserte tilnærminger i andrespråksforskningen.
- Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2018). Ordmanøvrering i Oslo-skolen.
- Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2018). "Jeg som har studert lingvistikk, måtte gå i klasse med analfabeter". Narrativer fra norskopplæring..
- Tonne, Ingebjørg & Golden, Anne (2018). Lesesatsning for lærere i Osloskolen: mulige suksesskriterier. Show summary
- Golden, Anne (2017). Andrespråket og andrespråksinnlæreren – refleksjoner med utgangspunkt i forskning..
- Golden, Anne (2017). Andrespråkslæring i et livsløpsperspektiv: Utfordringer og gleder..
- Golden, Anne (2017). Andrespråkslæring og deltagelse i samfunnet i et livsløpsperspektiv.
- Golden, Anne (2017). Family matters: Conversations with mothers - as learners and as teachers.
- Golden, Anne (2017). Om metaforer og følelsesuttrykk i norsk og mulig transfer fra polsk til norsk.
- Golden, Anne (2017). Ord som lukker - ord som åpner Ord, uttrykk og begreper i undervisningen.
- Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2017). Text length and evaluation of text quality.
- Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2017). Snakke med maskin? Snakke med ved? Kongolesiske flyktningers erfaringer med norskopplæring.
- Kulbrandstad, Lise Iversen & Golden, Anne (2017). Flerspråklige elever møter skolefagenes tekster. En forskningsoppsummering.
- Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2017). “My mother tongue that I do not speak anymore is Tchokwe" Multilingual Congolese migrants in Norway about changes in their linguistic competence.
- Tenfjord, Kari; Jarvis, Scott & Golden, Anne (2017). Introduction, In Anne Golden; Scott Jarvis & Kari Tenfjord (ed.), Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus.. Multilingual Matters. ISBN 978-1-78309-876-7. Kap 1. s 1 - 11
- Golden, Anne (2016). Encounter with texts in 5th grade. Transitions in Education.
- Golden, Anne (2016). Forskning på ordforråd, ordbruk og ordlæring i et andrespråksperspektiv i Norden, med vekt på Sverige og Norge..
- Golden, Anne (2016). Learning and literacy: empowerment as rehabilitation among older immigrant women..
- Golden, Anne (2016). Multilingual students’ identity constructions in classrooms.
- Golden, Anne (2016). Ord i Nord. Forskning på ordforråd, ordbruk og ordlæring i et andrespråksperspektiv i Norden, med vekt på Sverige og Norge..
- Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Content, text structure and style in the evaluation of a language test.
- Golden, Anne & Kulbrandstad, Lise Iversen (2016). Ordförråd och begrepp inom alla ämnen. [www ]. Show summary
- Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2016). Métaphores de langue chez les locuteurs de créole et de français à l’île de la Réunion.
- Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2016). Narratives from a post-diglossic society: Attitudes and conceptualizations about language at Reunion Island.
- Kulbrandstad, Lars Anders & Golden, Anne (2016). Vurdering av teksten eller vurdering av språket? En analyse av innlæreres tekster som er skrevet til Språkprøven.
- Kulbrandstad, Lise Iversen & Golden, Anne (2016). Femteklasseteamet reflekterer over skolens tekstmangfold i lys av andrespråkselevenes utfordringer.
- Kulbrandstad, Lise Iversen & Golden, Anne (2016). Femteklassinger lærer om edderkopper..
- Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2016). "Jeg vil helst snakkes norsk på norsk". Flerspråklige kongoleseres narrativer om det å lære norsk.
- Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2016). Språk og språkinnlæring i ulike livsfaser og på ulike steder. Kongolesiske migranter i Norge forteller.
- Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2016). Témoignages de la diglossie réunionnaise en transition : une analyse narrative de données PFC.
- Golden, Anne (2015). Creoles and Second Language Acquisition.
- Golden, Anne (2015). Ordforrådet i tekster og hos individer. Ordforståelse og ordbruk i en skolekontekst.
- Golden, Anne (2015). Vocabulary in Text books.
- Golden, Anne (2015). What counts as emotion in texts?.
- Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Hvilken rolle spiller tekstinnholdet ved en språktest?.
- Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2015). What role do content, text structure and style play in the evaluation of a language test?.
- Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2015). Conceptualizations of second language learning and literacy. Metaphors in conversation.
- Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2015). Linguistic Landscaping in a Norwegian Multilingual Classroom.
- Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2015). The importance of the self in second language learning: Identity construction in narrative discourse.
- Golden, Anne (2014). Andrespråksforskning i dag – og i morgen. Hva bidrar MultiLing med?.
- Golden, Anne (2014). Conceptualizations of language learning.
- Golden, Anne & Hvistendahl, Rita (2014). Trender i den skandinaviske forskningen på andrespråksskriving.
- Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2014). Hvorfor blir tekster skrevet av vietnamesere vurdert lavere enn tekster skrevet av spansktalende kandidater.
- Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2014). Kognitiv lingvistikk og morsmålstransfer.
- Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2014). Texts in test.
- Golden, Anne & Kulbrandstad, Lise Iversen (2014). Internasjonal forskning om barn og unges ordforråd og litterasitetspraktiser på andrespråket- En kunnskapsstatus.
- Golden, Anne (2013). Emotions in test texts.