Anne Golden

Image of Anne Golden
Phone +4722854291
Mobile phone +4790939590
Room HW 413
Available hours Etter avtale
Username
Visiting address ILN Henrik Wergelands hus Niels Henrik Abels vei 36 0313 OSLO
Postal address Inst. lingvistiske og nordiske studier Postboks 1102 Blindern 0317 OSLO

Anne Golden is Professor of Norwegian as a Second language and was research leader for theme 1 at the Center of Multilingualism in Society across the Lifespan at the Department of Linguistics and Scandinavian Languages, University of Oslo, Norway from 2013-2019.

My main field of research is literacy in a second language, with a focus on vocabulary and in particular metaphors as well as studies of Identity in migrant narratives, transfer studies and the use of learner corpora in research. I have published articles and books in all these disciplines.

Tags: Multilingualism, Second language acquisition, Education, Literacy, Vocabulary, Metaphors, Identity, Narratives, Creole studies, Norwegian Grammar, Family Language Policy

Publications

Golden, Anne; Jarvis, Scott & Tenfjord, Kari (eds.) (2017). Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus.. Multilingual Matters.  ISBN 978-1-78309-876-7.  280 p.

Bagga-Gupta; Sangeeta; Golden, Anne; Holm, Lars; Laursen, Helle Pia; Pitkänen-Huhta, Anne (eds) (2019) Reconceptualizing Connections between Language, Literacy and Learning. Springer ISBN print 978-3-030-26993-7, online 978-3-030-26994-4, 279 p.

  • Tonne, Ingebjørg & Golden, Anne (2023). Grammar and the teacher: The grammatical foundation of reading. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 17(4). doi: 10.5617/adno.9838.
  • Golden, Anne & Opsahl, Toril (2023). “Sånn typisk scene fra en polsk komedie egentlig”. Bruk av humorbasert videostimuli i forskning på talere av norsk som andrespråk . NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 39(2), p. 5–36. Full text in Research Archive
  • Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Tenfjord, Kari (2023). Tverrspråklig innflytelse i skriftlige innlærertekster. In Golden, Anne & Selj, Elisabeth (Ed.), Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-79538-2. p. 222–244.
  • Tonne, Ingebjørg & Golden, Anne (2023). Grammatikken og læreren: Det grammatiske fundamentet i lesing. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 17(4). Full text in Research Archive
  • Golden, Anne & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2023). Forskning på andrespråksskriving i Norge. In Golden, Anne & Selj, Elisabeth (Ed.), Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-79538-2. p. 281–305.
  • Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2023). Er å holde hodet kaldt det samme som å (be)holde kaldt blod? Metaforiske uttrykk i norsk og polsk – forståelse og ekvivalens. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 39(1). Full text in Research Archive
  • Golden, Anne & Opsahl, Toril (2023). No(r)way? Language Learning, Stereotypes, and Social Inclusion Among Poles in Norway. Social Inclusion. ISSN 2183-2803. 11(4), p. 80–90. doi: 10.17645/si.v11i4.7112. Full text in Research Archive
  • Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2022). Å skyte seg selv i foten eller i kneet? Forståelse og produksjon av metaforiske uttrykk i norsk når førstespråket er polsk. In Ragnhildstveit, Silje; Golden, Anne & Gujord, Ann-Kristin Helland (Ed.), Nye innsikter i norsk som andrespråk. Inspirert av Kari Tenfjords forskning. Alvheim og Eide Akademisk forlag. ISSN 978-82-93690-12-2. p. 109–134.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2022). Norsk andrespråksforskning i rettslingvistikkens tjeneste. In Ragnhildstveit, Silje; Golden, Anne & Gujord, Ann-Kristin Helland (Ed.), Nye innsikter i norsk som andrespråk. Inspirert av Kari Tenfjords forskning. Alvheim og Eide Akademisk forlag. ISSN 978-82-93690-12-2. p. 185–210.
  • Golden, Anne & Szymanska, Oliwia (2022). Griper polske studenter poenget på norsk? Forståelse av metaforiske uttrykk blant norskstuderende i Polen. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. ISSN 0809-9227. doi: 10.18261/nordand.17.2.1.
  • Lanza, Elizabeth & Golden, Anne (2022). Wielding space and time in migrant narratives: Personal and professional identities in discourse . In Lane, Pia; Kjelsvik, Bjørghild & Myhr, Annika Bøstein (Ed.), Negotiating Identities in Nordic Migrant Narratives: Crossing Borders and Telling Lives. Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-030-89108-4.
  • Golden, Anne (2021). The relationship between topic and metaphor in second-language learners’ essays. Metaphor and the Social World. ISSN 2210-4070. 11(2), p. 261–278. doi: 10.1075/msw.00018.gol. Full text in Research Archive
  • De Fina, Anna; Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2021). Narrative, Identities, and Experiences in Discourse Practices of Migrants. In Blackwood, Robert & Røyneland, Unn (Ed.), Spaces of Multilingualism. Routledge. ISSN 9781003125839. doi: 10.4324/9781003125839-4. Full text in Research Archive
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2021). When Errors Are Corrected. In Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Zhang, Lawrence (Ed.), Crossing Borders, Writing Texts, Being Evaluated: Cultural and Disciplinary Norms in Academic Writing. Multilingual Matters. ISSN 9781788928557. p. 18–37.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2021). Crossing Borders. In Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Zhang, Lawrence (Ed.), Crossing Borders, Writing Texts, Being Evaluated: Cultural and Disciplinary Norms in Academic Writing. Multilingual Matters. ISSN 9781788928557. p. 1–17.
  • Ahlgren, Katrin; Golden, Anne & Magnusson, Ulrika (2021). Metaphor in education: A multilingual and Scandinavian perspective. Metaphor and the Social World. ISSN 2210-4070. 11(2), p. 196–211. doi: 10.1075/msw.00015.ahl. Full text in Research Archive
  • Golden, Anne; Jensen, Bård Uri & Szymanska, Oliwia (2021). Multiple choice tests in studies of metaphor comprehension among learners of Norwegian. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 37(1-2/2021), p. 107–132. Full text in Research Archive
  • Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2021). Mashi – this language was in my ears: Metaphors of ‘language’ in language autobiographies narrated by Congolese migrants in Norway. Metaphor and the Social World. ISSN 2210-4070. 11(2), p. 329–351. doi: 10.1075/msw.00021.gol. Full text in Research Archive
  • Golden, Anne; Steien, Guri Bordal & Tonne, Ingebjørg (2021). Narrativ metode i andrespråksforskning. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 37(1-2), p. 133–155. Full text in Research Archive
  • Golden, Anne (2021). Voksne innlæreres leksikalske profil. In Monsen, Marte & Pájaro, Verónica (Ed.), Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202687373. p. 68–89.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2020). «Kanskje for høgt utdanna europearar på spor 3»: lærerkommentarer fra en spørreundersøkelse om "Det felles europeiske rammeverket". NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 36(2), p. 101–127. Full text in Research Archive
  • Golden, Anne; Opsahl, Toril & Tonne, Ingebjørg (2020). “One, two, many = one too many?” Conceptualizations of mother tongue. Oslo Studies in Language (OSLa). ISSN 1890-9639. 11(2), p. 135–157. doi: 10.5617/osla.8494. Full text in Research Archive
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2019). Læreroppfatninger om Det felles europeiske rammeverket – en nettbasert spørreundersøkelse. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. p. 41–64. Full text in Research Archive
  • Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2019). Language Learning and Literacy: The Multilingual Subject in Narratives of Older Immigrant Refugee Women. In Bagga-Gupta, Sangeeta; Golden, Anne; Holm, Lars; Laursen, Helle Pia & Pitkanen-huhta, Anne (Ed.), Reconceptualizing Connections between Language, Literacy and Learning. Springer Nature. ISSN 978-3-030-26993-7. p. 253–276. doi: 10.1007/978-3-030-26994-4_13.
  • Bagga-Gupta, Sangeeta; Laursen, Helle Pia & Golden, Anne (2019). Bridging Language, Literacy and Learning. In Bagga-Gupta, Sangeeta; Golden, Anne; Holm, Lars; Laursen, Helle Pia & Pitkanen-huhta, Anne (Ed.), Reconceptualizing Connections between Language, Literacy and Learning. Springer Nature. ISSN 978-3-030-26993-7. p. 15–32. doi: 10.1007/978-3-030-26994-4_2.
  • Golden, Anne & Magnusson, Ulrika (2019). Nyere forskningsresultater på andrespråksskriving i Norge og Sverige med særlig vekt på andrespråkselevers skriving i skolefagene. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 13(1), p. 1–23. doi: 10.5617/adno.6475. Full text in Research Archive
  • Golden, Anne (2018). Utvikling av ordforrådet på et andrespråk. In Gujord, Ann-Kristin Helland & Randen, Gunhild Tveit (Ed.), Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202584702. p. 190–213.
  • Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). Snakke med ved? Snakke med maskin? Voksne flyktningers narrativer om norskopplæring. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 12(3), p. 1–24. doi: 10.5617/adno.5916. Full text in Research Archive
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2018). A1, A2, B1 ... - "den nye tellemåten" på språklæringsfeltet. In Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Alstad, Gunhild Tomter & Randen, Gunhild Tveit (Ed.), Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2350-3. p. 237–260.

View all works in Cristin

  • Golden, Anne & Selj, Elisabeth (2023). Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-79538-2. 313 p.
  • Ragnhildstveit, Silje; Golden, Anne & Gujord, Ann-Kristin Helland (2022). Nye innsikter i norsk som andrespråk. Inspirert av Kari Tenfjords forskning. Alvheim og Eide Akademisk forlag. ISBN 978-82-93690-12-2. 282 p.
  • Golden, Anne (2022). Ordforråd, Ordbruk og Ordforrådslæring – i et andrespråksperspektiv. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205535107. 214 p.
  • Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Zhang, Lawrence (2021). Crossing Borders, Writing Texts, Being Evaluated: Cultural and Disciplinary Norms in Academic Writing. Multilingual Matters. ISBN 9781788928557. 183 p.
  • Bagga-Gupta, Sangeeta; Golden, Anne; Holm, Lars; Laursen, Helle Pia & Pitkanen-huhta, Anne (2019). Reconceptualizing Connections between Language, Literacy and Learning. Springer Nature. ISBN 978-3-030-26993-7. 286 p.

View all works in Cristin

  • Lødding, Berit; Vika, Karl Solbue; Randen, Gunhild Tveit; Kindt, Marianne Takvam; Vennerød-Diesen, Frida Felicia & Golden, Anne (2023). Forskning på opplæringstilbud for nyankomne elever. Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? NIFU-rapport 2022:26.
  • Golden, Anne; Randen, Gunhild Tveit; Kindt, Marianne Takvam & Lødding, Berit (2023). Hva skal til for at nyankomne elever får god opplæring? Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid?
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2023). Imitasjon av norsk som andrespråk .
  • Golden, Anne (2023). Ordforråd og språklig bæredyktighet.
  • Tonne, Ingebjørg; Onnis, Luca; Rodina, Yulia; Andersen, Mari J. Wikhaug; Steien, Guri Bordal & Gudmundsen, Jenny [Show all 13 contributors for this article] (2023). Multilingual/second language acquisition and learning across the lifespan.
  • Tonne, Ingebjørg & Golden, Anne (2023). Alarm!? Hvordan presentere kritiske funn fra tillitsbaserte studier? .
  • Opsahl, Toril; Garbacz, Piotr; Golden, Anne; Olszewska, Aleksandra Ita; Szymanska, Oliwia & Solarek-Gliniewicz, Magdalena [Show all 8 contributors for this article] (2023). L2 Communication in workplace settings. The case of Polish migrants in Norway (NorPol).
  • Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2023). Keeping eyes on the ball: Comprehension, learning and use of metaphorical expressions in L2.
  • Golden, Anne & Monsen, Marte (2023). Vurdering av tekster skrevet til norskprøvene for voksne. In Golden, Anne & Selj, Elisabeth (Ed.), Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-79538-2. p. 245–262.
  • Golden, Anne & Szymanska, Oliwia (2023). Forståelse og produksjon av metaforiske uttrykk i norsk når førstespråket er polsk.
  • Golden, Anne & Opsahl, Toril (2023). Snakk om følelser – emosjoner og språklæring blant voksne norskinnlærere med polsk bakgrunn.
  • Golden, Anne & Opsahl, Toril (2023). Emotions, well-being and language learning among Polish work migrants in Norway.
  • Ragnhildstveit, Silje; Golden, Anne & Gujord, Ann-Kristin Helland (2022). Kari Tenfjord – en banebryter i andrespråksfeltet. In Ragnhildstveit, Silje; Golden, Anne & Gujord, Ann-Kristin Helland (Ed.), Nye innsikter i norsk som andrespråk. Inspirert av Kari Tenfjords forskning. Alvheim og Eide Akademisk forlag. ISSN 978-82-93690-12-2. p. 11–19.
  • Opsahl, Toril & Golden, Anne (2022). How (not) to be a legitimate and authentic Polish professional in Norway.
  • Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2022). Authenticity in L2 medical talk and conduct?
  • Golden, Anne (2022). Ord og ordlæring.
  • Golden, Anne (2022). Ord og ordlæring, forelesning for studenter norsk.
  • Tonne, Ingebjørg & Golden, Anne (2022). Alarm!? How to present critical findings from research data accessed through confidence?
  • Golden, Anne & Opsahl, Toril (2022). Hermegåsa kommer? Erfaringer fra bruk av videostimuli i talespråksforskning.
  • Tonne, Ingebjørg & Golden, Anne (2022). Grammatikk, metaspråklig bevissthet og lesing på andrespråket.
  • Opsahl, Toril; Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2022). 'Norsk som andrespråk’ (Norwegian as a second language) – status quo or in the state of flux? .
  • Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2022). Throwing lights on L2-learners and metaphors An extended study on Polish students’ comprehension of frequent metaphorical expressions in Norwegian.
  • Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2022). L2-metaforiske uttrykk i flomlyset. Polske studenters håndtering av metaforer i norsk.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Golden, Anne (2022). Imitasjon av andrespråkspreget norsk.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Golden, Anne (2022). Eksotiserende norsk med utenlandsk preg - Arnardos språk i manesjen.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Golden, Anne (2022). Eksotiserende norsk med utenlandsk preg - Arnardos språk i manesjen.
  • Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2021). Orddanning i Amerika-norsk i Coon Valley, Westby og Blair anno 2010 .
  • Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2021). Metaphors in migrant narratives.
  • De Korne, Haley & Golden, Anne (2021). Attitudes towards language-internal variation among Norwegian as an additional language teachers.
  • Kulbrandstad, Lise Iversen & Golden, Anne (2021). Today we spend more time on reading texts together’. The fifth grade team reflects on subject literacy teaching. .
  • De Fina, Anna; Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2021). Narrative, Identities and Experience in Discourse Practices of Migrants.
  • Garbacz, Piotr; Golden, Anne; Opsahl, Toril; Solarek-Gliniewicz, Magdalena; Svennevig, Jan & Szymanska, Oliwia [Show all 7 contributors for this article] (2021). Hva hemmer og fremmer kommunikasjon mellom nordmenn og polakker? Utrop - Norges første flerkulturelle avis.
  • Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2020). Do Polish students grasp the point in Norwegian? A study on students’ comprehension of everyday metaphorical expressions from two conceptual metaphors. .
  • Opsahl, Toril & Golden, Anne (2020). Limited by stereotypes? Learning Norwegian as a Pole.
  • Golden, Anne & Szymanska, Oliwia (2020). Do Polish students grasp the point in Norwegian? An extended study on students’ comprehension of everyday metaphorical expressions. Revisited.
  • Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2020). Metaphors of language by Creole and French speakers in Reunion Island .
  • Bagga-Gupta, Sangeeta; Golden, Anne; Holm, Lars; Laursen, Helle Pia & Pitkänen-Huhta, Anne (2019). Preface. Educational Linguistics (EDUL). ISSN 1572-0292. 39, p. v–vi.
  • Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2019). Troll i ord. Arbeid med ordforråd og ordoppbygging i skolen. .
  • Golden, Anne & Szymanska, Oliwia (2019). Blir polske norskstudenter vippet av pinnen av norske metaforer. En studie av polske studenters forståelse av norske hverdagslige metaforiske uttrykk.
  • Golden, Anne (2019). Voksne akademikere og språklæring.
  • Golden, Anne (2019). Forskere skeptisk til Sanners språkkrav. [Newspaper]. Khrono.
  • Golden, Anne (2019). Når andrespråket er norsk og innlæreren er student.
  • Golden, Anne & Szymanska, Oliwia (2019). Hverdagslivets metaforer.
  • Golden, Anne; Nøklestad, Anders & Johansson, Sofie (2019). The vocabulary of the Nordic heritage speakers in the US. An attempt of categorization.
  • Golden, Anne & Monsen, Marte (2019). Picture prompts in writing exams: assets or restraints.
  • Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2019). Word Magic. Working with Words and Word Construction in School. .
  • Golden, Anne & Opsahl, Toril (2019). Den minoritetsspråklege situasjonen i Noreg i eit andrespråksperspektiv. Mål og makt. ISSN 0332-7744. 172(3), p. 42–45.
  • Opsahl, Toril & Golden, Anne (2019). Second-language communication in workplace settings – the case of Polish migrants in Norway.
  • Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2019). "I Kongo er vi sånn flerspråklige". Fixity and fluidity in linguistic biographies narrated by Congolese migrants in Norway.
  • Golden, Anne; Opsahl, Toril; Tonne, Ingebjørg; van der Walt, Christa & Xeketwana, Simthembile (2019). Panel 5: Multilingualism: Learning, Globalization, Social Justice – Focus on Education and Research .
  • Tonne, Ingebjørg & Golden, Anne (2018). Lesesatsning for lærere i Osloskolen: mulige suksesskriterier.
  • Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). A la rue, à l'école et entre amis. L'usage du créole dans le passé et à présent présenté dans des récits autobiographiques des Guadeloupéens de la génération 68.
  • Golden, Anne; Jensen, Bård Uri; Kulbrandstad, Lars Anders & Tenfjord, Kari (2018). Lange tekster, lange setninger og lange ord – en suksessoppskrift for språkprøver?
  • Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). Talerfokuserte tilnærminger i andrespråksforskningen.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2018). Evaluation of L2 texts when errors have been corrected: What borders are left?
  • Golden, Anne (2018). Crossing borders, writing texts, being evaluated. Students with text norms from the East and South writing in the West and North.
  • Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Tenfjord, Kari (2018). På spor av en tapt hund – Om samarbeid, dyr og andrespråksskriving .
  • Golden, Anne (2018). Verb – den viktigste og morsomste ordklassen? .
  • Golden, Anne (2018). Tekstproduksjon og tekstvurdering i norsk som andrespråk.
  • Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). «C’est un blasphème de parler le créole.» Metaphors of Creole by speakers from Reunion Island .
  • Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2018). "Jeg som har studert lingvistikk, måtte gå i klasse med analfabeter". Narrativer fra norskopplæring.

View all works in Cristin

Published Dec. 14, 2010 3:11 PM - Last modified Aug. 27, 2021 8:39 PM