Idéhistorisk lunsjseminar

Idéhistorisk lunsjseminar arrangeres av Unn Falkeid og fagutvalget for idéhistorie, noen fredager hvert semester kl. 12.00-13.00.

Se også idéhistoriske lunsjseminarer fra 2009-2022

Kommende

Tid og sted: , Georg Morgenstiernes hus seminarrom 652.

Hva kan vi lære om barn i Norden i høy- og sen-middelalderen fra tekster skrevet for å prise, promotere og helliggjøre lokale og regionale helgener fra Skandinavia og Island?

Tidligere

Tid og sted: , GM 652

Viktor Andersson om omförhandlade föreställningar om djuphaven under 1950-talet.

Tid og sted: , GM 652

Hvordan kan politikere legitimere utsettelser og forsinkelser i klimapolitikken? Hva slags forestillinger om tid settes i spill når teknologisk utvikling ikke følger politisk etablerte frister, klimamål og internasjonale forpliktelser?

Tid og sted: , GM 652

Hør Jan-Erik Ebbestad Hansen fortelle om Faust-mytens historie.

Tid og sted: , Georg Morgenstiernes hus 652

I dag kan vi ikke si sikkert hva den engelske svettesyken var, men da den dukket opp for første gang i 1485 var legekunsten sikker i sin sak: Det var snakk om pest. Den oppfatningen skulle endre seg.

Tid og sted: , Rom 452, Georg Morgenstiernes hus

Samtale mellom Tor Ivar Østmoe som har oversatt boka, idéhistoriker Kristin Gjerpe som har skrevet etterord og Christine Amadou.

Tid og sted: , Rom 652 i Georg Morgenstiernes hus

En musikkhistorisk presentasjon av Hildegard av Bingen (1078-1179) ved Viveca Servatius.

Tid og sted: , Rom 652, Georg Morgenstiernes hus

Taran Palmstrøm Fenn vil snakke om sin masteroppgave «In times of flood. Environmental imagination in Odo of Châteauroux’ (c.1190–1273) ‘Sermo in processione facta propter inundationem aquarum’».

Tid og sted: , Møterom 652, Georg Morgenstiernes hus

Synne Myrebøe vil presentere sitt postdok-prosjekt som tar for seg idéhistoriefagets utvikling i tre europeiske land de siste 35 årene.

Tid og sted: , Georg Morgenstiernes hus, room 652

Helen Rozwadowski will talk about "Visualizing the Undersea: Science, Technology and Imagination in Nineteenth-Century Representations".

Tid og sted: , Georg Morgenstiernes hus, rom 652

Ernst Bjerke holder lunsjhistorisk seminar om boken "Imago Mundi. Nürnbergkrøniken som bokkunst". Bjerke er PhD og samlingsforvalter ved Stiftelsen Oslo katedralskole.

Tid og sted: , Georg Morgenstiernes hus, rom 652

Tone Selboe, professor i litteraturvitenskap ved UiO, holder idéhistorisk lunsjforedrag om kjærlighetsbrev.

Tid og sted: , Georg Morgenstiernes hus, rom 652

Gard Paulsen, forsker ved prosjektet Maritime Moderniteter, holder foredrag om hvalfangst og kunnskapshistorie.