Faglige interesser
Lyrikk. Posthumanisme. Litteratur på tvers av medier.
Mitt arbeid med lyrikk angår i særlig grad lyrikk som hendelse, performativitet og stemme, og det innbefatter lyrikk i skrift og lyrikk opplest eller sunget som i sanglyrikk, i det hele tatt lyrikk på ulike analoge og digitale plattformer.
Mitt engasjement i og interesse for posthumanisme angår hvordan litteratur tematiserer og problematiserer posthumanistiske spørsmål, hva angår forholdet mellom menneske og teknologi, menneske og dyr, nymaterialisme, mulige framtider, i det hele tatt menneske og det ikke-menneskelige og det menneskelige (fellesskap, følelser, omsorg, etiske og estetiske spørsmål osv.) i møte med det ikke-menneskelige. Litteraturen har en særlig mulighet i utforsking av posthumanisme idet den kan gi stemme til de og det som ikke har en stemme, og den kan blant annet skape scenarier og få oss til å forestille oss mulige relasjoner mellom det menneskelige og det ikke-menneskelige. I forbindelse med KI står vi dessuten ovenfor spørsmål om hva kreativitet, kognisjon, omsorg, skaping, forfatterskap, verk, tekst, språk, stemme er - eller også kan være.
Litteratur på tvers av medier? Jo, det er en kjensgjerning at alle kunstformer definerer seg i forhold til den/de andre, så også litteratur. Emnet «Litteratur på tvers av medier» undersøker ulike grader av litteraturens mediale og kunstneriske grenser, litteraturens «ekspanderende felt». Hva skjer med vår forståelse av og erfaring med Per Pettersons Ute og stjæle hester (2003) om vi studerer filmadaptasjonen av Hans Petter Moland (2019)? Hva gjør romanen Teori og praksis til Nikolaj Frobenius med fotografiene og vår forståelse av fotografi? Er det av betydning at hovedpersonen i Vigdis Hjorths roman Et norsk hus (2014) er tekstilkunstner eller at hovedpersonen i romanen Modellen av Lars Saabye Christsensen er maler? Hvordan skal vi forstå Mette Moestrups performance, Min kittel er for kort (2017) når diktet ikke lenger bare er trykket skrift i en bok, men leses opp som film til en dansende Moestrup? Er det litteratur, dans, opplesning, film, performance eller alt på en gang? Hva skjer i det hele tatt med tradisjonelle litteraturvitenskapelige begreper som «tekst», «verk», «forfatter» og «leser» når litteraturen igjen ikke lenger er forbeholdt boken, men vandrer på tvers av en rekke medier og materialiseringer i stadig nye intermediale konstellasjoner i samtidens medieøkologi?
Undervisning
NOR1300 Nordisk litteraturhistorie etter 1800
NOR2312 Litteratur på tvers av medier (vår)
NOR4360 Posthumanisme i nordisk litteratur (høst)
Verv
Redaktør for tidsskriftet Nordisk poesi: https://www.idunn.no/nordisk_poesi
Medlem av styret for nettverket INSL (International Network for the Study of Lyric): http://www.lyricology.org/
Medlem av NORLYR (Forskningsnettverket for nordisk modernistisk lyrikk)
Landskoordinator for NORKURS
Samarbeid
CERCOP (et senter for forskning på samtidslyrikk)
NORLYR (et nordisk nettverk for forskning på lyrikk fra modernismen av og fram til nå.
INSL (en internasjonal organisasjon for forskning på lyrikk)