Kartleggingsinstrumentet består av tre skjemaer:
-
CDI I: Ord og gester er beregnet for barn i aldersgruppa 8 – 20 måneder.
- CDI II: Ord og setninger er beregnet for barn mellom 16 og 36 måneder.
- CDI III: Det tredje skjemaet er for barn mellom 30 og 48 måneder (dvs. opp til 4 år).
Alle skjemaene fokuserer på det tidlige ordforrådet, men som navnene indikerer, kartlegger det første skjemaet også ikke-språklig kommunikasjon, slik som gester, mens det andre skjemaet i stedet ser på tidlig grammatisk utvikling. Det tredje skjemaet fokuserer på ord vi antar læres noe senere (som følelser og indre organer), og har spørsmål om metaspråklig bevissthet og uttale i tillegg til grammatikk.
Overlappene i alder mellom skjemaene er der for å kunne sammenligne skjemaene og fordi det for barn i disse aldersspennene kan være aktuelt å bruke begge skjemaene. For barn mellom 16 og 20 måneder er det for eksempel fremdeles aktuelt å kartlegge gester, mens det også er nå barna begynner å kombinere ord og de første tegn til bøying og grammatiske ord viser seg.
Bestille kartleggingsmateriell
Vil du bruke CDI til forskning eller utredning?
- For CDI I eller II: Send en epost til Forskergruppe for klinisk lingvistikk og språktilegnelse, Hanne Gram Simonsen (h.g.simonsen_at_iln.uio.no), så sender vi deg skjemaene.
- For CDI III: Kontakt Nina Gram Garmann (nigrag_at_oslomet.no. Oppgi i e-posten hva du skal bruke instrumentet til.
Brukermanual med detaljerte normer finnes i Kristoffersen, Kristian E. og Simonsen, Hanne Gram. 2012. Tidlig språkutvikling hos norske barn. MacArthur-Bates foreldrerapport for kommunikativ utvikling (novus.no). Novus forlag.
Undersøkelse
Vi har brukt de to første skjemaene til å gjennomføre en stor undersøkelse med mer enn 6000 deltakere.
Sammenligning på tvers av språk
Den norske versjonen av MacArthur-Bates Communicative Development Inventories (MB-CDI) er utviklet av norske forskere med utgangspunkt i den originale amerikanske versjonen, som er blitt oversatt og tilpasset både språklig og kulturelt. Den endelige versjonen er i tillegg lagt nær opp til den danske, for å legge til rette for sammenligning på tvers av språk.
CDI har blitt tilpasset til over 60 språk, og resultatene har vist seg å være nyttige for tverrspråklig sammenligning.
På nettsida WordBank (wordbank.stanford.edu, engelsk), som er drevet av Stanford Universitet, kan du utforske datamaterialet fra norsk og en rekke andre språk.
CDI i Ordforrådet
Ordforrådet er en leksikalsk database over et utvalg norske ord. Her kan du finne opplysninger om egenskaper som kan påvirke tilegnelse, lagring og prosessering for ordene som inngår i den norske CDI-undersøkelsen.
Publikasjoner om CDI
-
Simonsen, Hanne Gram & Southwood, Frenette (2021). Child language assessment across different multilingual contexts: Insights and challenges from South and North. I Røyneland, Unn & Blackwood, Robert (Red.), Multilingualism across the Lifespan. Routledge. ISSN 9781003125815. s. 11–30. Fulltekst i vitenarkiv.
-
Garmann, Nina Gram; Romøren, Anna Sara Hexeberg; Flygstad, Nina; Milder, Nina; Pedersen, Ingrid & Simonsen, Hanne Gram [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). Språkkartlegging i norske barnehager-en pilotundersøkelse av foreldres og barnehageansattes rapportering av norsktalende tre-åringers språkferdigheter ved hjelp av CDI III. RASK: Internationalt tidsskrift for sprog og kommunikation. ISSN 0909-8976. 49, s. 87–103. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hansen, Pernille (2017). What makes a word easy to acquire? The effects of word class, frequency, imageability and phonological neighbourhood density on lexical development. First Language, 37(2), 205-225.
-
Simonsen, Hanne Gram; Kristoffersen, Kristian E., Bleses, Dorthe; Wehberg, Sonja; Jørgensen, Rune (2014): The Norwegian Communicative Development Inventories – reliability, main developmental trends and gender differences. First Language 34 (1), s 3-23. (Online first publication November 25, 2013.) doi:10.1177/0142723713510997
-
Kristian E. Kristoffersen, Hanne Gram Simonsen, Dorthe Bleses, Sonja Wehberg, Rune Nørgård Jørgensen, Eli Anne Eiesland and Laila Yvonne Henriksen (2013): The use of the Internet in collecting CDI data – an example from Norway. Journal of Child Language 40 (3), 567-585. doi: 10.1017/S0305000912000153
-
Kristoffersen, Kristian Emil & Simonsen, Hanne Gram (2012). Tidlig språkutvikling hos norske barn. MacArthur-Bates foreldrerapport for kommunikativ utvikling. Oslo: Novus. 170 s.
-
Kristoffersen, Kristian Emil, Simonsen, Hanne Gram, Eiesland, Eli Anne & Henriksen, Laila Y. (2012). Utvikling og variasjon i kommunikative ferdigheter hos barn som lærer norsk – en CDI-basert studie. Norsk tidsskrift for logopedi 12, s. 34-43.
-
Kristoffersen, Kristian Emil & Simonsen, Hanne Gram (2011). Tidlig språkutvikling hos norske barn. I Espenakk, U., J. Frost, M.K. Færevaag, E. Horn, I.K. Løge, R.G. Solheim, Å.K.H. Wagner (red.): TRAS. Observasjon av språk i daglig samspill. Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning. Universitetet i Stavanger, s. 114-120.