Podkast: Donald Trump er sitt eget mediehus

I den amerikanske valgkampen vinner Trump på å fremstå feilbarlig og autentisk, mens Joe Biden kan lene seg på at velgerne er trøtte av Trump.

Kjell Lars Berge, Gjermund Eriksen, Shaun Matheson og Gunn Enli.

Retorikk og media er temaet når Kjell Lars Berge (t.v.), Gjermund Eriksen, Shaun Matheson og Gunn Enli møtes i Universitetsplassen LIVE. Foto: UiO.

– Hadde noen sagt til meg for 20 år siden at en mann skulle styre verden gjennom 140 tegn på Twitter, da hadde jeg lurt på om jeg var gæren. Og jeg tror fortsatt ikke at det er sant.  

Det sier Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap ved Universitetet i Oslo, og gjest i Universitetsplassen LIVE, hvor temaet er valgkampen i USA og de to kandidatene Donald Trump og Joe Bidens forhold til media og retorikk.  

– Ingen har vært som Trump før i historien, fortsetter Berge, som påpeker at amerikansk politisk retorikk er folkelig og populistisk på en helt annen måte enn vi er vant til Norge. 

Trump scorer på autentisitet 

Logo til podkasten Universitetsplassen
Lytt i podkasten Universitetsplassen.

– Donald Trump er kanskje rar og spesiell, men han virker også ekte, sier Gunn Enli

Hun er professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo og forsker på politisk kommunikasjon. Hun tror folk gjennomskuer politikere når de blir for profesjonelle og strigla, og at Trump har truffet noe i tiden. 

– Det er mye kunstig i samfunnet og i livet vårt. Derfor søker vi noe ekte. 

Ifølge professoren gjør Trump stor suksess når han fremstår autentisk.   

 

– Man kan si at han lyver, og derfor ikke er troverdig. Men å være autentisk handler om å være tro mot seg selv og sin egen karakter - å være den man er fullt og helt, sier hun.  

I det autentiske ligger også det å være spontan, å gjøre feil og å være konsekvent. Trump scorer på alle disse faktorene. 

– Han bruker ikke så mange ord, og sier stort sett det samme. Han skriver og gjør mye feil. Men det å ikke være perfekt, bidrar bare til autentisitet.  

Stort gap i stil 

Enli understreker at hun ikke tror på Trump, men at hun ser at strategien hans virker. 

– Man kan iscenesette en autentisitet, det er et retorisk triks, sier hun. 

Joe Biden, demokratenes kandidat, får færre poeng for autentisitet. 

– Det er et stort gap mellom han og Trump i stil. Biden er veldig tradisjonell, og ikke så spontan.  

Samtidig har både Enli og Berge tro på at Biden har mye å vinne på å være det motsatte av Trump.  

– Nå er det så mye motstand mot Trump, at Biden kan sitte rolig og ikke gjøre så mye galt, sier Enli. 

Twitter-president på høyde med mediebildet 

Donald Trump har blitt kjent som Twitter-presidenten, og foretrekker sosiale medier foran tradisjonelle nyhetskanaler.  

– De etablerte mediene både elsker og hater Trump, fordi det er han som gir dem høye seertall. Men han er sitt eget mediehus, og setter agendaen gjennom Twitter-kontoen sin, sier Gunn Enli. 

Spillereglene for å gjøre valgkamp i mediene har endret seg, påpeker Kjell Lars Berge.  

– På Reagans tid dekket alle de fire landsdekkende TV-kanalene valgkampen på samme måte. Nå er det ikke noe sentrum lenger, det er umulig å kontrollere dekningen. Så derfor kan Trump sette i gang sitt eget show. Hva skal Biden stille opp med da? 

Medievitenskapprofessor Enli mener det alltid har vært viktig for kandidatene å være på høyden med mediene i sin tid 

– Da radioen kom var det viktig å ha god stemme. Da TV-en kom var det viktig å ha et godt utseende. Med sosiale medier stilles nye krav til politikere. Barack Obama og Donald Trump er de gode eksemplene på sosiale medier-politikerne, sier hun.  

Hør hele samtalen mellom Gunn Enli, Kjell Lars Berge og programlederne Gjermund Eriksen og Shaun Matheson fra NRK-podkasten Trump mot verden: Universitetsplassen LIVE: USA-valg – Kampen om internettets sjel.


Donald Trump, amerikansk flagg, Joe Biden

UiO-forskere om valget i USA:


Universitetsplassen er en forskerbasert podkast om samfunnet produsert av Universitetet  i Oslo. Her møtes både unge og erfarne forskere for å snakke om det de mener er viktig og  aktuelt, sammen med gjester fra norsk samfunnsliv. 

Du finner Universitetsplassen i alle podkastapper, inkludert iTunes/Apple og Spotify


Interessert i mer forskning og arrangementer fra Det humanistiske fakultet? Meld deg på vårt månedlige nyhetsbrev!

Publisert 18. sep. 2020 11:19 - Sist endret 30. okt. 2020 10:03