Pris for beste artikkel
Arnt Maasø, forsker i MUSEC-prosjektet, mottok 13. oktober 2022 Norsk medieforskerlags pris for årets beste vitenskapelige artikkel:
Maasø, Arnt og Hendrik Storstein Spilker (2022): The Streaming Paradox: Untangling the Hybrid Gatekeeping Mechanisms of Music Streaming. Popular Music and Society.
Bok utgitt
Anja Nylund Hagen, forsker i MUSEC-prosjektet, med kolleger har gitt ut bok (open access):
Hagen, Anja Nylund, Mari Torvik Heian, Roy Aulie Jacobsen og Bård Kleppe (2021): Fra plate til plattform: Norsk musikk ut i verden. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Resultater
Les mer om prosjektets resultater og se filmer.
Om MUSEC-prosjektet
I løpet av 2000-tallet har bruk av digital medieteknologi på grunnleggende vis endret hvordan musikk og annet kulturinnhold blir produsert og distribuert, deriblant mulighetene for å få inntekter fra det. Ved å studere bruken av nye medier belyste prosjektet en av de mest sentrale utfordringene i kultursektoren på 2000-tallet: Hvordan skal kunst og kreativt arbeid betales for?
Prosjektet forente forskning på medier, musikk, økonomi og opphavsrett i tverrfaglige analyser av hvordan artister og organisasjoner ivaretar sine ambisjoner, interesser og rettigheter i møtet med nye medietjenester. Analysene ser nærmere på forhandlinger mellom produsenter og distributører, konkurranse i nasjonale og globale markeder, og virkninger av statlige inngrep.
Gjennom intervjuer, surveyer, dokumentanalyser og case-studier tilførte prosjektet ny kunnskap til diskusjoner om musikkens økonomi og opphavsrett i en digital kontekst.
Prosjektet startet desember 2017 og varte til januar 2021.
Bakgrunn
Forskningsprosjektet ble ledet av Yngvar Kjus ved Institutt for musikkvitenskap på Universitetet i Oslo. I prosjektet deltok Arnt Maasø fra Institutt for medier og kommunikasjon (UiO), Anja Nylund Hagen fra Institutt for musikkvitenskap (UiO), Olav Torvund fra Institutt for privatrett (UiO) og Ruth Towse fra Universitetet i Bournemouth.
Finansiering
Prosjektet ble finansiert at KULMEDIA-programmet ved Norges forskningsråd.
For mer informasjon, last ned prosjektbeskrivelsen (pdf, engelsk).
Publikasjoner
Bok
Hagen, Anja Nylund, Mari Torvik Heian, Roy Aulie Jacobsen og Bård Kleppe (2021): Fra plate til plattform: Norsk musikk ut i verden. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Artikler og kapitler
Kjus, Yngvar and Roy Aulie Jacobsen (2022): Will the EU's directive on copyright in the digital market change the power balance of the music industry? Views from Norway. The Nordic Journal of Cultural Policy 25(1), 28-42.
Kjus, Yngvar, Hendrik S. Spilker and Håvard Kiberg (2022): Liveness online in deadly times: How artists explored the expressive potential of live-streaming concerts at the face of Covid-19 in Norway. First Monday 27(6).
Hagen, Anja Nylund (2022): Musikkforlagenes rolle i den digitale musikkbransjen. I Musikerne, bransjen og samfunnet, Sigrid Røyseng, Heidi Stavrum og John Vinge (red.), Oslo: Cappelen Damm Akademisk, 173-198.
Maasø, Arnt og Hendrik Storstein Spilker (2022): The Streaming Paradox: Untangling the Hybrid Gatekeeping Mechanisms of Music Streaming. Popular Music and Society.
Kjus, Yngvar (2022): Twists and turns in the 360 deal: Spinning the risks and rewards of artist–label relations in the streaming era. European Journal of Cultural Studies 25(2), 463-478.
Kjus, Yngvar (2022): License to stream? A study of how rights-holders have responded to music streaming services in Norway. International Journal of Cultural Policy 28(1), 61-73.
Hagen, Anja Nylund (2021): Datafication, Literacy and Democratization in the Music Industry. Popular Music and Society.
Hagen, Anja Nylund (2020): Music in streams: Communicating music in the streaming paradigm, in Michael Filimowicz & Veronika Tzankova (red.), Reimagining Communication: Mediation. Routledge.
Kjus, Yngvar og Hendrik S. Spilker (2020): Lyden av digitalisering: Preludium om musikk og medier, Norsk medietidsskrift.
Towse, Ruth (2020): Dealing with digital: the economic organisation of streamed music, Media, Culture & Society.
Maasø, Arnt og Anja Nylund Hagen (2019): Metrics and decision-making in music streaming, Popular Communication.
Kjus, Yngvar (2019): The use of copyright in digital times: A study of how artists exercise their rights in Norway Popular Music and Society.
Spilker, Hendrik, Yngvar Kjus, Håvard Kiberg (forthcoming): Nødløsninger med langtidsvirkninger: Artisters og konsertarrangørers erfaringer med direktestrømmede "koronakonserter", i Digital kultur, Estetiske praksiser, Knut Ove Eliassen, Anne Ogundipe og Øyvind Prytz (red.) Kulturrådets bokserie.
Flere arbeider er under utvikling og fagfellevurdering.
Rapporter
Hagen, Anja Nylund, Mari Torvik Heian, Roy Aulie Jacobsen og Bård Kleppe (2020): Digital ambivalens. Norsk musikk i internasjonale markeder
Masteroppgaver
Skjerdal, Øyvind (2020): Rettigheter og muligheter. Betydningen av opphavsrett for dem som skaper musikk.
Evensen, Henrik (2020): Opplevelsen av musikk på radio og i strømmetjenester.
Prosjektet i media
"Bransjen bak scenen (dagsavisen.no)", Dagsavisen 13. desember 2021.
"Strømming har gjort det vanskeligere å lykkes", sak om MUSEC-prosjektets funn, UiO 15. januar 2021.
MUSEC-prosjektet står bak utgivelsen av et spesialnummer om musikk og digitale medier i Norsk medietidsskrift, 27(3).
"Vil ha opphavsretten ut av lukkede rom (ballade.no)", Yngvar Kjus, utspill i Ballade.no 7. januar 2020.
"Musikkbransjen er ikke så digital som vi tror (dn.no)", Anja Nylund Hagen, Dagens Næringsliv 14. mars 2019.
"Norsk musikk i internasjonale markeder (bylarm.no)", by:Larm 28 February 2019.
"Tillitskrise for Tidal og tech (dn.no)", Arnt Maasø in Dagens Næringsliv, 11 May 2018.
MUSEC session at by:Larm at 1 pm on 1 March 2018.
"Dur eller moll for norsk musikk? (dn.no)", Yngvar Kjus in Dagens Næringsliv, 17 December 2017.
Introduction to copyright law: http://www.copyrightuser.org