English version of this page

Music on demand: Økonomi og opphavsrett i en digitalisert kultursektor (MUSEC)

Prosjektet undersøker hvordan verdier og rettigheter evalueres og forhandles når musikk produseres og formidles via digitale medier. 

Prosjektets resultater er tilgjengelige via denne lenken

Om MUSEC-prosjektetHodetelefoner på ørene og hundrekronesedler som hodet og to mynter som øyne. Illustrasjonsfoto.

I løpet av 2000-tallet har bruk av digital medieteknologi på grunnleggende vis endret hvordan musikk og annet kulturinnhold blir produsert og distribuert, deriblant mulighetene for å få inntekter fra det. Ved å studere bruken av nye medier vil prosjektet belyse en av de mest sentrale utfordringene i kultursektoren på 2000-tallet: Hvordan skal kunst og kreativt arbeid betales for?

Prosjektet forener forskning på medier, musikk, økonomi og opphavsrett i tverrfaglige analyser av hvordan artister og organisasjoner ivaretar sine ambisjoner, interesser og rettigheter i møtet med nye medietjenester. Analysene ser nærmere på forhandlinger mellom produsenter og distributører, konkurranse i nasjonale og globale markeder, og virkninger av statlige inngrep.

Gjennom intervjuer, surveyer, dokumentanalyser og case-studier vil prosjektet tilføre ny kunnskap til diskusjoner om musikkens økonomi og opphavsrett i en digital kontekst.

Prosjektet starter desember 2017 og varer til november 2020. 

Bakgrunn

Forskningsprosjektet blir ledet av Yngvar Kjus ved Institutt for musikkvitenskap på Universitetet i Oslo. I prosjektet deltar Arnt Maasø fra Institutt for medier og kommunikasjon (UiO), Anja Nylund Hagen fra Institutt for musikkvitenskap (UiO), Olav Torvund fra Institutt for privatrett (UiO) og Ruth Towse fra Universitetet i Bournemouth. 

Finansiering

Prosjektet er finansiert at KULMEDIA-programmet ved Norges forskningsråd. 

For mer informasjon, last ned prosjektbeskrivelsen.

Publikasjoner

  • Hagen, Anja Nylund (2021). Datafication, Literacy, and Democratization in the Music Industry. Popular music and society. ISSN 0300-7766. doi: 10.1080/03007766.2021.1989558.
  • Kjus, Yngvar (2021). License to stream? A study of how rights-holders have responded to music streaming services in Norway. The International Journal of Cultural Policy. ISSN 1028-6632.
  • Kjus, Yngvar (2021). Twists and turns in the 360 deal: Spinning the risks and rewards of artist–label relations in the streaming era. European Journal of Cultural Studies. ISSN 1367-5494. doi: 10.1177/13675494211044731.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Music in Streams: Communicating Music in the Streaming Paradigm . I Filimowicz, Michael & Tzankova, Veronika (Red.), Reimagining Communication: Mediation (1st Edition). Routledge. ISSN 9781138498914. s. 210–225.
  • Towse, Ruth (2020). Dealing with digital: the economic organisation of streamed music. Media, Culture and Society. ISSN 0163-4437. doi: 10.1177/0163443720919376. Fulltekst i vitenarkiv
  • Maasø, Arnt & Hagen, Anja Nylund (2019). Metrics and decision-making in music streaming. Popular Communication - The International Journal of Media and Culture. ISSN 1540-5702. doi: 10.1080/15405702.2019.1701675. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjus, Yngvar (2019). The Use of Copyright in Digital Times: A Study of How Artists Exercise Their Rights in Norway. Popular music and society. ISSN 0300-7766. doi: 10.1080/03007766.2019.1698206. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Hagen, Anja Nylund; Heian, Mari Torvik; Jacobsen, Roy Aulie & Kleppe, Bård (2021). Fra Plate til Plattform: Norsk musikk ut i verden. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202738525. 191 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kjus, Yngvar (2021). Strømming gjør det vanskeligere å lykkes i musikkbransjen enn noensinne. [Internett]. www.hf.uio.no/imv/forskning/aktuelt.
  • Kjus, Yngvar (2021). Har internett gjort det vanskeligere å lykkes i musikkbransjen? [Radio]. NRK P2 - Studio 2.
  • Kjus, Yngvar; Hagen, Anja Nylund; Torvund, Olav & Maasø, Arnt (2021). Musikk, opphavsrett og internett.
  • Kjus, Yngvar & Spilker, Hendrik Storstein (2021). Liveness in deadly times: How artists in Norway explored the expressive potential of live-streamed concerts at the face of Covid-19 .
  • Kjus, Yngvar & Spilker, Hendrik Storstein (2020). Redaktører for spesialnummer om musikk og medier. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 27(3). doi: 10.18261/ISSN.0805-9535-2020-03-01.
  • Kjus, Yngvar & Spilker, Hendrik Storstein (2020). Introduksjon til seminar om musikk og medier i den digitale tiden.
  • Kjus, Yngvar (2020). Vil ha opphavsretten ut av lukkede rom. [Fagblad]. Ballade.no.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Forsker tror man vil se flere artister på TikTok . [Internett]. nrk.no.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Artister sprer musikken sin på TikTok. [TV]. Dagsrevyen, NRK1.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Fra TikTok til strømmetoppen. [Radio]. Nyhetsmorgen, P2.
  • Kjus, Yngvar (2020). The record contract in flux: Developments in the agreements of artist and label in the time of music streaming.
  • Spilker, Hendrik Storstein; Kjus, Yngvar & Kiberg, Håvard (2020). Nødløsninger med langtidsvirkninger? Artisters og konsertarrangørers erfaringer med strømmekonserter.
  • Kjus, Yngvar & Spilker, Hendrik Storstein (2020). Lyden av digitalisering: Preludium om musikk og medier. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 27(3), s. 1–10.
  • Spilker, Hendrik Storstein; Kjus, Yngvar & Kiberg, Håvard (2020). Nødløsninger med langtidsvirkninger? Artisters og konsertarrangørers erfaringer med direktestrømmete "koronakonserter".
  • Hagen, Anja Nylund (2020). TikTok som maktfaktor i musikkbransjen. [Radio]. Studio 2, NRK P2.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Spotifys makt vokser i takt med nye lyttevaner. [Internett]. UiO: Det Humanistiske Fakultet.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Hvilken musikk hører vi på i karantene? [Radio]. NRK P2.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Norske artister bruker TikTok for å spre musikken sin. [Radio]. NRK P1, Dagens .
  • Hagen, Anja Nylund (2020). De som får folk til å danse sammen. [Internett]. ballade.no.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Derfor kommer ny musikk i mye større grad som enkeltsingler. [Internett]. nrk.no.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Artister slipper låter i forkant av album. [Radio]. Nyhetsmorgen, P2.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Festivalsjef: – Strømmekonsertene er kommet for å bli . [Avis]. Aftenposten.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Krise og kreativitet - musikkbransjen og koronapandemien 2020 .
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Strømmetjenestene former hvordan musikk slippes. [TV]. Dagsrevyen, NRK1.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Bylarm: Å utvikle en artistkarriere i en digital økonomi.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Norske musikkforlag: Muligheter og utfordringer.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Spotifys makt vokser i takt med nye lyttevaner . [Internett]. forskning.no.
  • Kjus, Yngvar & Hagen, Anja Nylund (2020). Music on (and in) demand: Negotiating and competing in streaming.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Krise i musikkbransjen. [Fagblad]. musikknyheter.no.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Topper lister: - Helt vilt Norske Delara rager på hitlistene i Tyskland, Sveits og Østerrike. [Avis]. Dagbladet.
  • Hagen, Anja Nylund; Heian, Mari Torvik; Jacobsen, Roy Aulie & Kleppe, Bård (2020). Norsk musikkbransje – digitale pionerer i ambivalens. ballade.no.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Ny rapport: - Digitaliseringen i musikkbransjen må profesjonaliseres. [Internett]. KulturPlot.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Det store skillet mellom digitale vinnere og tapere. [Internett]. ballade.no.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). – Vi kunne vært verdensledende . [Internett]. ballade.no.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Hva gjør musikere når de ikke kan spille konserter? [Internett]. UiO: Det humanistiske fakultet. Sosiel medier.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). DDE med direktestrøyma julemusikal. [TV]. Dagsrevyen, NRK1.
  • Hagen, Anja Nylund (2020). Kan datamaskiner lage hitmusikk? . [TV]. NRK Nyhetsmorgen.
  • Hagen, Anja Nylund; Molde, Audun; Nathaus, Klaus & Mitrovic, Minja (2020). Panel: “The Impacts of the Covid-19 crisis on the cultural and creative sectors” .
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Taylor Swift og musikklansering på Instagram. [Radio]. NRK, P2.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Facing the global music industry: Norwegian responses to the digitalisation of the music industry.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). En lesning av Engasjement og arrangement: Ei utgreiing om konsertarrangørar.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Musikkbransjen er ikke så digital som vi tror. Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372. 109(109), s. 31–31.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Hva betyr digitaliseringen for norsk musikkeksport? [Internett]. Ballade.no.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Anja Nylund Hagen om musikkeksport. [Radio]. Søndagsåpent, NRK P1.
  • Kjus, Yngvar & Hagen, Anja Nylund (2019). Musikkbransjen i strømmetiden.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Norsk musikk i internasjonale markeder.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Norsk musikk og globale selskaper.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Digitalisering som utfordring for kulturindustriene .
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Hva definerer musikken på 2010-tallet? [Radio]. NRK, P2.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Norsk musikkbransje og eksport.
  • Maasø, Arnt (2019). Streaming platforms and research in the Nordics.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Norsk musikk i internasjonale markeder. Frokostseminar, Kulturdepartementet: Musikkeksport .
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Superstar economy and the digitalised music industry .
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Napster. Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Spotify. Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Music streaming and data literacy.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Bokomtale: Engasjement og arrangement - ei utgreiing om konsertarrangørar. Musikkmagasinet Ballade. ISSN 0805-5041.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Thomas Hayes har signert med Sony, skal gi ut musikk. [Avis]. Aftenposten.
  • Maasø, Arnt (2019). How the revenue share model of music streaming services made Spotify’s ‘clickfarms’ scandals, ‘playlist payola’ and Tidal’s streaming scams possible, and how it can be fixed.
  • Kjus, Yngvar & Brøvig-Hanssen, Ragnhild (2019). Med opphavsrett på studieplanen. [Fagblad]. Ballade.no.
  • Kjus, Yngvar; Brøvig-Hanssen, Ragnhild; Askerøi, Eirik; Hartung, Mike; Wergeland Juell, Magnus & Karoliussen, Sara (2019). Musikkprodusentens rolle.
  • Kjus, Yngvar (2019). Is streaming streamlining copyright in music? .
  • Hagen, Anja Nylund; Sandvik, Eystein; Witek, Julia; Nedrelid, Alma & Hovland, Torkjell (2019). Å bygge en karriere i musikklivet.
  • Hagen, Anja Nylund (2019). strømmetjenester. Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
  • Hagen, Anja Nylund (2019). Tidal. Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
  • Kjus, Yngvar (2018). Musical negotiations: How singer-songwriters relate to economy and copyright in digital times.
  • Hagen, Anja Nylund (2018). Norwegian music industry as global and digital media industry.
  • Hagen, Anja Nylund (2018). Changing practices in a globalised and digitalised music industry.
  • Kjus, Yngvar (2018). Music on demand: Economy and copyright in a digitised cultural sector.
  • Hagen, Anja Nylund (2018). Competing with music in national and global markets.
  • Hagen, Anja Nylund & Kjus, Yngvar (2018). How to make money in music in the digital age? .
  • Maasø, Arnt (2018). How streaming scandals are made possible by the revenue model, and how business model innovations could bring back trust and transparency.
  • Kjus, Yngvar (2018). How to make money in music in the digital age?
  • Kjus, Yngvar (2018). Negotiating streaming rights: A study of the contracts and negotiations underlying the music streaming economy .
  • Hagen, Anja Nylund (2018). Industry in change: cultural labour in a globalised and digitalised music industry.
  • Kjus, Yngvar (2018). The use of copyright in digital times: A study of how singer-songwriters exercise their rights in evolving music markets.
  • Kjus, Yngvar (2017). Dur eller moll for norsk musikk? Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372.
  • Gran, Anne-Britt; Linn-Birgit, Kampen Kristensen; Molde, Audun; Hagen, Anja Nylund & Booth, Peter (2020). Krise og kreativitet i musikkbransjen – koronapandemien 2020. BI Centre for Creative Industries.
  • Hagen, Anja Nylund; Heian, Mari Torvik; Jacobsen, Roy Aulie & Kleppe, Bård (2020). Digital ambivalens. Norsk musikk i internasjonale markeder. Universitetet i Oslo, Telemarksforsking. ISSN 978-82-336-0342-7.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2017 15:44 - Sist endret 22. mars 2021 15:40