I denne avhandlingen går Øystein Hide løs på Olav H. Hauges omfangsrike dagbok, noen tusen sider skrevet i perioden 1924–1994, og spør seg hvorfor Hauge egentlig skrev denne dagboken og hvordan vi kan lese den i dag. Stykkevis og delt? Som et helhetlig verk? I dialog med ulike teorier om tekst, kultur og kommunikasjon, er Hides svar at dagboken bør leses som deltaker i en selvkommuniserende tekstkultur med røtter helt tilbake til den romerske antikken.
Tekstkulturstudier står stadig mer sentralt i moderne nordisk og europeisk tekstforskning. Når tekster leses som deltakere i eller bidrag til tekstkulturer, blir disse forstått som meningsbærende kulturelle artefakter i dialog med andre tekster. I avhandlingen minner Hide om den viktige rollen vi som lesere har i slike dialoger: Slik en dagbokskriver kan velge ut hva som skal være med i en dagbok, kan en leser velge perspektiv og tilnærming til teksten – og med det være med å påvirke hvordan mening skapes og etableres.
Hides metodiske grep er å lese dagboken kronotopisk. En slik lesemodell ser etter meningsbærende rom eller steder i teksten heller enn å se den som et oppslagsverk over et liv skrevet i kronologisk orden. Slik fremheves det hvordan Hauge skriver seg frem i sitt tekstunivers etter et fast mønster: Etter først å slå fast og reflektere rundt hvordan han har det, eller hva han har gjort eller lest, går Hauge videre til å søke farmakon – en slags forløsning av erkjennelse med terapeutisk og transcendentalt tilsnitt.
I flere tilfeller blir det skriftlige resultatet av dette arbeidet til dikt – mange av dem blant våre mest kjære og kjente.
Øystein Edvardsen Hide gjennomførte en vellykket disputas 26. januar 2024.
Prøveforelesning
Oppgitt emne: "Korleis kan dagbøkene til Olav H. Hauge tolkast og vurderast i høve til ulike aspekt av nynorsk skriftkultur?"
Bedømmelseskomité
- Førsteamanuensis Iben Brinch, Universitetet i Sørøst-Norge (førsteopponent)
- Førsteamanuensis Gudrun Kløve-Juuhl, Høgskolen i Volda (andreopponent)
- Førsteamanuensis Kristian Bjørkdahl, Universitetet i Oslo (komiteadministrator)
Disputasleder
- Professor Aasta Marie Bjorvand Bjørkøy
Veiledere
- Professor Johan Tønnesson, Universitetet i Oslo
- Professor Kjell Lars Berge, Universitetet i Oslo