Disputas: Dagbøker skrives kronologisk, men hva skjer om vi leser de kronotopisk?

Cand.philol. Øystein Edvardsen Hide ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier vil forsvare sin avhandling «Eg trur på deg, mi
sjel…» Om sjølvkommunikasjon i Olav H. Hauge: Dagbok 1924 – 1994
 for graden philosophiae doctor (ph.d.).

Bildet kan inneholde: kinn, flash fotografering, oransje, murstein, murverk.

I denne avhandlingen går Øystein Hide løs på Olav H. Hauges omfangsrike dagbok, noen tusen sider skrevet i perioden 1924–1994, og spør seg hvorfor Hauge egentlig skrev denne dagboken og hvordan vi kan lese den i dag. Stykkevis og delt? Som et helhetlig verk? I dialog med ulike teorier om tekst, kultur og kommunikasjon, er Hides svar at dagboken bør leses som deltaker i en selvkommuniserende tekstkultur med røtter helt tilbake til den romerske antikken.

Tekstkulturstudier står stadig mer sentralt i moderne nordisk og europeisk tekstforskning. Når tekster leses som deltakere i eller bidrag til tekstkulturer, blir disse forstått som meningsbærende kulturelle artefakter i dialog med andre tekster. I avhandlingen minner Hide om den viktige rollen vi som lesere har i slike dialoger: Slik en dagbokskriver kan velge ut hva som skal være med i en dagbok, kan en leser velge perspektiv og tilnærming til teksten ­– og med det være med å påvirke hvordan mening skapes og etableres.

Hides metodiske grep er å lese dagboken kronotopisk. En slik lesemodell ser etter meningsbærende rom eller steder i teksten heller enn å se den som et oppslagsverk over et liv skrevet i kronologisk orden. Slik fremheves det hvordan Hauge skriver seg frem i sitt tekstunivers etter et fast mønster: Etter først å slå fast og reflektere rundt hvordan han har det, eller hva han har gjort eller lest, går Hauge videre til å søke farmakon – en slags forløsning av erkjennelse med terapeutisk og transcendentalt tilsnitt.

I flere tilfeller blir det skriftlige resultatet av dette arbeidet til dikt – mange av dem blant våre mest kjære og kjente.

Øystein Edvardsen Hide gjennomførte en vellykket disputas 26. januar 2024.

Prøveforelesning

Oppgitt emne: "Korleis kan dagbøkene til Olav H. Hauge tolkast og vurderast i høve til ulike aspekt av nynorsk skriftkultur?"

Se prøveforelesningen her

Bedømmelseskomité

• Førsteamanuensis Iben Brinch, Universitetet i Sørøst-Norge (førsteopponent)
  • Førsteamanuensis Gudrun Kløve-Juuhl, Høgskolen i Volda (andreopponent)