Publisert 2. des. 2015 14:58

Norge overvurderte sin evne til å forhandle fram fred i andre lands borgerkriger, hevder Ada Nissen i avhandlingen om norsk fredsdiplomati etter 1989.

Publisert 2. des. 2015 14:14

The line between fiction and reality is uncomfortably blurred in South Africa. Dana Ryan Lande shows how Nadine Gordimer’s short fiction gives us a unique opportunity to understand one woman’s fictional work in service to an ethical understanding of the people and society of South Africa.

Publisert 1. des. 2015 13:19

Universitetet i Oslo har laget et nytt nettsted med over 500 artikler om Norges historie fra steinalderen til i dag. Norgeshistorie.no er fritt tilgjengelig – en skattekiste for alle historieinteresserte.

Publisert 20. nov. 2015 15:35

Narkotikatrafikken er også en kultur, som er svært synlig i Colombia, Mexico og Brasil. I en ny bok undersøker forskere hvordan rusmidler blir fremstilt i kultur og underholdning, og hvordan de illegale rusmidlene endrer dagens samfunn.

Publisert 4. nov. 2015 13:28

Sannhet. Rase. Kunnskap. Mann. Kvinne. Begrepene definerer hvordan vi tenker om verden og oss selv, men de er ikke stabile. Mange begreper er defekte og bør forbedres. Noen må skiftes ut.

Publisert 4. nov. 2015 11:03

Terje Rasmussen skildrer konflikter og skandaler i det politiske Norge etter krigen. Offentlig parlamentarisme er den første fremstillingen som legger vekt på journalistikken og offentlighetens stadig mer inngripende betydning i politiske saker.

Publisert 6. okt. 2015 15:00

Siyu Chen vokste opp med kompliserte og motstridende forventninger til hva det betyr å være kvinne i Kina. I sin doktorgradsavhandling undersøker hun hvordan det er å være mann i Kina.

Publisert 5. okt. 2015 15:07

Når barn blir spurt om egen nettbruk, gir de andre svar enn foreldrene. Det er ett av mange etiske dilemmaer for de som forsker med barn. Barnas svar utfordrer voksnes syn på barn.