Anne Golden

Bilde av Anne Golden
English version of this page
Telefon +47-22854291
Mobiltelefon +47-90939590
Rom HW 413
Brukernavn
Besøksadresse ILN 0313 OSLO Niels Henrik Abels vei 36 Henrik Wergelands hus
Postadresse Postboks 1102 Blindern 0316 OSLO

Anne Golden er professor i norsk som andrespråk ved Universitetet i Oslo og temaleder for tema 1 på Center for Multilingualism in Society across the Lifespan (MultiLing) - et senter for fremragende forskning i Norges forskningsråds SFF-program. Fra 2011 er hun medredaktør av det nordiske tidsskriftet NORDAND og har tidligere vært medredaktør av tidsskriftet NOA. Hun har vært professor II og leder for NFR- prosjektet ASKeladden ved Universitetet i Bergen.

Mine forskningsinteresser omfatter ulike sider ved litterasitet på et andrespråk (særlig relatert til ordforråd), transferstudier og identitetsstudier i narrativer -  i tillegg til norsk grammatikk i en andrespråksperspektiv og jeg har publisert bøker og artikler innenfor disse temaene. Avhandlingen for dr.philos graden handlet om minoritetselevers forståelse av metaforiske uttrykk som forekom i lærebøker i samfunnsfag.

Faglige kompetanseområder

  • Andrespråkslæring og - undervisning
  • Andrespråksteorier
  • Ordforrådsforskning generelt og i andrespråket spesielt
  • Metaforforståelse generelt og i andrespråket spesielt
  • Metafor i diskurs
  • Litterasitet i et andrespråksperspektiv
  • Lærebokspråk
  • Norsk grammatikk i et andrespråksperspektiv
  • Andrespråkskorpus
  • Transferstudier
  • Narrativer som forskningsverktøy

Planlagte og påbegynte forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Language, Culture and Identity in Migrant Narratives (NFR-prosjekt, FriHum - sammen med Elizabeth Lanza ILN, Ingeborg Kongslien ILN og Saphinaz Naguib IKOS, alle Universitetet i Oslo)
  • ASKeladden - morsmålstransfer i norsk innlærerspråk (NFR-prosjekt, FriHum - sammen med Kari Tenfjord, LLE, Universitetet i Bergen)
Emneord: Transfer, Andrespråkslæring, Norsk som andrespråk, Lærebokspråk, Andrespråkskorpus, Narrativer, Litterasitet, Ordforråd, Metaforer, Grammatikk, Kreolstudier

Publikasjoner

Golden, Anne; Jarvis, Scott & Tenfjord, Kari (ed.) (2017). Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus.. Multilingual Matters.  ISBN 978-1-78309-876-7.  280 s.

  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2018). A1, A2, B1 ... - "den nye tellemåten" på språklæringsfeltet, I: Anne Marit Vesteraas Danbolt; Gunhild Tomter Alstad & Gunhild Tveit Randen (red.),  Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning.  Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-2350-3.  Kapittel 12.  s 237 - 260
  • Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). "Snakke med ved? Snakke med maskin?" Voksne flyktningers narrativer om norskopplæring. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  12(3), s 1- 24 . doi: 10.5617/adno.5916
  • Golden, Anne (2017). Emotions Negotiated in L2 Texts: A Corpus Study of Written Production by Adult Learners on a Norwegian Test, In Anne Golden; Scott Jarvis & Kari Tenfjord (ed.),  Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus..  Multilingual Matters.  ISBN 978-1-78309-876-7.  Kap 8.  s 188 - 230
  • Golden, Anne (2017). Ord i Nord. Forskning på ordforråd, ordbruk og ordlæring i et andrespråksperspektiv i Norden, I: Emma Sköldberg; Maia Andréasson; Henrietta Adamsson Eryd; Filippa Lindahl; Sven Lindström; Julia Prentice & Malin Sandberg (red.),  Svenskans beskrivning. Förhandlingar vid trettiofemte sammankomsten Göteborg 11–13 maj 2016.  Institutionen för svenska språket.  ISBN 978-91-87850-64-6.  Artikkel.  s 1 - 17
  • Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Tenfjord, Kari (2017). Evaluation of Texts in Tests, or: Where is the Dog Buried?, In Anne Golden; Scott Jarvis & Kari Tenfjord (ed.),  Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus..  Multilingual Matters.  ISBN 978-1-78309-876-7.  Kapittel 9.  s 231 - 271
  • Golden, Anne (2015). ASK-korpuset gjør andrespråksforskningen enda morsommere. Men hva gjør voksne innlærere med verbet gjøre i ASK?. NOA. Norsk som andrespråk.  ISSN 0801-3284.  [31](1/2), s 77- 120
  • Golden, Anne & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2015). Forskning på andrespråksskriving i Skandinavia, med vekt på de norske studiene, I: Anne Golden & Elisabeth Selj (red.),  Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer..  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-48966-3.  Kapittel 13.  s 231 - 250
  • Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2015). Coon Valley Norwegians Meet Norwegians from Norway: Language, Culture and Identity among Heritage Language Speakers in the U.S., In Janne Bondi Johannessen & Joseph C. Salmons (ed.),  Germanic heritage languages in North America: Acquisition, attrition and change.  John Benjamins Publishing Company.  ISBN 9789027234988.  Kapittel.  s 323 - 358
  • Golden, Anne & Monsen, Marte (2015). Vurdering av tekster skrevet til norskprøvene for voksne, I: Anne Golden & Elisabeth Selj (red.),  Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer..  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-48966-3.  Kap 11.  s 201 - 216
  • Golden, Anne & Tenfjord, Kari (2015). Tverrspråklig innflytelse i skriftlige innlærertekster, I: Anne Golden & Elisabeth Selj (red.),  Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer..  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-48966-3.  Kap 10.  s 183 - 199
  • Golden, Anne & Friberg, Jon Horgen (2014). Norges største innvandrergruppe: Historien om migrasjon fra Polen til Norge og om andrespråkskorpuset ASK. NOA. Norsk som andrespråk.  ISSN 0801-3284.  (2), s 11- 23
  • Golden, Anne & Tenfjord, Kari (2014). Møte mellom polsk og norsk i Norge. NOA. Norsk som andrespråk.  ISSN 0801-3284.  30(2), s 5- 9 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Golden, Anne & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2013). Inndeling av et landskap: Hvordan kategorisere studier av skriving på andrespråket?. NOA. Norsk som andrespråk.  ISSN 0801-3284.  (1), s 70- 81
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2013). Peilinger i pronomen. Aspekter ved pronomenvalg i tekster skrevet av voksne innlærere av norsk, I:  Profession, Politik och Passion.  Forfatterne.  ISBN 978-91-637-3376-5.  artikkel.  s 153 - 176
  • Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2013). Metaphors of culture: Identity construction in migrants' narrative discourse. Intercultural Pragmatics.  ISSN 1612-295X.  10(2), s 295- 314 . doi: 10.1515/ip-2013-0013
  • Golden, Anne (2012). Metaphorical expressions in L2 production. The importance of the text topic in corpus research, In Fiona MacArthur; José-Luis Oncins-Martínez; Manuel Sánchez-García & Ana María Piquer-Píriz (ed.),  Metaphor in Use: Context, Culture, and Communication.  John Benjamins Publishing Company.  ISBN 978 90 272 2392 0.  Chapter 6.  s 135 - 148
  • Golden, Anne (2012). Metaphorical expressions in L2 production: The importance of text topic in corpus research, In Fiona MacArthur; José-Luis Oncins-Martínez; Manuel Sánchez-García & Ana María Piquer-Píriz (ed.),  Metaphor in Use: Context, Culture, and Communication.  John Benjamins Publishing Company.  ISBN 978 90 272 2392 0.  kap 6.  s 135 - 148
  • Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2012). Narratives on literacy: Adult migrants’ identity construction in interaction, In Anne Pitkanen-Huhta & Lars Holm (ed.),  Literacy Practices in Transition : Perspectives from the Nordic Countries.  Multilingual Matters.  ISBN 9781847698391.  Chapter 1.
  • Golden, Anne (2010). Grasping the point A study of 15-year-old students' comprehension of metaphorical expressions in schoolbooks. Human Cognitive Processing.  ISSN 1387-6724.  26, s 35- 61
  • Golden, Anne (2010). Grasping the point: A study of 15-year-old students' comprehension of meraphorical expressions in schoolbooks, In Graham Low; Zazie Todd; Alice Deignan & Lynne Cameron (ed.),  Researching and Applying Metaphor in the Real World.  John Benjamins Publishing Company.  ISBN 9789027223807.  Kapittel 3.  s 35 - 61
  • Golden, Anne (2010). ”Jeg fant, jeg fant - men hva gjør jeg med det? Noen råd om bruk av gjennomsiktig statistikk.”, I: Hilde Johansen; Anne Golden; Jon Erik Hagen & Ann-Kristin Helland (red.),  Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag.  Novus Forlag.  ISBN 978-82-7099-581-3.  Kapittel.  s 113 - 119
  • Golden, Anne & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2010). Skriveforskning i et andrespråksperspektiv. NOA. Norsk som andrespråk.  ISSN 0801-3284.  26(2), s 36- 66 Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

  • Golden, Anne (2018). Crossing borders, writing texts, being evaluated. Students with text norms from the East and South writing in the West and North.
  • Golden, Anne (2018). Tekstproduksjon og tekstvurdering i norsk som andrespråk.
  • Golden, Anne (2018). Verb – den viktigste og morsomste ordklassen?.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2018). Conceptualization of Language Learning in the CEFR.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2018). Evaluation of L2 texts when errors have been corrected: What borders are left?.
  • Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Tenfjord, Kari (2018). På spor av en tapt hund – Om samarbeid, dyr og andrespråksskriving.
  • Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). «C’est un blasphème de parler le créole.» Metaphors of Creole by speakers from Reunion Island.
  • Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). "Jeg ville overlevd i jungelen hvis jeg traff en norsk misjonær" Aktørskap og humor i samtaler om norsklæring.
  • Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). Talerfokuserte tilnærminger i andrespråksforskningen.
  • Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2018). Ordmanøvrering i Oslo-skolen.
  • Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2018). "Jeg som har studert lingvistikk, måtte gå i klasse med analfabeter". Narrativer fra norskopplæring..
  • Golden, Anne (2017). Andrespråket og andrespråksinnlæreren – refleksjoner med utgangspunkt i forskning..
  • Golden, Anne (2017). Andrespråkslæring i et livsløpsperspektiv: Utfordringer og gleder..
  • Golden, Anne (2017). Andrespråkslæring og deltagelse i samfunnet i et livsløpsperspektiv.
  • Golden, Anne (2017). Family matters: Conversations with mothers - as learners and as teachers.
  • Golden, Anne (2017). Om metaforer og følelsesuttrykk i norsk og mulig transfer fra polsk til norsk.
  • Golden, Anne (2017). Ord som lukker - ord som åpner Ord, uttrykk og begreper i undervisningen.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2017). Text length and evaluation of text quality.
  • Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2017). Snakke med maskin? Snakke med ved? Kongolesiske flyktningers erfaringer med norskopplæring.
  • Kulbrandstad, Lise Iversen & Golden, Anne (2017). Flerspråklige elever møter skolefagenes tekster. En forskningsoppsummering.
  • Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2017). “My mother tongue that I do not speak anymore is Tchokwe" Multilingual Congolese migrants in Norway about changes in their linguistic competence.
  • Tenfjord, Kari; Jarvis, Scott & Golden, Anne (2017). Introduction, In Anne Golden; Scott Jarvis & Kari Tenfjord (ed.),  Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus..  Multilingual Matters.  ISBN 978-1-78309-876-7.  Kap 1.  s 1 - 11
  • Golden, Anne (2016). Encounter with texts in 5th grade. Transitions in Education.
  • Golden, Anne (2016). Forskning på ordforråd, ordbruk og ordlæring i et andrespråksperspektiv i Norden, med vekt på Sverige og Norge..
  • Golden, Anne (2016). Learning and literacy: empowerment as rehabilitation among older immigrant women..
  • Golden, Anne (2016). Multilingual students’ identity constructions in classrooms.
  • Golden, Anne (2016). Ord i Nord. Forskning på ordforråd, ordbruk og ordlæring i et andrespråksperspektiv i Norden, med vekt på Sverige og Norge..
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Content, text structure and style in the evaluation of a language test.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lise Iversen (2016). Ordförråd och begrepp inom alla ämnen. [www ]. Vis sammendrag
  • Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2016). Métaphores de langue chez les locuteurs de créole et de français à l’île de la Réunion.
  • Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2016). Narratives from a post-diglossic society: Attitudes and conceptualizations about language at Reunion Island.
  • Kulbrandstad, Lars Anders & Golden, Anne (2016). Vurdering av teksten eller vurdering av språket? En analyse av innlæreres tekster som er skrevet til Språkprøven.
  • Kulbrandstad, Lise Iversen & Golden, Anne (2016). Femteklasseteamet reflekterer over skolens tekstmangfold i lys av andrespråkselevenes utfordringer.
  • Kulbrandstad, Lise Iversen & Golden, Anne (2016). Femteklassinger lærer om edderkopper..
  • Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2016). "Jeg vil helst snakkes norsk på norsk". Flerspråklige kongoleseres narrativer om det å lære norsk.
  • Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2016). Språk og språkinnlæring i ulike livsfaser og på ulike steder. Kongolesiske migranter i Norge forteller.
  • Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2016). Témoignages de la diglossie réunionnaise en transition : une analyse narrative de données PFC.
  • Golden, Anne (2015). Creoles and Second Language Acquisition.
  • Golden, Anne (2015). Ordforrådet i tekster og hos individer. Ordforståelse og ordbruk i en skolekontekst.
  • Golden, Anne (2015). Vocabulary in Text books.
  • Golden, Anne (2015). What counts as emotion in texts?.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2015). Hvilken rolle spiller tekstinnholdet ved en språktest?.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2015). What role do content, text structure and style play in the evaluation of a language test?.
  • Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2015). Conceptualizations of second language learning and literacy. Metaphors in conversation.
  • Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2015). Linguistic Landscaping in a Norwegian Multilingual Classroom.
  • Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2015). The importance of the self in second language learning: Identity construction in narrative discourse.
  • Golden, Anne (2014). Andrespråksforskning i dag – og i morgen. Hva bidrar MultiLing med?.
  • Golden, Anne (2014). Conceptualizations of language learning.
  • Golden, Anne & Hvistendahl, Rita (2014). Trender i den skandinaviske forskningen på andrespråksskriving.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2014). Hvorfor blir tekster skrevet av vietnamesere vurdert lavere enn tekster skrevet av spansktalende kandidater.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2014). Kognitiv lingvistikk og morsmålstransfer.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2014). Texts in test.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lise Iversen (2014). Internasjonal forskning om barn og unges ordforråd og litterasitetspraktiser på andrespråket- En kunnskapsstatus.
  • Golden, Anne (2013). Emotions in test texts.
  • Golden, Anne (2013). Metaphors of Emotions in Texts about Friendship.
  • Golden, Anne & Kulbrandstad, Lise Iversen (2013). Forskning i Norge på minoritetsspråklige barn og voksnes ordforråd. Teoriforankring, metoder og resultater.
  • Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2013). Metaphors of language learning in migrants’ identity construction.
  • Golden, Anne & Tenfjord, Kari (2013). The long and windy road of ASKeladden. A corpus-based approach to L1 transfer in Norwegian learner language,.
  • Golden, Anne; Tenfjord, Kari & Kulbrandstad, Lars Anders (2013). Ethos construction in learners’ text: a subject for transfer.
  • Golden, Anne; Tenfjord, Kari & Kulbrandstad, Lars Anders (2013). Tekst i test.
  • Lanza, Elizabeth & Golden, Anne (2013). Personal and professional identities at the crossroads in a migration context.
  • Tenfjord, Kari; Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2013). Tekst i tester. Identitets- og etoskonstruksjoner.
  • Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2012). Metaphors of language learning in migrants’ narrative discourse.
  • Lanza, Elizabeth & Golden, Anne (2012). Telling lives: Personal and professional identities at the crossroads in a migration context.
  • Golden, Anne (2011). Prentice, Julia: På rak sak. Om ordförbindelser och konventionaliserade uttryck bland unga språkbrukare i flerspråkiga miljøer. Språk och stil: Tidskrift för svensk språkforskning.  ISSN 1101-1165.  21
  • Golden, Anne (2011). The pleasure of company: Focus groups, narratives, metaphors, and agency.
  • Golden, Anne (2011). Vokabular – særlig flerordsuttrykk – i tekster for og av innlærere.
  • Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2011). Metaphors of culture in migrants’ discourse.
  • Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2011). Transnational and translocal identities in migrant narratives: African psychiatrists in Norway.
  • Golden, Anne; Tenfjord, Kari & Dregelid, Karen Margrethe (2011). Complexity in texts written by Vietnamese learners of Norwegian.
  • Golden, Anne; Tenfjord, Kari & Dregelid, Karen Margrethe (2011). 'Øyer' i tekster skrevet av vietnamesiske innlærere.
  • Golden, Anne (2010). Emotions and figurative language A corpus study based on ASK on written production by adult learners of Norwegian.
  • Golden, Anne & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2010). Litterasitet i et andrespråksperspektiv – status om skriving.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 31. mai 2010 13:29 - Sist endret 6. feb. 2018 13:03