Anne Golden

Anne Golden er professor i norsk som andrespråk ved Universitetet i Oslo og temaleder for tema 1 på Center for Multilingualism in Society across the Lifespan (MultiLing) - et senter for fremragende forskning i Norges forskningsråds SFF-program. Fra 2011 er hun medredaktør av det nordiske tidsskriftet NORDAND og har tidligere vært medredaktør av tidsskriftet NOA. Hun har vært professor II og leder for NFR- prosjektet ASKeladden ved Universitetet i Bergen.
Mine forskningsinteresser omfatter ulike sider ved litterasitet på et andrespråk (særlig relatert til ordforråd), transferstudier og identitetsstudier i narrativer - i tillegg til norsk grammatikk i en andrespråksperspektiv og jeg har publisert bøker og artikler innenfor disse temaene. Avhandlingen for dr.philos graden handlet om minoritetselevers forståelse av metaforiske uttrykk som forekom i lærebøker i samfunnsfag.
Faglige kompetanseområder
- Andrespråkslæring og - undervisning
- Andrespråksteorier
- Ordforrådsforskning generelt og i andrespråket spesielt
- Metaforforståelse generelt og i andrespråket spesielt
- Metafor i diskurs
- Litterasitet i et andrespråksperspektiv
- Lærebokspråk
- Norsk grammatikk i et andrespråksperspektiv
- Andrespråkskorpus
- Transferstudier
- Narrativer som forskningsverktøy
Planlagte og påbegynte forskningsprosjekter
- Family language policy in multilingual transcultural families
- Forskning på andrespråksskriving i en nordisk kontekst
- Identity constructions in narratives
- Overganger i utdanningsløpet
- Tekster i testsituasjoner
Avsluttede forskningsprosjekter
- Language, Culture and Identity in Migrant Narratives (NFR-prosjekt, FriHum - sammen med Elizabeth Lanza ILN, Ingeborg Kongslien ILN og Saphinaz Naguib IKOS, alle Universitetet i Oslo)
- ASKeladden - morsmålstransfer i norsk innlærerspråk (NFR-prosjekt, FriHum - sammen med Kari Tenfjord, LLE, Universitetet i Bergen)
Publikasjoner
Golden, Anne; Jarvis, Scott & Tenfjord, Kari (ed.) (2017). Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus.. Multilingual Matters. ISBN 978-1-78309-876-7. 280 s.
Golden, Anne (2005): Å gripe poenget. Forståelse av metaforiske uttrykk fra lærebøker i samfunnskunnskap hos minoritetselever i ungdomsskolen. [Grabing the point. Comprehension of metaphorical Expressions in schoolbooks by linguistic minority students in lower secondary School.] Appendix.
-
Golden, Anne & Szymanska, Oliwia (2022). Griper polske studenter poenget på norsk? Forståelse av metaforiske uttrykk blant norskstuderende i Polen. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. ISSN 0809-9227.
-
Lanza, Elizabeth & Golden, Anne (2022). Wielding space and time in migrant narratives: Personal and professional identities in discourse . I Lane, Pia; Kjelsvik, Bjørghild & Myhr, Annika Bøstein (Red.), Negotiating Identities in Nordic Migrant Narratives: Crossing Borders and Telling Lives. Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-030-89108-4.
-
Golden, Anne (2021). The relationship between topic and metaphor in second-language learners’ essays. Metaphor and the Social World. ISSN 2210-4070. 11(2), s. 261–278. doi: 10.1075/msw.00018.gol. Fulltekst i vitenarkiv
-
De Fina, Anna; Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2021). Narrative, Identities, and Experiences in Discourse Practices of Migrants. I Blackwood, Robert & Røyneland, Unn (Red.), Spaces of Multilingualism. Routledge. ISSN 9781003125839. doi: 10.4324/9781003125839-4. Fulltekst i vitenarkiv
-
Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2021). When Errors Are Corrected. I Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Zhang, Lawrence (Red.), Crossing Borders, Writing Texts, Being Evaluated: Cultural and Disciplinary Norms in Academic Writing. Multilingual Matters. ISSN 9781788928557. s. 18–37. Vis sammendrag
-
Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2021). Crossing Borders. I Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Zhang, Lawrence (Red.), Crossing Borders, Writing Texts, Being Evaluated: Cultural and Disciplinary Norms in Academic Writing. Multilingual Matters. ISSN 9781788928557. s. 1–17. Vis sammendrag
-
Ahlgren, Katrin; Golden, Anne & Magnusson, Ulrika (2021). Metaphor in education: A multilingual and Scandinavian perspective. Metaphor and the Social World. ISSN 2210-4070. 11(2), s. 196–211. doi: 10.1075/msw.00015.ahl. Fulltekst i vitenarkiv
-
Golden, Anne; Jensen, Bård Uri & Szymanska, Oliwia (2021). Multiple choice tests in studies of metaphor comprehension among learners of Norwegian. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 37(1-2/2021), s. 107–132. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2021). Mashi – this language was in my ears: Metaphors of ‘language’ in language autobiographies narrated by Congolese migrants in Norway. Metaphor and the Social World. ISSN 2210-4070. 11(2), s. 329–351. doi: 10.1075/msw.00021.gol. Fulltekst i vitenarkiv
-
Golden, Anne; Steien, Guri Bordal & Tonne, Ingebjørg (2021). Narrativ metode i andrespråksforskning. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 37(1-2), s. 133–155. Fulltekst i vitenarkiv
-
Golden, Anne (2021). Voksne innlæreres leksikalske profil. I Monsen, Marte & Pájaro, Verónica (Red.), Andrespråkslæring hos voksne : Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202687373. s. 68–89. Vis sammendrag
-
Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2020). «Kanskje for høgt utdanna europearar på spor 3»: lærerkommentarer fra en spørreundersøkelse om "Det felles europeiske rammeverket". NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 36(2), s. 101–127. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Golden, Anne; Opsahl, Toril & Tonne, Ingebjørg (2020). “One, two, many = one too many?” Conceptualizations of mother tongue. Oslo Studies in Language (OSLa). ISSN 1890-9639. 11(2), s. 135–157. doi: 10.5617/osla.8494. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2019). Læreroppfatninger om Det felles europeiske rammeverket – en nettbasert spørreundersøkelse. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. s. 41–64. Fulltekst i vitenarkiv
-
Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2019). Language Learning and Literacy: The Multilingual Subject in Narratives of Older Immigrant Refugee Women. I Bagga-Gupta, Sangeeta; Golden, Anne; Holm, Lars; Laursen, Helle Pia & Pitkanen-huhta, Anne (Red.), Reconceptualizing Connections between Language, Literacy and Learning. Springer Nature. ISSN 978-3-030-26993-7. s. 253–276. doi: 10.1007/978-3-030-26994-4_13.
-
Bagga-Gupta, Sangeeta; Laursen, Helle Pia & Golden, Anne (2019). Bridging Language, Literacy and Learning. I Bagga-Gupta, Sangeeta; Golden, Anne; Holm, Lars; Laursen, Helle Pia & Pitkanen-huhta, Anne (Red.), Reconceptualizing Connections between Language, Literacy and Learning. Springer Nature. ISSN 978-3-030-26993-7. s. 15–32. doi: 10.1007/978-3-030-26994-4_2.
-
Golden, Anne & Magnusson, Ulrika (2019). Nyere forskningsresultater på andrespråksskriving i Norge og Sverige med særlig vekt på andrespråkselevers skriving i skolefagene. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 13(1), s. 1–23. doi: 10.5617/adno.6475. Fulltekst i vitenarkiv
-
Golden, Anne (2018). Utvikling av ordforrådet på et andrespråk. I Gujord, Ann-Kristin Helland & Randen, Gunhild Tveit (Red.), Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202584702. s. 190–213.
-
Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). Snakke med ved? Snakke med maskin? Voksne flyktningers narrativer om norskopplæring. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 12(3), s. 1–24. doi: 10.5617/adno.5916. Fulltekst i vitenarkiv
-
Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2018). A1, A2, B1 ... - "den nye tellemåten" på språklæringsfeltet. I Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Alstad, Gunhild Tomter & Randen, Gunhild Tveit (Red.), Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2350-3. s. 237–260.
-
Golden, Anne (2017). Emotions Negotiated in L2 Texts: A Corpus Study of Written Production by Adult Learners on a Norwegian Test. I Golden, Anne; Jarvis, Scott & Tenfjord, Kari (Red.), Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus.. Multilingual Matters. ISSN 978-1-78309-876-7. s. 188–230. doi: 10.21832/9781783098774-010.
-
Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Tenfjord, Kari (2017). Evaluation of Texts in Tests, or: Where is the Dog Buried? I Golden, Anne; Jarvis, Scott & Tenfjord, Kari (Red.), Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus.. Multilingual Matters. ISSN 978-1-78309-876-7. s. 231–271. doi: 10.21832/9781783098774-011.
-
Golden, Anne (2017). Ord i Nord. Forskning på ordforråd, ordbruk og ordlæring i et andrespråksperspektiv i Norden. I Sköldberg, Emma; Andréasson, Maia; Eryd, Henrietta Adamsson; Lindahl, Filippa; Lindström, Sven; Prentice, Julia & Sandberg, Malin (Red.), Svenskans beskrivning. Förhandlingar vid trettiofemte sammankomsten Göteborg 11–13 maj 2016. Institutionen för svenska språket. ISSN 978-91-87850-64-6. s. 1–17.
-
Golden, Anne (2015). ASK-korpuset gjør andrespråksforskningen enda morsommere. Men hva gjør voksne innlærere med verbet gjøre i ASK? NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. [31](1/2), s. 77–120.
-
Golden, Anne & Monsen, Marte (2015). Vurdering av tekster skrevet til norskprøvene for voksne. I Golden, Anne & Selj, Elisabeth (Red.), Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-48966-3. s. 201–216.
-
Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Zhang, Lawrence (2021). Crossing Borders, Writing Texts, Being Evaluated: Cultural and Disciplinary Norms in Academic Writing. Multilingual Matters. ISBN 9781788928557. 183 s. Vis sammendrag
-
Bagga-Gupta, Sangeeta; Golden, Anne; Holm, Lars; Laursen, Helle Pia & Pitkanen-huhta, Anne (2019). Reconceptualizing Connections between Language, Literacy and Learning. Springer Nature. ISBN 978-3-030-26993-7. 286 s.
-
Golden, Anne; Jarvis, Scott & Tenfjord, Kari (2017). Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus. Multilingual Matters. ISBN 978-1-78309-876-7. 280 s.
-
Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2022). Throwing lights on L2-learners and metaphors An extended study on Polish students’ comprehension of frequent metaphorical expressions in Norwegian.
-
Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2022). L2-metaforiske uttrykk i flomlyset. Polske studenters håndtering av metaforer i norsk.
-
Opsahl, Toril & Golden, Anne (2022). Narratives on professional identity and positioning among highly educated Poles in Norway.
-
Kulbrandstad, Lars Anders & Golden, Anne (2022). Imitasjon av andrespråkspreget norsk.
-
Opsahl, Toril & Golden, Anne (2022). Narratives on professional identity and positioning among highly educated Poles in Norway (conference paper in progress).
-
Kulbrandstad, Lars Anders & Golden, Anne (2022). Eksotiserende norsk med utenlandsk preg - Arnardos språk i manesjen.
-
Kulbrandstad, Lars Anders & Golden, Anne (2022). Eksotiserende norsk med utenlandsk preg - Arnardos språk i manesjen.
-
Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2021). Orddanning i Amerika-norsk i Coon Valley, Westby og Blair anno 2010 .
-
Golden, Anne & Lanza, Elizabeth (2021). Metaphors in migrant narratives.
-
De Korne, Haley & Golden, Anne (2021). Attitudes towards language-internal variation among Norwegian as an additional language teachers.
-
Kulbrandstad, Lise Iversen & Golden, Anne (2021). Today we spend more time on reading texts together’. The fifth grade team reflects on subject literacy teaching. .
-
De Fina, Anna; Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2021). Narrative, Identities and Experience in Discourse Practices of Migrants.
-
Garbacz, Piotr; Golden, Anne; Opsahl, Toril; Solarek-Gliniewicz, Magdalena; Svennevig, Jan & Szymanska, Oliwia [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Hva hemmer og fremmer kommunikasjon mellom nordmenn og polakker? Utrop - Norges første flerkulturelle avis.
-
Szymanska, Oliwia & Golden, Anne (2020). Do Polish students grasp the point in Norwegian? A study on students’ comprehension of everyday metaphorical expressions from two conceptual metaphors. .
-
Opsahl, Toril & Golden, Anne (2020). Limited by stereotypes? Learning Norwegian as a Pole.
-
Golden, Anne & Szymanska, Oliwia (2020). Do Polish students grasp the point in Norwegian? An extended study on students’ comprehension of everyday metaphorical expressions. Revisited.
-
Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2020). Metaphors of language by Creole and French speakers in Reunion Island .
-
Bagga-Gupta, Sangeeta; Golden, Anne; Holm, Lars; Laursen, Helle Pia & Pitkänen-Huhta, Anne (2019). Preface. Educational Linguistics (EDUL). ISSN 1572-0292. 39, s. v–vi.
-
Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2019). Troll i ord. Arbeid med ordforråd og ordoppbygging i skolen. .
-
Golden, Anne & Szymanska, Oliwia (2019). Blir polske norskstudenter vippet av pinnen av norske metaforer. En studie av polske studenters forståelse av norske hverdagslige metaforiske uttrykk.
-
Golden, Anne (2019). Voksne akademikere og språklæring.
-
Golden, Anne (2019). Forskere skeptisk til Sanners språkkrav. [Avis]. Khrono.
-
Golden, Anne (2019). Når andrespråket er norsk og innlæreren er student.
-
Golden, Anne & Szymanska, Oliwia (2019). Hverdagslivets metaforer.
-
Golden, Anne; Nøklestad, Anders & Johansson, Sofie (2019). The vocabulary of the Nordic heritage speakers in the US. An attempt of categorization.
-
Golden, Anne & Monsen, Marte (2019). Picture prompts in writing exams: assets or restraints.
-
Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2019). Word Magic. Working with Words and Word Construction in School. .
-
Golden, Anne & Opsahl, Toril (2019). Den minoritetsspråklege situasjonen i Noreg i eit andrespråksperspektiv. Mål og makt. ISSN 0332-7744. 172(3), s. 42–45.
-
Golden, Anne & Opsahl, Toril (2019). Norsk er norsk og polsk er polsk «and never the twain shall meet»? En studie av kommunikasjon blant polakker i Norge.
-
Opsahl, Toril & Golden, Anne (2019). Second-language communication in workplace settings – the case of Polish migrants in Norway.
-
Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2019). "I Kongo er vi sånn flerspråklige". Fixity and fluidity in linguistic biographies narrated by Congolese migrants in Norway.
-
Golden, Anne; Opsahl, Toril; Tonne, Ingebjørg; van der Walt, Christa & Xeketwana, Simthembile (2019). Panel 5: Multilingualism: Learning, Globalization, Social Justice – Focus on Education and Research .
-
Tonne, Ingebjørg & Golden, Anne (2018). Lesesatsning for lærere i Osloskolen: mulige suksesskriterier. Vis sammendrag
-
Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). A la rue, à l'école et entre amis. L'usage du créole dans le passé et à présent présenté dans des récits autobiographiques des Guadeloupéens de la génération 68.
-
Golden, Anne; Jensen, Bård Uri; Kulbrandstad, Lars Anders & Tenfjord, Kari (2018). Lange tekster, lange setninger og lange ord – en suksessoppskrift for språkprøver?
-
Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). Talerfokuserte tilnærminger i andrespråksforskningen.
-
Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2018). Evaluation of L2 texts when errors have been corrected: What borders are left?
-
Golden, Anne (2018). Crossing borders, writing texts, being evaluated. Students with text norms from the East and South writing in the West and North.
-
Golden, Anne; Kulbrandstad, Lars Anders & Tenfjord, Kari (2018). På spor av en tapt hund – Om samarbeid, dyr og andrespråksskriving .
-
Golden, Anne (2018). Verb – den viktigste og morsomste ordklassen? .
-
Golden, Anne (2018). Tekstproduksjon og tekstvurdering i norsk som andrespråk.
-
Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). «C’est un blasphème de parler le créole.» Metaphors of Creole by speakers from Reunion Island .
-
Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2018). "Jeg som har studert lingvistikk, måtte gå i klasse med analfabeter". Narrativer fra norskopplæring.
-
Golden, Anne & Tonne, Ingebjørg (2018). Ordmanøvrering i Oslo-skolen.
-
Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2018). "Jeg ville overlevd i jungelen hvis jeg traff en norsk misjonær" Aktørskap og humor i samtaler om norsklæring.
-
Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2018). Conceptualization of Language Learning in the CEFR.
-
Golden, Anne (2017). Family matters: Conversations with mothers - as learners and as teachers .
-
Golden, Anne (2017). Ord som lukker - ord som åpner Ord, uttrykk og begreper i undervisningen.
-
Golden, Anne (2017). Andrespråket og andrespråksinnlæreren – refleksjoner med utgangspunkt i forskning.
-
Tenfjord, Kari; Jarvis, Scott & Golden, Anne (2017). Introduction. I Golden, Anne; Jarvis, Scott & Tenfjord, Kari (Red.), Crosslinguistic Influence and Distinctive Patterns of Language Learning: Findings and Insights from a Learner Corpus.. Multilingual Matters. ISSN 978-1-78309-876-7. s. 1–11.
-
Golden, Anne (2017). Andrespråkslæring i et livsløpsperspektiv: Utfordringer og gleder.
-
Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2017). “My mother tongue that I do not speak anymore is Tchokwe" Multilingual Congolese migrants in Norway about changes in their linguistic competence.
-
Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2017). Text length and evaluation of text quality.
-
Golden, Anne (2017). Om metaforer og følelsesuttrykk i norsk og mulig transfer fra polsk til norsk.
-
Golden, Anne (2017). Andrespråkslæring og deltagelse i samfunnet i et livsløpsperspektiv.
-
Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2017). Snakke med maskin? Snakke med ved? Kongolesiske flyktningers erfaringer med norskopplæring.
-
Kulbrandstad, Lise Iversen & Golden, Anne (2017). Flerspråklige elever møter skolefagenes tekster. En forskningsoppsummering.
-
Golden, Anne & Kulbrandstad, Lise Iversen (2016). Ordförråd och begrepp inom alla ämnen. Vis sammendrag
-
Kulbrandstad, Lise Iversen & Golden, Anne (2016). Femteklassinger lærer om edderkopper.
-
Kulbrandstad, Lise Iversen & Golden, Anne (2016). Femteklasseteamet reflekterer over skolens tekstmangfold i lys av andrespråkselevenes utfordringer.
-
Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2016). Narratives from a post-diglossic society: Attitudes and conceptualizations about language at Reunion Island.
-
Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2016). Témoignages de la diglossie réunionnaise en transition : une analyse narrative de données PFC.
-
Golden, Anne & Steien, Guri Bordal (2016). Métaphores de langue chez les locuteurs de créole et de français à l’île de la Réunion .
-
Kulbrandstad, Lars Anders & Golden, Anne (2016). Vurdering av teksten eller vurdering av språket? En analyse av innlæreres tekster som er skrevet til Språkprøven.
-
Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2016). "Jeg vil helst snakkes norsk på norsk". Flerspråklige kongoleseres narrativer om det å lære norsk.
-
Golden, Anne (2016). Learning and literacy: empowerment as rehabilitation among older immigrant women. .
-
Golden, Anne (2016). Ord i Nord. Forskning på ordforråd, ordbruk og ordlæring i et andrespråksperspektiv i Norden, med vekt på Sverige og Norge.
-
Golden, Anne (2016). Forskning på ordforråd, ordbruk og ordlæring i et andrespråksperspektiv i Norden, med vekt på Sverige og Norge.
-
Golden, Anne (2016). Multilingual students’ identity constructions in classrooms.
-
Golden, Anne (2016). Encounter with texts in 5th grade. Transitions in Education.
-
Golden, Anne & Kulbrandstad, Lars Anders (2016). Content, text structure and style in the evaluation of a language test.
-
Steien, Guri Bordal & Golden, Anne (2016). Språk og språkinnlæring i ulike livsfaser og på ulike steder. Kongolesiske migranter i Norge forteller.