Siste
-
Magnotti, J. F., Lado, A., Zhang, Y., Maasø, A., Nath, A. & Beauchamp, M. S. (2024). Repeatedly experiencing the McGurk effect induces long-lasting changes in auditory speech perception. Communications Psychology, 2(1), 25. https://doi.org/10.1038/s44271-024-00073-w
-
Maasø, Arnt & Simonsen, Hanne Gram (2023). Problem-Based Peer Group Mentoring and Organisational Learning. In de Lange, Thomas & Wittek, Anne Line (Ed.), Faculty Peer Group Mentoring in Higher Education: Developing Collegiality through Organised Supportive Collaboration. Springer. ISSN 978-3-031-37457-9. doi: 10.1007/978-3-031-37458-6_7.
-
Beauchamp, Michael; Lado, Anastasia; Zhang, Yue; Nath, Audrey; Maasø, Arnt & Magnotti, John F. (2022). A long-lasting aftereffect of the McGurk Effect. Society for Neuroscience.
- Maasø, Arnt & Hendrik Storstein Spilker (2022). The Streaming Paradox: Untangling the Hybrid Gatekeeping Mechanisms of Music Streaming, Popular Music & Society; DOI: 10.1080/03007766.2022.2026923 [Artikkelen ble tildelt pris for den beste vitenskapelige artikkelen publisert i 2021-2022 av Norsk medieforskerlag]
Akademisk bakgrunn
- Visiting fellow at QUT, Digital media research centre (juni 2019 - januar 2020).
- Førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) siden 2003.
- Undervisningsleder og nestleder ved IMK 2005-2009.
- Disputerte til dr. art.-graden juni 2002 på avhandlingen «Se-hva-som-skjer»: En studie av lyd som kommunikativt virkemiddel i TV.
- Vikariat som førsteamanuensis ved IMK 01.08.99-01.03.00 og 01.10.2001-01.06.2003.
- Doktorgradsstipendiat ved IMK fra 01.08.96-01.08.01.
- Forsker ved Politihøgskolen 01.07.95 - 01.08.96.
- Vit. ass. Institutt for medier og kommunikasjon våren 1995.
- Cand. philol. (hovedfag) i medievitenskap i 1995.
- Fortid som musikant, bl.a. som Distriktsmusiker for Rikskonsertene i 1986-87 og komponist for TV-serien Furuhaugen Blues (NRK 1993).
Undervisnings- og veiledningsområder
Har undervist en rekke emner på BA, MA og PhD-nivå innenfor temaer som musikk- og lydbruk i mediene, film og fjernsyn, populærkultur, mediebruk, kommunikasjonsteori, mediehistorie og web. Har veiledet omlag 45 hovedfags- og masteroppgaver og fire PhD-avhandlinger innenfor et ganske variert faglig spekter.
Inviterte plenumsforedrag og keynotes
- 'What direction should Teachers’ Academies develop toward to remain relevant and vibrant in the future as leaders in pedagogical change?' Decennial Anniversary Seminar of the University of Helsinki Teachers’ Academy, Helsinki 18.04.23.
- Streaming – a challenge for the future of music? [pdf] Invitert keynote ved konferansen Musimorphose(s), Paris 11.11.15.
- ’Aural affordances’. Keynote at 11th Laterna Film Academy, 2005.
- ’Mediating sound and silence’. Keynote at The 17. Nordic conference of media researchers in Aalborg, 2005.
Utvalg og oppdrag
- Medlem av Fagrådet for IT i utdanning ved UiO (2022 – )
- Leder av Pedagogisk akademi av meritterte undervisere ved UiO (2020-2022).
- Faglig leder ved HF:Studio (2021-2022)
- Medlem av instituttstyret ved IMK (2021 –)
- Medlem av programrådet ved IMK (2018-2019)
- Verneombud (2016-2020)
- Medlem av styringsgrupa i forskningsnettverket Centre for Research on Media Innovations (CeRMI)
- Medlem av Fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet for fast vitenskapelige ansatte, UiO (vara 2011, fast fra 2012-2014).
- Medlem av Tilsettingsutvalget for vitenskapelige stillinger ved ved Det humanistiske fakultet, UiO (2012-2014).
- IMKs representant i New Media Network (2010-2014)
- Tilsynssensor ved NTNU Institutt for kunst- og medievitenskap (2010-2012).
- Tillitsvalgt for fagforeningen Akademikerne ved Det Humanistiske fakultet (2010-2011).
- Programsensor ved Høgskolen i Lillehammer, Avdeling for TV-utdanning og filmvitenskap (2009-2011).
- Med i styret i Alumnuiforeningen X-IMK (ca. 2007 –)
- Medlem at styret ved Institutt for medier og kommunikasjon 1997-1998 og 2009-2013.
- Medlem av editorial board for tidsskriftet Music, Sound and the Moving Image, University of Liverpool Press (2007-2019).
- Leder av arbeidsgruppen for evaluering av normer og vurderingsformer i undervisning og veiledning ved Det humanistiske fakultet (høsten 2007).
- Medlem av studierådet ved Det humanistiske fakultet 2005-2009
- Leder av styringsgruppa for HF-prosjektet for arbeidslivsrelevans i studiene 2005-2007 (Prosjeket fikk en pris for studiekvalitet i høyere utdanning av NOKUT i 2008).
- Medlem av flere bedømmelseskommiteer for doktoravhandlinger i Norge, Sverige og Danmark.
- Medlem i studierådet ved Norsk lydskole (NIS) 2004.
- Medlem av medieklagenemda (klagenemda for film og videogram) 2000-2007.
- Redaksjonsmedlem i Norsk medietidsskrift 1999-2002. Webredaktør og hovedredaktør for tre numre.
Priser og nominasjoner
- Pris for den beste vitenskapelige artikkelen publisert i 2021-2022 av Norsk medieforskerlag for artikkelen The Streaming Paradox: Untangling the Hybrid Gatekeeping Mechanisms of Music Streaming, skrevet sammen med Hendrik Storstein Spilker.
- Utnevnt til Merittert underviser av Universitetsstyret 2020.
- Undervisningsprisen 2011 utdelt av Studentparlamentet ved UiO
- Nomert til Det humanistiske fakultets formidlingspris i 2009.
- Andre pris og 'rosende omtale' i Universitetsforlagets kåring av beste tidsskriftartikkel publisert i 2007 for artikkelen «‘Ford de fortjener det’. Publikumsdeltakelse som strategist utviklingsområde i mediebransjen» (cf. Maasø, Sundet and Syvertsen 2007).
Kuriosa: McGurk effekten
En 5-6 sekunders video med en audiovisuell illusjon, kalt McGurk-effekten, er sett over en million ganger på YouTube og flere hundre tusen ganger på IMKs hjemmeside etter at jeg laget klippet engang i 1997 ved hjelp av Tone Vervågen, som da var student på IMK. Illusjonen har fått navn etter førsteforfatteren i artikkelen "Hearing lips and seeing voices" av McGurk, H. og J. MacDonald i Nature 264: 746-748, 1976.