Ingrid Lossius Falkum

Bilde av Ingrid Lossius Falkum
English version of this page
Telefon +47-22844838
Brukernavn
Besøksadresse Blindernveien 31 Georg Morgenstiernes hus 0313 OSLO
Postadresse Postboks 1020 Blindern 0315 OSLO

Forskning

Mine forskningsinteresser er knyttet til språklig kommunikasjon, og befinner seg i skjæringspunktet mellom semantikk og pragmatikk. Jeg er spesielt interessert i leksikalsk pragmatikk, hvordan ordbetydninger moduleres i konteksten de forekommer i. Doktoravhandlingen min i lingvistikk (University College London, 2011), veiledet av Robyn Carston, tar for seg semantikken og pragmatikken til flertydige ord (polysemi), som analyseres innenfor Sperber og Wilsons relevansteoretiske rammeverk. Postdoktorprosjektet Metonymi i kontekst og kommunikasjon bygger videre på dette arbeidet, men fokuserer nærmere på metonymi (Proust står i bokhylla, Bord 13 har akkurat satt seg), og har som mål å utvikle en kognitivt plausibel teori om hvordan vi forstår slike utsagn i kommunikasjon med hverandre.

Jeg er også interessert i hvordan barns pragmatiske ferdigheter utvikler seg, og gjør dem i stand til å uttrykke sine egne intensjoner og foreta slutninger om andres kommunikative intensjoner på bakgrunn av deres handlinger. I 2015 startet jeg det fireårige forskningsprosjektet Acquiring Figurative Meanings: A Study in Developmental Pragmatics som skal undersøke barns evne til å forstå figurativt språk i form av metonymi og ironi.

Høyere utdanning

2011: PhD Linguistics, University College London.

2005: MA Pragmatics, University College London.

2004: MA Fransk språk, Universitetet i Oslo.

Stipend 

2015-2019: Unge forskertalenter, FRIPRO, Norges Forskningsråd.

2011-2015: Personlig postdoktorstipend, FRIPRO, Norges Forskningsråd.

2006-2009: Personlig doktorgradsstipend, FRIPRO, Norges Forskningsråd.

Artikler under utarbeidelse

"Metonymy and relevance." Under utarbeidelse. (med Deirdre Wilson)

"Possessives in context." Under utarbeidelse. (med Julia Kolkmann)

Redigerte tidsskriftutgaver

Falkum, I. L. & Vicente, A. Red. (2015). Polysemy: Current Perspectives and Approaches. Temanummer av Lingua 157.

Falkum, I. L. & Kjøll, G. Red. (2014). Kognitiv pragmatikk og relevansteori. Temanummer av Norsk Lingvistisk Tidsskrift 32(2).

Publikasjoner

Falkum, I. L. (forthcoming). The semantics and pragmatics of count-mass polysemy. Semantics & Pragmatics.

Vicente, A. & Falkum, I. L. (2017). Polysemy. I Mark Aronoff (red.). Oxford Research Encyclopedia of Linguistics. Oxford University Press.

Falkum, I. L., Recasens, M. & Clark, E. V. (2016). 'The moustache sits down first': On the acquisition of metonymy. Journal of Child Language.

Falkum, I. L. & Vicente, A. (2015). Polysemy: Current perspectives and approaches. Lingua 157: 1-16.

Falkum, I. L. (2015). The how and why of polysemy: A pragmatic account. Lingua 157: 83-99.

Falkum, I. L. (2014). Polysemi. En relevansteoretisk tilnærmingNorsk Lingvistisk Tidsskrift 32(2): 307-336.

 

 

  • Falkum, Ingrid Lossius; Recasens, Marta & Clark, Eve V. (2017). "The moustache sits down first": on the acquisition of metonymy. Journal of Child Language.  ISSN 0305-0009.  44(1), s 87- 119 . doi: 10.1017/S0305000915000720
  • Vicente, Agustín & Falkum, Ingrid Lossius (2017). Polysemy, In Mark Aronoff (ed.),  Oxford Research Encyclopedia of Linguistics.  Oxford University Press.  ISBN 9780199384655.  Chapter.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2015). The how and why of polysemy: A pragmatic account. Lingua.  ISSN 0024-3841.  157, s 83- 99 . doi: 10.1016/j.lingua.2014.11.004
  • Falkum, Ingrid Lossius & Vicente, Agustín (2015). Polysemy: current perspectives and approaches. Lingua.  ISSN 0024-3841.  157, s 1- 16 . doi: 10.1016/j.lingua.2015.02.002
  • Falkum, Ingrid Lossius (2014). Polysemi. En relevansteoretisk tilnærming. Norsk lingvistisk tidsskrift.  ISSN 0800-3076.  32(2), s 307- 336
  • Falkum, Ingrid Lossius & Kjøll, Georg (2014). Kognitiv pragmatikk og relevansteori. Norsk lingvistisk tidsskrift.  ISSN 0800-3076.  32(2), s 173- 196
  • Falkum, Ingrid Lossius (2010). Systematic polysemy and the count-mass distinction. UCL Working Papers in Linguistics.  ISSN 0956-7194.  (22), s 16- 40
  • Falkum, Ingrid Lossius (2009). A pragmatic solution to the polysemy paradox. UCL Working Papers in Linguistics.  ISSN 0956-7194.  (21), s 27- 54
  • Falkum, Ingrid Lossius (2008). Liberal: et begrep tømt for innhold?. Nytt Norsk Tidsskrift.  ISSN 0800-336X.  (2), s 172- 178
  • Falkum, Ingrid Lossius (2007). A relevance-theoretic analysis of concept narrowing and broadening in English and Norwegian original texts and translations. Languages in Contrast : International Journal for Contrastive Linguistics.  ISSN 1387-6759.  (2), s 119- 141
  • Falkum, Ingrid Lossius (2007). Generativity, relevance and the problem of polysemy. UCL Working Papers in Linguistics.  ISSN 0956-7194.  (19), s 205- 234

Se alle arbeider i Cristin

  • Falkum, Ingrid Lossius (2017). Ten years of linguistic agency: Lexical and developmental pragmatics..
  • Falkum, Ingrid Lossius & Köder, Franziska (2017). Acquiring figurative meanings: Irony and epistemic vigilance.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Köder, Franziska (2017). Metonymy and irony acquisition: Evidence from eye-tracking and picture selection.
  • Falkum, Ingrid Lossius; Köder, Franziska & Mascaro, Olivier (2017). Acquiring figurative meanings: A study in developmental pragmatics.
  • Köder, Franziska & Falkum, Ingrid Lossius (2017). Acquiring figurative meanings: Evidence from eye-tracking.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2016). Acquiring figurative meanings: What are the questions?.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2016). Metonymic reference in early language development.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Köder, Franziska (2016). Children's comprehension of metonymy.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Köder, Franziska (2016). Children's comprehension of metonymy: The role of metalinguistic awareness.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Köder, Franziska (2016). Children's processing of metonyms: Evidence from eye movements and picture selection.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Köder, Franziska (2016). Saying that p when not p: Learning to distinguish different communicative intentions.
  • Falkum, Ingrid Lossius; Recasens, Marta & Clark, Eve V. (2016). On the acquisition of metonymy.
  • Köder, Franziska & Falkum, Ingrid Lossius (2016). Children’s processing of metonyms: Evidence from eye movements and picture selection.
  • Köder, Franziska & Falkum, Ingrid Lossius (2016). Children’s processing of metonyms: Evidence from eye movements and picture selection.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2015). A pragmatic approach to 'book'-type polysemy.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2015). Metonymy as a referential device in language acquisition.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2015). On the acquisition of metonymy.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2015). Polysemi i skjæringspunktet mellom semantikk og pragmatikk.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Wilson, Deirdre (2015). Acquiring metonymy.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Wilson, Deirdre (2015). Acquiring metonymy.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Wilson, Deirdre (2015). The Pragmatics of Metonymy: A developmental perspective.
  • Wilson, Deirdre & Falkum, Ingrid Lossius (2015). Explaining metonymy.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2014). Acquiring reference: the case of metonymy.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Recasens, Marta (2014). On the acquisition of metonymy.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Recasens, Marta (2014). Young children's skill with metonymy.
  • Kolkmann, Julia & Falkum, Ingrid Lossius (2014). English possessives: A semantic or pragmatic phenomenon?.
  • Kolkmann, Julia & Falkum, Ingrid Lossius (2014). Genitive semantics revisited: the case of English pre-nominal possessives.
  • Wilson, Deirdre & Falkum, Ingrid Lossius (2014). Metonymy and relevance.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Kjøll, Georg (2013). Stadier i pragmatisk utvikling.
  • Falkum, Ingrid Lossius & Nome, Astrid (2013). Mot en ny saussurisme?. Agora : Journal for metafysisk spekulasjon.  ISSN 0800-7136.  (3-4), s 262- 269
  • Falkum, Ingrid Lossius & Recasens, Marta (2013). On the acquisition of metonymy.
  • Fløgstad, Guro Nore & Falkum, Ingrid Lossius (2013). Diachrony and procedural meaning. The case of the Rioplatense Preterit.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2012). Systematic polysemy: A pragmatic perspective.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2012). The problem of polysemy: A pragmatic approach.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2012). Where does polysemy come from?.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2011). A pragmatic account of 'logical metonymy'.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2011). A pragmatic account of systematic polysemy.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2011). Language, theory of mind, and inferential communication: solving the problem of polysemy motivation?.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2011). Systematic polysemy and the count-mass distinction.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2011). The Semantics and Pragmatics of Polysemy: A Relevance-Theoretic Account.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2010). Polysemy: A View from Relevance Theory.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2009). A pragmatic solution to the polysemy paradox.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2009). Polysemy: Lexically governed or pragmatically inferred?.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2009). Pragmatics and polysemy.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2008). Polysemy: lexically governed or pragmatically inferred?.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2006). Contrastive Lexical Pragmatics: A relevance-theoretic approach to lexical narrowing and broadening in English and Norwegian original texts and translations.
  • Falkum, Ingrid Lossius (2005). Clefts in a cross-linguistic perspective: a contrastive study of French and Norwegian original texts and translations.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 1. juli 2014 16:53 - Sist endret 13. juni 2017 10:02