Karriereintervjuer med tidligere HF-studenter - Side 5

I jobben som nyhetssjef i Klassekampen er all tenkelig kunnskap relevant, og jeg oppdager til stadig at interesser fra studiene dukker opp, sier Mari Skurdal, med hovedfag i engelsk litteratur.

Jeg peilet meg inn mot jobben i NRK Super gjennom emnevalg og tema for masteroppgaven, forteller Hanne Tungen, som har en master i journalistikk.

Løft blikket og se på hvilken metode du har lært – det er ikke alltid man kan bruke den konkrete fagkunnskapen i jobb, men måten å jobbe på, kan du definitivt framheve, sier Lillian Vatnøy, som har et hovedfag i allmenn litteraturvitenskap.

Det er ikke sant at det er umulig for humaniorastudenter å få jobb, sier Dana Wanounou. Hun har master i religionshistorie og jobber som journalist i Vårt Land.

De analytiske ferdighetene jeg har tilegnet meg etter studier ved HF er uunnværlige i min jobb, sier medieanalytiker Hanne Marie Willoch i Retriever Norge.

Internasjonalt prosjektsemester i New York ga meg innsikt og kontakter som ikke er alle journalister forunt, sier Anders Aalbu, medieviter og reporter i NRK.

Erfaringen med kildearbeid og kildekritikk gjennom historiestudiet ga meg en kompetanse som er svært nyttig i jobben som spesialkonsulent ved Oslo byarkiv, sier Johanne Bergkvist.

Jobben som historiker i Stiftelsen Arkivet gir meg mulighet til å kombinere historiefaglig fordypning med et aktuelt samfunnsperspektiv, sier Thomas V. H. Hagen.

Kunnskap om typologi, arkeologiske perioder, kildekritikk og metodikk er forutsetninger for å gjøre en god jobb, forteller arkeolog Silje Hauge, som arbeider hos Byantikvaren i Oslo.

Dra gjerne på utveksling, arbeidsgivere liker folk med internasjonal erfaring, anbefaler UNESCO-koordinator Herdis Hølleland, arkeolog med doktorgrad i kulturarvstudier.

Konservator-studiet har gitt Nina Kjølsen Jernæs en solid bagasje i form av yrkesetikk. Dette er helt nødvendig innsikt når du skal jobbe med uerstattelige kunstgjenstander.

Husk at det er nok av spennende og interessante jobber også utenfor storbyene, sier Kristan Juel, historiker og kulturkonsulent i Sande kommune.

Masteren i musikkvitenskap har hatt stor betydning for hvordan jeg jobber med produksjon og innspilling av egen musikk, sier Ingvild Koksvik. Hun følger «drømmen» og er frilansmusiker på fulltid.

Kulturhistoriestudiet har gitt Hilde Serine Krogstad et nettverk av dyktige folk som hun kan kontakte dersom hun skulle trenge faglige råd i sitt arbeid ved Østfoldmuseene.

Jeg bruker fagene jeg studerte på HF i jobben min - hver dag, sier Marianne Berger Marjanovic, kunsthistoriker og seniorrådgiver i Norsk kulturråd.

Jobben som malerikonservator krever både håndverksmessige ferdigheter og teoretisk innsikt. Prøv derfor å skaffe deg praktisk erfaring i form av relevante ekstrajobber, oppfordrer Hilde Smedstad Moore, som er malerikonservator ved Arkeologisk Museum, Universitetet i Stavanger.

Med en fagkombinasjon fra HF sitter du med kunnskap som veldig få andre utenfor Universitetet gjør. Bruk det for alt det er verdt! Det mener Margareta Magnus Myhre, kulturhistoriker og informasjonssjef ved Oslo Nye Teater.

Kunsthistorieutdanningen er mitt faglige utgangspunkt for all forskning og formidling jeg gjør ved Vigeland-museet , sier konservator Trine Otte Bak Nielsen.

Jobben min på Riksarkivet er en perfekt blanding av praktisk og akademisk arbeid, sier Runhild Seim, som har hovedfag i folkloristikk.